Alaptörvény-ellenesnek találta a Lázár-féle kastélytörvényt az Alkotmánybíróság

  • narancs.hu
  • 2024. január 19.

Belpol

A törvény több paragrafusát is kifogásolták, így azt nem lehet kihirdetni, visszakerül a parlament elé. 

Az Alkotmánybíróság (Ab) pénteken kihirdetett rendelkezése szerint alaptörvény-ellenes a Lázár János-féle kastélytörvény, ezért nem hirdethető ki – tette közzé a testület a honlapján

Mint arról beszámoltunk, Lázár János építési és közlekedési miniszter decemberben bejelentette, hogy a kormány kastély-örökbefogadási programot indít, az ehhez kapcsolódó törvényt a parlament decemberben el is fogadta, Novák Katalin köztársasági elnök azonban úgy döntött, hogy az Ab-hoz küldi a jogszabályt, mondván a törvény rendelkezései anélkül teszik lehetővé a magántulajdonba adást, hogy ehhez a törvényalkotó a nemzeti vagyon megfelelő védelmét biztosító garanciális szabályokat teljeskörűen meghatározta volna. Lázár ezzel kapcsolatban "régi kommunista reflexeket" emlegetett, majd személyesen akarta meggyőzni az Ab-t a saját igazáról, mondván Novák szerinte félreértette a törvényt. 

Az Ab végül pénteken kihirdette a döntését az ügyben, és arra jutott, hogy annak több pontja alaptörvény-ellenes, ezért nem hirdethető ki, a parlamentnek az alaptörvény-ellenesség megszüntetése érdekében újra kell tárgyalnia.

Az Ab összefoglalója szerint a törvény alapján állami tulajdonban álló, a kulturális örökség elemeihez tartozó kastélyok, kúriák, udvarházak az állam által ingyenesen tulajdonba vagy vagyonkezelésbe adhatók 99 évre bármely olyan természetes vagy jogi személynek, aki, illetve amely a törvényben meghatározott bizonyos vállalásokat tesz. 

A nemzeti vagyonnal való felelős és átlátható gazdálkodás miatt viszont a jogalkotónak egyértelművé kell tennie, hogy tételesen mely vagyontárgy eshet a szabályozás hatálya alá, hogy ki szerezhet jogosultságot a megszerzésére, hogy a jogviszony alatt milyen jogok illetik és milyen kötelezettségek terhelik, és a jogviszony megszűnését követően mi a nemzeti vagyon tárgyának sorsa. Szintén alkotmányos elvárás, hogy a tulajdonszerzéssel kapcsolatos pályázatok nyilvánosak legyenek.

A kastélytörvény azonban ezekre az alaptörvényi követelményekre nincs tekintettel, és a nemzeti vagyonról szóló törvényhez képest is enyhébb szabályozást határozott meg a kiemelten védett vagyonelemekkel kapcsolatban. Az Ab problémásnak találta egyrészt a nemzeti vagyon elidegeníthetővé tételét, másrészt az ingyenességet, harmadrészt pedig azt, hogy potenciálisan bármely jogi személy és természetes személy szerezhetne tulajdont. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.