A Postabank-per: Felszíni fejtés

  • Bogár Zsolt
  • 2005. január 13.

Belpol

A Postabank-per másod- és harmadrendû vádlottját is meghallgatta a bíróság a karácsonyi szünet elõtt. Az ügyészség nagy vagyoni hátrányt (36,1 milliárd forint) okozó hûtlen kezeléssel vádolja a bank hét egykori munkatársát. (Az elõzményekrõl lásd: Princz, a derék katona, Magyar Narancs, 2004. október 28.; Intro, 2004. december 2.; Védirat, 2004. december 16.)

A vádirat szerint a Postabank a veszteséget fõként elhibázott üzletpolitikája, valós helyzetének eltit-kolása és a korrekció szándékos el-mulasztása miatt halmozta föl. Az ügyészség mindezért kollektíve tette felelõssé az üzletpolitika kialakításában részt vevõ ügyvezetõségi tagokat, Princz Gábor volt elnök-vezérigazgató mellett négy vezérigazgató-helyettest és két ügyvezetõ igazgatót. A vádhatóság szerint a hibás üzletpolitikából következõ törvénysértések és az okozott vagyoni kár együttesen kimeríti a hûtlen kezelés fogalmát. Korábbi írásainkban jeleztük: mind a tõkevesztés magyarázata, mind a büntetõjogi értelmezés kétkedésre ad okot. És azt is reméltük, hogy a Postabank történetérõl, a mûködését befolyásoló tényezõkrõl az eddigieknél többet tudhatunk meg a bíróságon.

A védelem taktikája

a vádiratból következett. Biztosak lehettünk abban, hogy sokat hallunk a piaci alapokon nyugvó üzletpolitikáról, a decentralizált banküzemrõl, a felettes szervek által folyamatosan ellenõrzött jogszerû gazdálkodásról stb. Princz vallomása igazolta is várakozásainkat (lásd december 2-i cikkünket), de Varga Iván és Tarr József vezérigazgató-helyettesek (a másod-, illetve a harmadrendû vádlott) meghallgatásakor ugyancsak számos ismerõs érv bukkant fel.

A két egykori helyettes az alapítás óta a Postabankban dolgozott. Varga olyan ad hoc ügyekkel foglalkozott, amelyek egyetlen igazgatóság munkarendjébe sem paszszoltak, továbbá õ ellenõrizte a Magyar Nemzeti Banknak (MNB) és a bankfelügyeletnek nyújtandó rendszeres adatszolgáltatást is. Alkalmanként helyettesítette Princzet: képviselte például a Jegybanktanács és a Bankszövetség ülésein. Tarr József a Banküzemgazdasági Központi Igazgatóság vezetõjeként a bank likviditásmenedzselésével és a betétgyûjtés irányításával foglalkozott, valamint õ készítette a pénzintézet éves nyereségtervét is.

Bírósági vallomásukban a Postabank hõskorát mindketten sikertörténetként írták le: a bank gyorsan felfutó betétállománya minden várakozást felülmúlt, a postahivatalokon keresztül nagy piac nyílt meg, míg az OTP épp egy rendszerváltásnyit volt elmaradva a mai formájától. Varga külön kiemelte Princz érdemeit. Tarr szerint a Postabank alaptõkéje kezdettõl fogva csak a törvényi feltételeknek felelt meg, abból a szolgáltatásokhoz szükséges alapvetõ banküzemi körülményeket sem lehetett biztosítani. A nyereségbõl kellett kiépíteni a hálózatot, s gondoskodni a szakképzett személyi állományról, a számítástechnikai háttérrõl. A Magyar Postával kötött házasságról mindketten elmondták: a korrektnek induló kapcsolat megromlott. A posta kezdetben méltányos tarifát kért a közremûködésért, ám idõvel nemcsak a forgalom növekedett ugrásszerûen, hanem a jutalék kulcsa is. A posta nem volt partner az infrastruktúra fejlesztésében. Hiába vettek a bank pénzén mozgókamat számítására alkalmas PC-ket a hivatalokba, "a gépeket mindenre használták, csak a változó kamatozású betétek értékesítésére nem". Külön postabankos elárusítóhely létesítésérõl sem sikerült megállapodniuk, noha emlékezhetünk: minden fiókban akadt egy-két ablak, mely sosem volt nyitva. A partneri viszony a vádlottak szerint feltétlenül indokolta a kirendeltségek számának felfuttatását. Már Princz is érzékeltette vallomásában, hogy a közszférával kapcsolatos banki tervek sorra áldozatul estek "valaminek" (például a társadalombiztosítási számlák vezetése). Varga Iván a postával és az MNB-vel együtt mûködtetett postazsíró ötletét említette, melyen a közalkalmazottak bérét folyósíthatták volna. A postának fizetett bérleti díj és közvetítõi jutalék magasan tartotta az üzemi költségeket, ami csupán addig nem okozott feszültséget, amíg a piaci feltételek kedvezõek voltak.

A vádiratban szerepel, hogy a bank nem kívánt részt venni a konszolidációban, pedig 1992-re már 10-15 milliárdos kétes követelésállomány halmozódott fel a könyvekben. Tarr tagadta, hogy ekkoriban egyáltalán lett volna kétes vagy rossz minõsítésû követelése a pénzintézetnek: állítása szerint a sokkal kisebb céltartalék-igényû "figyelendõ" kategóriában akadt mindössze 2,5 milliárdnyi követelésállomány. Azt, hogy a bank nem vett részt a konszolidációban, a politika akaratának tudta be. Úgy emlékezett, hogy mialatt a többi bankártól azt kérdezték:

"Ti mennyit söpörtök be?",

a Postabank kimaradt a körbõl, mivel "a sikerei a gazdasági átalakulás jelképévé tették, és az állami segítség ártott volna a megítélésének".

A vádirat felveti, hogy a bank tõkemegfelelési mutatója a vizsgált idõszakban tartósan alatta maradt a törvény által elõírt értéknek (8 százalék). Varga Iván erre úgy reagált: a mutató a határon mozgott, de ez nem jelentette azt, hogy a bankbiztonság veszélyben lett volna. Szerinte inkább a magas mutató utal rossz gazdálkodásra, mert azt jelzi, hogy a bank nem megfelelõ hitelkihelyezõ, túlságosan inaktív. Varga, aki az adatszolgáltatásért felelt, a 8 százalék alatti értéket azért sem furcsállta, mert azt hitte, Princz újabb halasztást kért és kapott az illetékesektõl a "megfelelésre".

A vádirat szerint a vezetés eltitkolta a tulajdonosok elõtt, hogy a tõkepozíció javítására szolgáló alárendelt kölcsöntõkekötvénye-ket (2,36 milliárd forintot) a bank nagyrészt a saját maga nyújtotta hitelbõl finanszírozta. A vádlottak tagadták, hogy bármit eltitkoltak volna, és hivatkoztak arra is, hogy az egymást követõ banki ellenõrzések soha nem vonták kétségbe a kötvénykibocsátás törvényességét. Varga Iván megjegyezte: a közgyûlés tájékoztatása egyébiránt nem az õ hatáskörükbe tartozott, hiszen a vonatkozó törvényi szabályok alapján erre az elnök-vezérigazgatón kívül a könyvvizsgáló (aki az összes kapcsolódó szerzõdést ismerte) és a felügyelõbizottsági (fb) elnök (akinek szintén volt apparátusa a cégen belüli folyamatok ellenõrzésére) lett volna hivatott. A vádlottak kifejtették: az üzletpolitikáról a tíz év alatt egyetlen fórum (igazgatósági tanács, fb, könyvvizsgáló) sem fogalmazott meg kritikát. Eppen ezért a bankfelügyelet elnökének 1995 áprilisában írt levelét, amely felhívta a pénzintézet figyelmét a tõkepozíció erõsítésére és a bank eszköz-forrás szerkezetének kiigazítására, Tarr "derült égbõl lórúgásként" értékelte. Szerinte formailag és tartalmilag is szokatlan volt, hiszen a felügyelet nem kért újabb adatokat vagy intézkedési tervet, és nem is szankcionált; mintha csak a bank hírét akarta volna rontani.

A Postabank üzemi eredményének 1996-tól bekövetkezõ romlását a vezérhelyettesek fõként az állam antiinflációs kamatpolitikájának tudták be. "Felszíni fejtésnek hívtuk, amikor még 10 százalék körüli kamatrés mellett mûködhettünk. 1996 végére a forint drasztikus árfolyamcsökkenése miatt innen zuhant le a marzs átlagos szintje 4-4,5 százalékra. A mi kamatrésünk (4,9) nem is számított a legalacsonyabbnak a piacon" - mondta Tarr József. Ilyen gazdasági környezetben létfontosságú volt, hogy a bank kiszabaduljon a fix kamatozású betétek okozta kamatcsapdá-ból: ez az ügyfelekkel és a postával meglévõ élõ szerzõdések miatt azonban nem volt egyszerû. Egyrészt a postának nem akaródzott mozgó kamatot számolni a szuper számítógépeken, másrészt a rövidebb futamidõre átállás növelte a betétek forgási sebességét, ami a postának több bevételt, a banknak viszont nagyobb kiadást jelentett.

A helyettesek részletesen beszéltek a bank céltartalék-képzési gyakorlatáról, melyet az üzleti fõigazgatóságon belül a kockázatkezelési osztályon végeztek. Elmondásuk szerint nem a menedzsment dik-tálta, hogy mire képezzenek céltar-talékot és mire ne; ez épp fordítva történt. Nem is értették, milyen alapon nevezte a vádirat a Postabank céltartalékképzõ üzletpolitikáját a többi bankkal ellentétesnek. A vádirat állítja: a nagy kockázatú hitelek száma 1995-rõl 1996-ra majd hatszorosára, míg 1996-ról 1997-re közel ötszörösére emelkedett. Az igazságügyi könyvszakértõi szakvélemény alapjául szolgáló adatokat Varga Iván szerint tévesen interpretálták: azok ugyanis nem a megtérülési kockázatra vonatkoztak, hanem a hitelek nagyságára. Ezt abból vezette le, hogy a koncentrált kihelyezésû hiteleket korábban a jelentésszolgáltatási ûrlapon "nagyhitelek" név alatt jelölték. Vagyis állí-tása szerint a dolog a rubrikaelne-vezésen múlott. Az ügyészség által kiszámított vagyoni kár - az a bi-zonyos 36 milliárd - a két vádlott olvasatában manipulatívan kiraga-dott tõkeelemekbõl tevõdött össze: "nem képez vegyületet, csak elegyet" - fogalmazott Varga Iván.

Egyik vádlott sem

tartotta magát bûnösnek; a vádirat azonban több pontban is név szerint megemlíti felelõsségüket. A gyors növekedést szorgalmazó üzleti stratégiánál például Varga Ivánét is, aki elmondta: a kamatpolitikára, az üzemszerû mûködésre egyáltalán nem volt ráhatása, és nem is rendelkezett azzal az apparátussal, melynek segítségével például a kamatárazás kérdésében opponálhatott volna. Tarr állítása szerint legfeljebb likviditási ügyekben döntött önállóan, kamat- vagy hitelügyekben az ügyvezetõség tagjaként szintén ki volt téve az illetékes igazgatóság szakértõi munkájának. Varga még azt is tagadta, hogy egyáltalán tudott a Modus-cégekrõl, Tarr pedig cáfolta, hogy részt vett volna a kölcsöntõkekötvények jegyzõivel folytatott tárgyalásokon. A vádlottak elõadásukban kitértek a tartalmi észrevételeken túl a vádirat pongyolán megfogalmazott, jogilag értelmezhetetlen szófordulataira, mint "jogszabályellenes növekedési stratégia" vagy "fiktív eredmény (...) a pénzintézet mérlegeiben".

Összességében elmondható: korábbi véleményünk csak erõsödött, hogy ti. a vádirat - a gyanúsítottak hol nyomós, hol kétes értékû érveitõl függetlenül - nem tûnik elég meggyõzõnek. Továbbra is érthetetlen, hogy érdemben miért nem foglalkozik a Postabank befektetéseivel, Princz regnálásának utolsó fél évével (benne a spanyol ingatlanokkal). A bírónõ, ha kérdéseivel erre az ingoványos talajra tévedt, többször is fegyelmezetten korrigált: "Tudom, hogy egyébként a bank hitelkihelyezései nem tartoznak a vád tárgykörébe."

A per január 18-án folytatódik.

Bogár Zsolt

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.