Árspirálba fojtva - Válságban a DVD-piac

Belpol

A tipikus DVD-filmfogyasztónak legalább száz legális korongja van, amiből minimum hatvanat nagyáruházban (MediaMarkt, Saturn, Tesco, Cora stb.), tízet pedig a neten vásárolt. És az utóbbi másfél évben nyilván jó néhányszor lehülyézte magát, mert több DVD-jét, amiért nemrég akár négyezer forintot is kifizetett, közben a felére/negyedére árazták le.
A tipikus DVD-filmfogyasztónak legalább száz legális korongja van, amiből minimum hatvanat nagyáruházban (MediaMarkt, Saturn, Tesco, Cora stb.), tízet pedig a neten vásárolt. És az utóbbi másfél évben nyilván jó néhányszor lehülyézte magát, mert több DVD-jét, amiért nemrég akár négyezer forintot is kifizetett, közben a felére/negyedére árazták le.

A magyar DVD-piacról nem készül teljes körű, auditált jelentés. A Magyar Videoforgalmazók Egyesületének adatai szerint például az összes árbevétel 70 százalékát a nagy cégek viszik el, de ezek a számok nem nagyon veszik figyelembe a legalsó árkategóriában ténykedő ún. budget kiadókat. Márpedig többen is úgy saccolták, hogy a bevételi oldal talán kétharmada éppen a "kicsik"-nek jut. A GfK Hungária friss felmérésére hivatkozik Stern Gábor, a Warner Home Video marketingvezetője is. 10,4 milliárd forint volt a piac tavalyi összbevétele, ám ezt a szektorban sokan radikálisan alulbecsültnek tartják. A kiadók úgy becsülik, hogy a legális magyar DVD-piac 2005-ben nagyjából 18-20 milliárd forint körüli bevételt produkált. Ugyancsak sacc, hogy manapság egy év alatt több mint 1500 új film kerül a DVD-állványokra, mint ahogyan az is, hogy a feketepiacon talán ötmillió korong is gazdára talál.

A lényegében alig három éve differenciálódó kiadók három fő típusba sorolhatók. A piramis csúcsán trónoló InterComot és a Warner Home Videót major névvel illetik. Az előbbi a legtöbb nagy hollywoodi filmgyártó (20th Century Fox Home Entertainment, Paramount, Universal, Buena Vista Home Entertainment stb.) és jelentős amerikai és európai független stúdiók alkotásainak, valamint néhány magyar film DVD-jének a forgalmazási jogával rendelkezik. Az utóbbi 20 százalék körülire teszi a piaci részesedését azzal a több mint kétezerféle DVD-vel, mely a Warner-filmek és több független hollywoodi stúdió terméke mellett hiánypótló klasszikusokat, tévésorozatokat, gyerekfilmeket stb. foglal magában. Egy szinttel lejjebb a nagyobb független kiadók, a Best Hollywood, az SPI és a Mokép állnak: e cégek egyenként tíz százalék körüli eladási darabszámot vallanak a magukénak. Éves átlagban 3-4 sikeres mozifilmmel bővítik a hazai kínálatot, valamint 50-100, többnyire régebbi sikerfilmmel és újabb, de a mozikban csak mérsékelten fiadzó darabbal. A következő réteg egy számszerűen nem ismert, a becslések szerint legalább 20-30 cégből álló, igen heterogén halmaz. Ide tartozik a 200 film kiadásán túl lévő Budapest Film éppúgy, mint az ennek felét produkáló Cinetel és Fantasy Film, vagy azok a kiadók, amelyek csak néhány (igaz, gyakran óriási darabszámban eladott) kiadványig jutottak. A piramis alján lévők többségének a filmjeit mintegy fél tucat közvetítő-beszállító cég viszi az áruházakba - már ha -, ami azért lényeges, mert Magyarországon a DVD-filmek eladása zömmel a nagy áruházakban zajlik. A kiépült struktúrával akkor nem volna probléma, ha jelenleg is igaz lenne az a másfél éves megállapítás, miszerint a piacon minden kiadó megtalálhatja a számítását. De ez annak ellenére sem igaz, hogy az idén várhatóan lényegesen több filmet vásárolunk, mint tavaly. Sőt, bizonyos értelemben éppen ez a baj.

Önsorsrontók

A legális DVD-eladások 2000 és 2004 között évente duplázódtak, a kiadók/forgalmazók túlnyomó többsége tavaly év végéig képes volt jelentős nyereséggel dolgozni. Miközben az eladott darabszám továbbra is nő, a bevételek már-már a stagnálás jeleit mutatják. A látszólagos ellentmondást mindenki a még 2003-ban elindított árverseny túlpörgésével magyarázza.

A lavina azzal indult, hogy a nagy kiadók esztétikai és egyéb érdekektől vezérelt árképzésével (6-7 ezer forintért árusított lemezekkel) szemben az újságosstandokon megjelentek a 3990 forintra beárazott versenytársak. A DVD-s magazinmellékletek többnyire (és idővel egyre inkább) nem tartalmaztak ugyan magazinokat, csak valamiféle összehajtogatott posztert, mintegy a DVD-doboz háttereként, de az ár miatt a tömegek ezzel akkor sem törődtek, ha az ilyen kiszerelésre az áfacsalás súlyos árnyéka vetült. Olyannyira nem, hogy például a Traffic (az SPI első filmje), amely 2002-ben az igen acélosnak számító 2000 darabos eladási mutatót teljesítette a boltokban 4990 forintos áron, 2003-ban - alig több mint a feléért - újságmellékletként rövid idő alatt döbbenetes, 40 ezres eladási mutatót produkált. A "sok kisebb haszon több, mint a kevesebb nagy" aranyigazságát gyorsuló tempóban egyre többen ismerték fel, s mind többen szerették volna bevenni a Lapker Rt. mintegy 14 ezer preferált helyre kiépült birodalmát. Miközben a majorok továbbra is amellett kardoskodtak, hogy a DVD prémium kategóriájú termék, ezért csak a gyártási költségek csökkenése indokolja a radikálisabb árzuhanást, az újságosstandokon nagyjából egy évig egyre-másra bukkantak föl a 30-40 ezres példányszámú DVD-s "magazinok". Mivel a vásárló ki volt éhezve a "tökéletes minőségű", megfizethetőnek tartott filmekre, ez idő tájt szinte mindent el lehetett adni. Pláne, hogy rövidesen 2490-re, majd 2000 forint alá csúszott le az ár.

A következő lépés az volt, hogy a növekvő számú remittendát újracsomagolták, vagy csak szimplán lejjebb árazták, aminek rövid időn belüli következménye lett, hogy a piacon már csak 990 forintos áron lehetett labdába rúgni. Ugyanez lett a sorsa az eladhatatlan, az eredetileg is csak boltokba szánt készleteknek is. A vevők annyira rákaptak az ilyen filmekre, hogy a Netpiac egy tavalyi felmérése szerint míg 2004-ben még épp csak megjelentek az eladási top 10-ben a 990-es lemezek, tavaly már hét ilyen budget DVD került az első tízbe. Ezen az áron (amit az áfacsökkentés aztán 950 forintig, a túltermelés pedig sokszor 699 forintig tovább kurtított) lényegében mindent felszívott a piac.

A becslések szerint ma 1600-1800 cím tartozik az alsó árkategóriába. De ez nem kizárólag annak köszönhető, hogy az olcsón beszerezhető, olykor jogdíj nélküli (vagy jogdíjat meg nem vett) lemezekkel terítették be a piacot, hanem annak az árversenynek is, amit ma mindenki igyekszik a főként a majorokkal versengő beszállítók nyakába varrni. Ennél azért árnyaltabb a kép. A Warner például az alig fél éve premiermoziként vetített Charlie és a csokigyár című mozifilm dupla DVD-s verzióját már a megjelenésekor 2990 forintra árazta be. Ehhez képest a legtöbb Belmondo-filmet, egy korai Fellinit vagy Pasolinit, amihez jó, ha anno sztereó hang készült, csak a legolcsóbb kategóriába lehet besorolni. A budget filmeket így csak a nagy tömegű értékesítés tehette nyereségessé (a gyártási költségekről lásd bővebben keretes írásunkat), de ez visszafelé is igaz volt 2005 végéig: minél lejjebb áraztak egy filmet, annál eladhatóbb volt. A rendszeres vásárlók eleinte rendre azt látták, hogy az akár 6-7 ezer forintért vett, exkluzívnak mondott korongjaik ára fél/egy év alatt akár a harmadáig zuhan, aztán már ők is inkább kivárták a leárazást. A gyorsuló ütemű árcsökkentés, valamint a folyamatosan bővülő (túl)kínálat azonban azt is tudatosította a fogyasztókban, hogy az ár és a minőség nem feltétlenül áll szoros kapcsolatban egymással.

Tarantino két Kill Bill filmjét a Best Hollywood például eleve a 990 forintos mezőbe lőtte be; még jó, hogy részenként több mint 50 ezren a Tescóban vagy a MediaMarktban vették meg, nem pedig például az amazon.com oldalon, ahol ma is 20 dollárt kérnek értük.

Irigyelt átkozottak

A Tesco, a MediaMarkt, a Saturn, a Cora stb. bevásárlóközpontok a hazai DVD-forgalomnak több mint 60 (mások szerint közel 80) százalékát bonyolítják. Több áruházban jelenleg már kihelyezési gondokat okoz a budgetdömping, főleg, hogy már nem minden fogy el a korábbiakhoz hasonló gyorsasággal. "Az ár határoz meg mindent, de a vásárlót már nem érdekli a gyenge minőségű áru" - magyarázta Szöllősi Péter, a Best Hollywood marketingigazgatója. Az áruházi struktúrában a nagyobb kiadók (főként a majorok) alapvetően nincsenek kiszolgáltatott helyzetben. Mi több, az idén februárban a Warner sajtóeseményt generált abból, hogy az árversenyben beadta a derekát: a legdrágább filmjeit is 4000 forint alá árazta, DVD-it a 3990/2990/1990 forintos rendszerbe csoportosította. Lényegében hasonlóan dolgozik már az InterCom is.

A kicsiket emiatt még jobban szorítja a piacot meghatározó gyorsuló eladási kényszer. 'k ráadásul többnyire nincsenek közvetlen hatással a kínálatra, mert a beszállító cégek kimazsolázzák a kínálatukat, s csak a jobbakat viszik az áruházakba. A nagy példányszámú megrendelés ezzel együtt még mindig azt eredményezi, hogy mindenki a MediaMarkt polcaira és a Tesco turkálós ládáiba akar bekerülni. "Nem az ma a cég értékmérője, hogy hány filmet adott ki, hanem az, hogy mennyit tud beszállítani a Corába vagy a Saturnba" - mondta lapunknak Szelényi Ákos, a Budapest Film videoforgalmazási vezetője. A kis cégek filmjeit beszállító társaságok olyannyira nyerő helyzetben vannak, hogy ma már szinte kizárólag budget kategóriában gondolkodnak. Az áruházaknak pedig - teljesen érthetően - elsősorban az a lényeg, hogy a termék minél olcsóbb legyen, s minél jobban fogyjon. Nincs kis cég Magyarországon, amely ezt az aranyigazságot figyelmen kívül hagyhatná. Többen is elismerték: a belistázási díjon és a polcpénzen túl a zsebbe kért több százezres borítékokat is szemrebbenés nélkül kicsengetik.

A majorokon kívüli világ számára e spirálból a kitörést leginkább az internetes kereskedelem térnyerése tenné lehetővé. A teljes ágazati forgalom alig több mint 10 százaléka zajlik jelenleg a hálón; ámbár az árzuhanás miatt ők is nyögnek. Gilányi Péter (dvdfutár.hu) kimutatásában például az áll, hogy náluk hiába nőtt több mint egyharmaddal az idei eladási darabszám, a summázott árbevétel nem éri el a tavalyi szintet. Mint mondja, ebben minden kiadó ludas, hisz az ajánlott fogyasztói árakba sokszor még 200 forintnyi árrés sincs belekalkulálva. Emiatt néhány hónapja ő már az ajánlott ár felett árul; s csak remélni tudja, hogy a vevői megmaradnak.

Kiútkereső kiadók

Az árzuhéval a vásárló természetesen jól járt, de minthogy a piac telítődött, kiadói szempontból e sikertörténet rövid életűnek bizonyult. Ezt a periódust mindannyian szeretnék végre lezárni. "Lehet, hogy versenytörvénybe ütköző, ha az egész piac megállapodik, hogy milyen árszintekkel dolgozik, de a jelenlegi elértéktelenedésnek már rég gátat kellett volna szabni" - mondja Szilágyi Bálint, az Odeon forgalmazási vezetője, aki a valóban exkluzív kiadványokat hiányolja a piacról. A mindenki által emlegetett "minőségibb megjelenés" víziójáról azonban legfeljebb elvileg lehet csak beszélni. Addig biztosan, míg a nagyobb kiadók is fapados termékekkel jelennek meg, csak hogy beférjenek az optimális árkategóriába. Az első próbálkozók amúgy a középmezőnyből kerültek ki: például a Budapest Film négylemezes David Attenborough-díszdoboza vagy a májusban az Odeonnál megjelent Akira.

A warneres Stern Gábor inkább abban hisz, hogy a bevezetett kategóriaárak hosszú távon is hozzák majd az első negyedév eredményeit (65 százalékos darabszám, több mint egyharmados értékarány-növekedés), az InterCom pedig azt mondja: lesz, ami lesz, ők már nem szállnak be az árversenybe. Inkább több film összecsomagolásával és nyereményakciókkal próbálnak sikeresek lenni a piacon. A Fantasy Film vagy az SPI elsősorban mennyiségnövelésben gondolkodik Az utóbbi a filmjei mozi- és DVD-premierje közötti rést is szűkebbre akarja zárni, sőt szeptemberben egy horrorfilmmel azt is tesztelik, hogy működőképes-e Magyarországon, ha a mozifilmet, a DVD-t és az on-line megtekintést egyszerre indítják el.

Árképzés

Egy film-DVD előállítási összköltsége átlag 2-2,5 millió forint. A legjelentősebb tétel a film jogdíja, ami általában 2 és 20 ezer dollár között mozog; ezért a kiadó meghatározott időre forgalmazhatja a filmet DVD-n, többnyire csak Magyarországon. (Kivételt jelentenek az egész régióra megvásárolt nagy hollywoodi filmek, ám ezek ára jóval borsosabb.) Ehhez jön a gyártási költség, melyben a master felújítása, a szinkron, a korongra kerülő extrák és a DVD-lemez anyagára adja a számottevő tételeket. Jó esetben a filmnek van régi szinkronja; nemcsak takarékossági okokból, hanem mert a legtöbb esetben a szereplők magyar hangja már "hozzánőtt" a filmhez. A digitális korongok tartalmi szerkesztését, a menüzést erre specializálódott, többnyire magyar stúdiók készítik, ami a menürendszer és az extrák összetettségétől függően kétszázezer és egymillió forint közötti árért készül el. A hazai kiadók többsége lengyel, cseh vagy német gyárakban sokszorosítja a DVD-it, ahol a minimális gyártási mennyiség általában 3000 darab. A külföldi nyomást a minőséggel, a jobb árral, de olykor azzal is magyarázzák, hogy így jobban kizárható az idő előtti kalózpiaci megjelenés. A dobozok/tokok nyomdai munkálatai legtöbbször a koronggal együtt zajlanak, ami egy háromezres szériánál másfél-két euró/darab. Plusz a szállítási és - ha van - a promóciós költségek, valamint az adók.

Egy budget film nettó 500 és 640 forint közötti áron kerül a forgalmazókhoz. Érdemes utánaszámolni, hány darabot kell belőle eladni, hogy a kategórián belül a manapság elérhetőnek tartott nyereségplafont, a 4-500 ezer forintnyi hasznot realizálni lehessen.

Figyelmébe ajánljuk

Megéri ma csomagolásmentes boltot működtetni?

Sok csomagolásmentes bolt húzta le a rolót az elmúlt pár évben. Talán elment a kedve az embereknek attól, hogy környezettudatosan éljenek, nem akarnak már erre plusz pénzt költeni? Részben így van, ám olyan üzlet is akad, amely az egyik legjobb nyári forgalmat az idén érte el. Az azért biztos, hogy nem ez a legkönnyebb biznisz.

Nem az a baj, hogy zebrára költi, hanem hogy lopta

  • Upor László

„Hé, emberek, nem látjátok, hogy egyesek komoly szervezettséggel talicskázzák tova, ami a tiétek, illetve nektek járna?” Upor László dramaturg, egyetemi tanár, a Freeszfe Egyesület alapítójának írása az SZFE-blokád meghirdetésének ötödik évfordulóján.

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.