Jó magyar vagy? Vásároljál atomot! – Megugrottak a paksi atomerőmű hirdetései a kormányközeli médiában

  • 2018. július 2.

Belpol

2016-ban még a hirdetéseik 60%-a, 2017-ben már 87%-a került oda, ahova kell.

Az elmúlt két évben 2,2 milliárd forintot költöttek a paksi atomerőmű reklámozására – derítette ki az Átlátszó.

Bár némiképp rejtélyes, hogy mit lehet reklámozni egy atomerőművön, vagy milyen vásárlókat igyekszik megszólítani egy atomerőmű-promó, de mindenesetre az jól látszik, hogy ilyen reklámköltése azért jócskán volt az elmúlt két évben az MVM Paksi Atomerőmű Zrt.-nek. (Ha emlékszünk esetleg rá, ebben az időszakban voltak például az etikailag és reklámtörvényileg is aggályos, a Tv2-n 1 másodpercre felvillanó atomerőmű-promók.)

2016-ban azonban mindez „csak” 932,9 millió forintjába került a zrt.-nek, a reklámköltségek 60%-a ment 12 kormányközeli médiatermékhez. A legnagyobb arányban a Magyar Idők és a Tv2 vehette ki a részét a népszerűsítésben.

2017-ben már nagyobb volt némiképp az összeg: összesen 1,29 milliárd forint értékben kötött az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. reklám, hirdetés és promóció tárgyú szerződéseket. Ennek az összegnek viszont már 87 százaléka kötött ki a kormányközeli médiában, elsősorban a Mediaworks, a Pesti Srácokhoz köthető SA Day Kft., az MMG (Lokál, 888.hu) és a Pannon Lapok Társasága platformjain.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.