Adótervek 2001-re: Kulcskeresők

  • Várkonyi Iván
  • 2000. július 20.

Belpol

Jövőre a háromgyermekesek nagyon jól járnak, és az állam is örülhet, bevételei nem csökkennek számottevően - erről szólnak a 2001. évi adóváltoztatások. Van még bennük európai jogharmonizáció, a polgárok életét könnyítő megoldás, illetve - ellentételezésként - a terheiket növelő intézkedés. A bevételi előirányzatok teljesítésének kényszerén túlmutató koncepciót viszont nemigen találtunk.
Jövőre a háromgyermekesek nagyon jól járnak, és az állam is örülhet, bevételei nem csökkennek számottevően - erről szólnak a 2001. évi adóváltoztatások. Van még bennük európai jogharmonizáció, a polgárok életét könnyítő megoldás, illetve - ellentételezésként - a terheiket növelő intézkedés. A bevételi előirányzatok teljesítésének kényszerén túlmutató koncepciót viszont nemigen találtunk.

A jövő évi adóváltoztatások pénzügyminiszteriális lényegét jól foglalja össze a változtatási tervezet céljainak felsorolása. A legelső feladat a költségvetés bevételeinek biztosítása - olvasható a július közepén kiadott dokumentumban. Ez az adózók számára kedvezőbb mondat annál, mint amit az előterjesztés egy hónappal korábbi változata tartalmazott: akkor a költségvetési többletbevétel elérése volt a pénzügyi tárca célja. A mondat - és a mögötte rejtőző adóteher-növelési szándék - a koalíciós frakciók tevékenységének eredményeként változott enyhébbre. Az állam így nem fogyaszt majd többet jövőre, mint idén - sőt kicsit kevesebbel is megelégszik -, de éhsége alapvetően a régi marad.

Szaknyelven szólva

a főbb adóbevételek aránya

a bruttó hazai termékhez (a GDP-hez) képest csak kicsit változik: idén a Pénzügyminisztérium (PM) becslése szerint a GDP 35,9 százalékát veszi el az állam adó és járulék formájában a polgáraitól, jövőre ez az arány 35,4 százalék lesz. Ez annyit jelent, hogy a változtatások 700 milliárd forintot hagynak a polgárok és a vállalkozások zsebében. Ez nem kevés, de sok szakértő szerint lehetne több is. A kutatók és elemzők szerint a pénzügyi tárca ugyanis kissé alábecsülte az idén várható bevételeket, ami azt jelenti, hogy - ha igazuk van - mód lenne nagyobb adócsökkentésre is.

Sokan, így például a kisgazdák és az ellenzéki pártok a személyi jövedelemadóban (szja) tartanának szükségesnek jóval kedvezőbb lépéseket. A PM tervezete

két ponton könnyítené

a polgárok terheit. Egyrészt a gyermekkedvezmények növelésével, másrészt az adótábla megváltoztatásával. A tárca erre a két feladatra két változatot készített, az egyik a gyermekeseknek jobb, a másik mindenkinek.

Az első szerint az adókulcsokhoz tartozó úgynevezett jövedelemsávokat a jövő évre tervezett inflációval azonos szinten, vagyis öt százalékkal emelnék. Ez azt jelenti, hogy a legkisebb (20 százalékos) kulcs a mai 400 ezer helyett 420 ezer forintos éves jövedelemig lenne alkalmazható, a középső, 30 százalékos kulcs felső és a legnagyobb, 40 százalékos alsó határa pedig egymillióról egymillió ötvenezer forintra emelkedne. Ehhez a táblához párosulnak a nagyobb gyermekkedvezmények. A PM azt ugyan nem vázolja, hogy ezek mekkorák, csak azt mondja, hogy az általa előterjesztett mértékek jelentős emelésére van lehetőség akkor, ha a kormány ezt a változatot támogatja.

Az, hogy a tárca a második változathoz tartozó gyermekkedvezmény-növelésre készített konkrét számításokat, azt mutatja, hogy a PM-apparátus is inkább a "mindenkinek jobb" változatot támogatja. Ez az adótábla abban különbözik az előzőtől, hogy a legkisebb kulcs - vagyis a 20 százalékos - felső határa 400 ezerről 480 ezer forintos éves jövedelemig terjedne. A középső kulcs felső és a legnagyobb kulcs alsó határa ugyanúgy egymillió ötvenezer forintra növekedne.

A második változat több ok miatt is logikusabb. Egyrészt a havi 40 ezer forintra tervezett minimálbért kereső így legalább éppen a legkisebb kulcs szerint adózna. Az első változat komikuma így kikerülhető: a minimálbért így nem a középső adókulcs terheli. Ráadásul ez a változat minden, évi 480 ezer forintnál többet keresőnek hatezer forintot hagy a zsebében. Ez nem kevés, összesen 11 milliárd forinttól fosztja meg a büdzsét.

A második változathoz tartozó - vagyis a javasolt - gyermekkedvezmény-emelés mindezek felett nem is picike. Az egy-két gyermekesek ugyan csak gyermekenként négyszáz forintot kapnak havonta pluszban - 2200 forint helyett 2600 forintot írhatnának le az adójukból -, a három- és többgyermekesek viszont havonta kilencezer forinttal többet írhatnának le, 12 ezret. Ez minimum havi 36 ezer, évi 432 ezer forint adó megfizetésétől mentesítené a nagycsaládosokat. A háromgyermekes adózó körülbelül évi bruttó 1,4 millió forintos jövedelemig elfelejtheti az államot. (Az adóbevallást nem, azt ilyenkor is kell adni.) Igaz, ez nem teljesíti azt a politikai célt, ami - eredetileg - az volt, hogy hárommilliós jövedelemig ne fizessen az államnak a háromgyermekes. Ezért készült valószínűleg az első változat, és a nagyobb gyermekkedvezményről szóló homályos leirat.

Ráadásul a második adótábla-változat vagy a gyermekesek plusz 11 milliárdja nem vész el. Amit ugyanis a gyermekesek vagy a bérből élők kapnak, azt

a vállalatok fizetik majd meg

- legalábbis egy másik, igen aprócska pont szerint. Ebben az szerepel, hogy a repikiadások jövőre természetbeni juttatásnak számítanak, és adóznak. A logika egyszerű: sok cég ad repi címén drága ajándékot a menedzsernek, értékes kávét a dolgozóknak. Ez adószempontból kisebb költséggel jár, mint a bér, hiszen nincs tb és szja, csak némi többlet nyereségadó-fizetési kötelem. Jövőre a tervek szerint lesz tb és szja, ami azt jelenti, hogy a jövedelemadó-bevételek 13, a járulékbevételek pedig 6-7 milliárddal nőnek, miközben a nyereségadóban megszűnik a többletfizetés, így 2,4 milliárd kiesik. A szaldó legalább 19 milliárd forintos bevételi plusz az államnál, és az, hogy a személyijövedelemadó-bevételek arányaikban nem csökkennek. Vagyis: nincs másról szó, mint az adófajtán belüli átcsoportosításról, a jövedelmek újrafelosztásáról.

A javaslat egyebekben szinte csak erről szól. Ezt az is mutatja, hogy a bevételi arányszámok nem nagyon változnak. Az egyes adófajtákból származó bevételek rendre ugyanolyan arányban finanszírozzák az államot, mint tavaly vagy tavalyelőtt. Ebből az következik, hogy szinte minden egyes elvonási fajtánál azokat a kedvező lépéseket, amelyeket megtesz a pénzügyi tárca, biztos, hogy kiegészíti egy olyan kis lépés, ami visszahozza a bevételeket. A szabály alól egyetlen kivétel van, a munkáltatói tb-járulék. Ez jövőre és 2002-ben is csökken majd három százalékponttal. Igaz, jövőre a minimálbér emelése szépen visszahoz a járulékcsökkentés miatt elvesztett tízmilliárdokból.

Várkonyi Iván

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.