A négyes metró elhúzódó beruházása: Szakaszolás

  • Bogár Zsolt
  • 2003. december 4.

Belpol

Már szeptemberben alá kellett volna írni az állam és a főváros közötti szerződést a 4-es metró finanszírozásáról, ám erre csak a jövő évi költségvetés elfogadása után kerülhet sor. Lesz rá forrás, vagy a beruházás már a tervezési szakaszban elcsúszik?

Már szeptemberben alá kellett volna írni az állam és a főváros közötti szerződést a 4-es metró finanszírozásáról, ám erre csak a jövő évi költségvetés elfogadása után kerülhet sor. Lesz rá forrás, vagy a beruházás már a tervezési szakaszban elcsúszik?Egy közvélemény-kutatás szerint a 4-es metró építése úgy vált Budapest legismertebb beruházásává (99 százalékos ismertség - Double Decker-adat), hogy igazából még el sem kezdődött. A 4-es metró ugyanakkor már rég nem a főváros ügye: a jelenlegi koalíciónak például kötelessége keresztülhajtani a projektet, különben nem hivatkozhatnak többé arra, hogy az Orbán-kormány főváros-ellenessége miatt nem épült új földalatti Budapesten. Tisztában van ezzel persze a Fidesz is, amely hirtelenjében rettenthetetlen metrópárti lett. És tudja ezt Demszky Gábor, aki a metrót ütőkártyaként használja a fővárosi érdekek érvényesítésében: ha például nem hajlandó megegyezni a kormány a BKV működését biztosító állami normatíváról, mint idén ősszel (azaz a fővárosnak jövőre is kuncsorogni kell a tömegközlekedés csődhelyzete miatt), akkor arra hivatkozik, hogy a 4-es metró önkormányzati forrásrésze kerül veszélybe stb. Ez roppant kínos a koalíciónak: hiába adott a beruházásnak külön törvényben zöld jelzést, folyamatosan kénytelen kétségeket oszlatni, hogy nem, a kormányprogram nem erodálódik olyan mértékben, mint ahogy azt a lakosság érzékeli.

Mert mit láthatnak

a választók? Azt például, hogy az engedélyeztetési eljárás négy és fél éve húzódik. Júliusban a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar közötti szakaszra végre áldását adta a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség, noha feltételeit egy tucat oldalon sorolta. Így például a Szabadság hídnál harminc méterrel délebbre kell fúrni az alagutat, hogy a híd mederpillérét és a gellérthegyi hévízforrásokat ne veszélyeztessék. A verdikt a Levegő Munkacsoport (LM) és egy erzsébetvárosi civil szervezet fellebbezése miatt mégsem lépett hatályba. Az LM szerint nem készült kalkuláció arról, hogy a metró környezetterhelési szempontból segítséget jelent-e, illetve a várt hatás milyen arányban van a bekerüléssel. A vonal két végpontján rosszak a ráhordó forgalom feltételei, az Etele téren kialakítható parkolók száma pedig eltörpül a Budaörsi úton bejövő autókéhoz képest. Az LM tiltakozott, hogy a lakosságot meg sem kérdezték. Az erzsébetvárosiak elsősorban a Thököly útra benyúló, kb. 300 méter hosszú, nagyméretű vonatok tárolására alkalmas járműfordító alagutat kifogásolták. Noha a mai technológiák mellett az építés nem veszélyeztette volna a régi lakóépületeket, a beruházást vezénylő DBR Metró Projektigazgatóság módosított a terveken.

A döntőbíróként másodfokon eljáró Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőségnek (KTF) a fellebbezést követően 90 plusz 30 napja volt a tévésdoboznyi anyag teljes körű felülvizsgálatára. A határozathozatalban részt vevő szakhatóságok közül a katasztrófavédelem elutasította a kérelmet, de a kérdést az építési engedélyeztetés idejére elnapolta. Így már a múlt héten, jóval a Mikulás-napi határidő lejárta előtt a KTF kiadhatta a jogerős környezetvédelmi engedélyt. Dr. Vajna Hajnalka a Narancsnak elmondta: az LM beadványa több olyan kérdést is érintett, ami nem tartozott az illetékességükbe, így arra nem is reagáltak (például a viteldíj). Lukács András elnök (LM) még nem kapta kézhez a döntés indoklását.

Egy biztos: több vargabetű már aligha férne bele a 2008 decemberére tervezett metróavatóig - ami így is elég necces. A főpolgármester egy hete a Bocskai úti metrókonform műtárgy leleplezésekor még úgy vélte:

a terv tartható, ha

a következő fél év műveletei ütemesen követik egymást, és eljutunk a megvalósítási szakaszba. De mi még a teendő a 2x7,3 km hosszú alagút építéséig?

A környezetvédelmi engedély birtokában a Fővárosi Közlekedési Felügyelet dönthet a vasúthatósági létesítési engedélyről, aminek az átfutása legalább két hónap, hiszen a kerületek tulajdonosi hozzájárulása is kell az állomások kialakításához. Ezalatt illene aláírni az állam és a főváros közötti finanszírozási szerződést, amelynek a részleteiben Gulyás László projektigazgató (DBR Metró) szerint "98-99 százalékban" megállapodtak a felek. Optimális esetben a Fővárosi Közgyűlés februárban bocsáthatja ki az engedélyokiratot, amely a tervek szerinti pénzügyi ütemezést rögzíti véghatáridőkkel. Márciusban jelenhetnek meg az első pályázati kiírások az ajánlattételre alkalmas tendertervekkel; kiírásból lesz vagy húsz, köztük több kétlépcsős eljárás (előminősítés, ajánlattétel). Mire a fúrópajzs az Etele térről elindul, már bőven 2005-ben járunk. (Az év elején készülne el a pajzsleadó akna.)

A kristálytiszta szakaszolás ellenére a finanszírozási szerződés körüli teszetoszaság azt sugallja, hogy nincs nagy kedv a megcímkézett összegek folyósításához. "A 4-es metró a Medgyessy-kormány szent tehene. Nem fogják bántani" - értesültünk a Pénzügyminisztériumból. A költségvetési tervezetben mégsem könnyű rábukkanni: a XI. utolsó sorában szerepel, 15,8 milliárd forintra van beárazva. A főváros hétéves fejlesztési terve (2004-2010) a jövő évre az alapberuházás finanszírozására 2,62 milliárdot, további 5,3 milliárdot a kapcsolódó felszíni beruházásokra szán. Az Európai Beruházási Bank a 14 állomás megépítését a költségvetés 75 százalékáig hitellel támogatja; a beruházásra ezért - a szabályoknak megfelelően - nemzetközi pályázatot kell kiírni.

Szálka Miklós (Fidesz-MKDSZ), a városvédelmi bizottság alelnöke szerint a jobboldali önkormányzati frakció mindig is támogatta a metróépítést, noha a jelenlegi nyomvonalat nem tartják a legoptimálisabb megoldásnak. Mivel az előkészítés során az 1996-os forgalomszámlálási adatokkal dolgoztak, ezért a nyomterv legfeljebb az akkori igényekhez igazodik, nem kapcsolja be az agglomerációt, ahonnan a beutazók többsége autóval jár be a fővárosba. (Szálka szerint első lépésben a Budaörs-Astoria, illetve a Rákospalota-Keleti pu. szakaszokat kellett volna kiépíteni. Ilyen módosítást az előző kormány idején is benyújtott - amit párttársai aztán visszadobtak.) De ha már így alakult, érdemes lett volna az egykori Metroberhez hasonló beruházó vállalatot létrehozni - mondta a szakpolitikus. "A DBR Metró - amely a BKV részeként, de közvetlen önkormányzati forrásból gazdálkodik - túl kicsi ahhoz, hogy megfelelően menedzselje a lebonyolítást. Például nem végeztettek megfelelő mennyiségű előfúrást ahhoz, hogy a kivitelezők ne kényszerüljenek beépíteni pluszkockázatokat az árajánlatokba."

Bogár Zsolt

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.