Adótervek 2001-re: Kulcskeresők

  • Várkonyi Iván
  • 2000. július 20.

Belpol

Jövőre a háromgyermekesek nagyon jól járnak, és az állam is örülhet, bevételei nem csökkennek számottevően - erről szólnak a 2001. évi adóváltoztatások. Van még bennük európai jogharmonizáció, a polgárok életét könnyítő megoldás, illetve - ellentételezésként - a terheiket növelő intézkedés. A bevételi előirányzatok teljesítésének kényszerén túlmutató koncepciót viszont nemigen találtunk.
Jövőre a háromgyermekesek nagyon jól járnak, és az állam is örülhet, bevételei nem csökkennek számottevően - erről szólnak a 2001. évi adóváltoztatások. Van még bennük európai jogharmonizáció, a polgárok életét könnyítő megoldás, illetve - ellentételezésként - a terheiket növelő intézkedés. A bevételi előirányzatok teljesítésének kényszerén túlmutató koncepciót viszont nemigen találtunk.

A jövő évi adóváltoztatások pénzügyminiszteriális lényegét jól foglalja össze a változtatási tervezet céljainak felsorolása. A legelső feladat a költségvetés bevételeinek biztosítása - olvasható a július közepén kiadott dokumentumban. Ez az adózók számára kedvezőbb mondat annál, mint amit az előterjesztés egy hónappal korábbi változata tartalmazott: akkor a költségvetési többletbevétel elérése volt a pénzügyi tárca célja. A mondat - és a mögötte rejtőző adóteher-növelési szándék - a koalíciós frakciók tevékenységének eredményeként változott enyhébbre. Az állam így nem fogyaszt majd többet jövőre, mint idén - sőt kicsit kevesebbel is megelégszik -, de éhsége alapvetően a régi marad.

Szaknyelven szólva

a főbb adóbevételek aránya

a bruttó hazai termékhez (a GDP-hez) képest csak kicsit változik: idén a Pénzügyminisztérium (PM) becslése szerint a GDP 35,9 százalékát veszi el az állam adó és járulék formájában a polgáraitól, jövőre ez az arány 35,4 százalék lesz. Ez annyit jelent, hogy a változtatások 700 milliárd forintot hagynak a polgárok és a vállalkozások zsebében. Ez nem kevés, de sok szakértő szerint lehetne több is. A kutatók és elemzők szerint a pénzügyi tárca ugyanis kissé alábecsülte az idén várható bevételeket, ami azt jelenti, hogy - ha igazuk van - mód lenne nagyobb adócsökkentésre is.

Sokan, így például a kisgazdák és az ellenzéki pártok a személyi jövedelemadóban (szja) tartanának szükségesnek jóval kedvezőbb lépéseket. A PM tervezete

két ponton könnyítené

a polgárok terheit. Egyrészt a gyermekkedvezmények növelésével, másrészt az adótábla megváltoztatásával. A tárca erre a két feladatra két változatot készített, az egyik a gyermekeseknek jobb, a másik mindenkinek.

Az első szerint az adókulcsokhoz tartozó úgynevezett jövedelemsávokat a jövő évre tervezett inflációval azonos szinten, vagyis öt százalékkal emelnék. Ez azt jelenti, hogy a legkisebb (20 százalékos) kulcs a mai 400 ezer helyett 420 ezer forintos éves jövedelemig lenne alkalmazható, a középső, 30 százalékos kulcs felső és a legnagyobb, 40 százalékos alsó határa pedig egymillióról egymillió ötvenezer forintra emelkedne. Ehhez a táblához párosulnak a nagyobb gyermekkedvezmények. A PM azt ugyan nem vázolja, hogy ezek mekkorák, csak azt mondja, hogy az általa előterjesztett mértékek jelentős emelésére van lehetőség akkor, ha a kormány ezt a változatot támogatja.

Az, hogy a tárca a második változathoz tartozó gyermekkedvezmény-növelésre készített konkrét számításokat, azt mutatja, hogy a PM-apparátus is inkább a "mindenkinek jobb" változatot támogatja. Ez az adótábla abban különbözik az előzőtől, hogy a legkisebb kulcs - vagyis a 20 százalékos - felső határa 400 ezerről 480 ezer forintos éves jövedelemig terjedne. A középső kulcs felső és a legnagyobb kulcs alsó határa ugyanúgy egymillió ötvenezer forintra növekedne.

A második változat több ok miatt is logikusabb. Egyrészt a havi 40 ezer forintra tervezett minimálbért kereső így legalább éppen a legkisebb kulcs szerint adózna. Az első változat komikuma így kikerülhető: a minimálbért így nem a középső adókulcs terheli. Ráadásul ez a változat minden, évi 480 ezer forintnál többet keresőnek hatezer forintot hagy a zsebében. Ez nem kevés, összesen 11 milliárd forinttól fosztja meg a büdzsét.

A második változathoz tartozó - vagyis a javasolt - gyermekkedvezmény-emelés mindezek felett nem is picike. Az egy-két gyermekesek ugyan csak gyermekenként négyszáz forintot kapnak havonta pluszban - 2200 forint helyett 2600 forintot írhatnának le az adójukból -, a három- és többgyermekesek viszont havonta kilencezer forinttal többet írhatnának le, 12 ezret. Ez minimum havi 36 ezer, évi 432 ezer forint adó megfizetésétől mentesítené a nagycsaládosokat. A háromgyermekes adózó körülbelül évi bruttó 1,4 millió forintos jövedelemig elfelejtheti az államot. (Az adóbevallást nem, azt ilyenkor is kell adni.) Igaz, ez nem teljesíti azt a politikai célt, ami - eredetileg - az volt, hogy hárommilliós jövedelemig ne fizessen az államnak a háromgyermekes. Ezért készült valószínűleg az első változat, és a nagyobb gyermekkedvezményről szóló homályos leirat.

Ráadásul a második adótábla-változat vagy a gyermekesek plusz 11 milliárdja nem vész el. Amit ugyanis a gyermekesek vagy a bérből élők kapnak, azt

a vállalatok fizetik majd meg

- legalábbis egy másik, igen aprócska pont szerint. Ebben az szerepel, hogy a repikiadások jövőre természetbeni juttatásnak számítanak, és adóznak. A logika egyszerű: sok cég ad repi címén drága ajándékot a menedzsernek, értékes kávét a dolgozóknak. Ez adószempontból kisebb költséggel jár, mint a bér, hiszen nincs tb és szja, csak némi többlet nyereségadó-fizetési kötelem. Jövőre a tervek szerint lesz tb és szja, ami azt jelenti, hogy a jövedelemadó-bevételek 13, a járulékbevételek pedig 6-7 milliárddal nőnek, miközben a nyereségadóban megszűnik a többletfizetés, így 2,4 milliárd kiesik. A szaldó legalább 19 milliárd forintos bevételi plusz az államnál, és az, hogy a személyijövedelemadó-bevételek arányaikban nem csökkennek. Vagyis: nincs másról szó, mint az adófajtán belüli átcsoportosításról, a jövedelmek újrafelosztásáról.

A javaslat egyebekben szinte csak erről szól. Ezt az is mutatja, hogy a bevételi arányszámok nem nagyon változnak. Az egyes adófajtákból származó bevételek rendre ugyanolyan arányban finanszírozzák az államot, mint tavaly vagy tavalyelőtt. Ebből az következik, hogy szinte minden egyes elvonási fajtánál azokat a kedvező lépéseket, amelyeket megtesz a pénzügyi tárca, biztos, hogy kiegészíti egy olyan kis lépés, ami visszahozza a bevételeket. A szabály alól egyetlen kivétel van, a munkáltatói tb-járulék. Ez jövőre és 2002-ben is csökken majd három százalékponttal. Igaz, jövőre a minimálbér emelése szépen visszahoz a járulékcsökkentés miatt elvesztett tízmilliárdokból.

Várkonyi Iván

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”