"Kulturálisan mint férfit értelmezik" - Pető Andrea történész

Belpol

A gender studies, a társadalmi nemek tudományának hazai képviselői bő másfél évtizede igyekeznek azon, hogy működésükkel, új kérdéseikkel és szempontjaikkal átformálják a hagyományos, férfiközpontú tudományosságot. Eddigi erőfeszítéseiket most reprezentatív tanulmánykötetben (A tár-sadalmi nemek oktatása Magyarországon) summázták. A frissen megjelent kötet szerkesztőjét kérdeztük.
A gender studies, a társadalmi nemek tudományának hazai képviselői bő másfél évtizede igyekeznek azon, hogy működésükkel, új kérdéseikkel és szempontjaikkal átformálják a hagyományos, férfiközpontú tudományosságot. Eddigi erőfeszítéseiket most reprezentatív tanulmánykötetben (A tár-sadalmi nemek oktatása Magyarországon) summázták. A frissen megjelent kötet szerkesztőjét kérdeztük.

Magyar Narancs: A tanulmánykötet 19, a magyar felsőoktatásban aktívan tevékenykedő tudós, helyesebben tudósnő személyes tapasztalatait összegzi, s jószerivel teljes képet ad a gender studies hazai helyzetéről. Mi indokolta ezt az alapos számvetést?

Pető Andrea: Határvonalhoz érkeztünk, amikor szükséges lélegzetvételnyi szünetet tartanunk, s széttekintve fölmérnünk az eddigi eredményeket. Ebben a könyvben a magyar professzornők és mesternők működésének bemutatásával nem titkoltan tudományterületünk feminista genealógiáját akartuk összeállítani, hogy továbbléphessünk a társadalmi nemek egyenlőségének, a gender studies megközelítésmódjainak elfogadtatása felé. A magyar felsőoktatás demokratizálása ezt hosszú távon megköveteli.

MN: Hogyan alakult a társadalmi nemek tudományának magyarországi története?

PA: A társadalmi nemek tudománya a rendszerváltás táján vethette meg a lábát nálunk, hisz addig a vasfüggöny nemcsak fizikai, de ismeretelméleti korlátot is jelentett. 1989-et követően azonban igen nagy volt a várakozás, s általános volt a remény, hogy a nőmozgalomban éppúgy, mint a tudományosságban rendkívüli átalakulás megy majd végbe. Biztató fejleménynek számított, hogy ekkor már léteztek elemzések egyes tudományterületeken a társadalmi nemek szempontjából. Például a közgázon a 80-as évek eleje óta folyt a társadalmi egyenlőtlenségek vizsgálata, s így az sem véletlen, hogy itt jött létre az első nőtudományi kutatóközpont. Az irodalomtudomány néhány képviselője is korán megismerkedett a gender által fölkínált újfajta érzékenységgel, s a feminista irodalomtudomány és a társadalmi nemi problematika - részint a különböző angol-amerikanisztika tanszékek jóvoltából - viszonylag hamar fölbukkanhatott az oktatásban. S végezetül ott volt a női egyesületek, a női civil szféra szintje, melynek ugyancsak komoly érdeme volt abban, hogy óriási erőfeszítések, hatalmas személyes áldozatok árán megindulhatott Magyarországon a gender studies oktatása. Mostanra jelentékenyen megerősödött a pozíciónk, kiépültek nemzetközi kapcsolataink, lassan leküzdjük a fordítási és adaptációs zavarokat, s vannak publikáló, magasan kvalifikált, a hivatalos tudományosság által sem lekicsinyelhető kutatóink. Maga a társadalmi nemek tudománya mind változatosabb megközelítésmódokkal, szempontokkal gazdagodik, új problematikákat emel be diskurzusába, amint azt Takács Juditnak a homoszexualitás területén folytatott kutatásai is jól jelzik. Ám az akadémiai tudományosság ellenállását mind ez ideig nem sikerült leküzdenünk, a befogadás gesztusai elmaradnak, s még ma is lehetséges úgy bölcsész vagy bármilyen diplomát szerezni hazánkban, hogy a diák nem is találkozik a társadalmi nemek, a gender kifejezéssel. Vagyis mára elérkeztünk oda, ahol a lelkesedés, a személyes áldozatvállalás már nem elegendő, és az intézményi struktúrában való pozíciószerzés jelentheti az előrelépést.

MN: Ilyesfajta problémákkal másutt is szembesültek a társadalmi nemek kutatói, vagy a mi hazánk különlegesen vaskalapos?

PA: Ez korántsem magyar sajátosság. Még csak nem is posztszocialista jellegzetesség, mert jóllehet az "államosított feminizmus" rendszerének összeomlása, s a társadalmi életben 1989 után végbement konzervatív nőpolitikai fordulat pluszproblémát jelent a térség kutatói számára, azért a pozitivista, s az erős férfinarrációhoz ragaszkodó nemzeti szintű tudományosságok ellenállását másutt sem volt könnyű leküzdeni. Európai viszonylatban négy, egy időben jelen lévő fejlődési fázist különíthetünk el a társadalmi nemek tudományának, illetve a nőtudományok oktatásában. Az első fázis, amikor semmilyen ilyesfajta képzés nincs az adott országban: no woman, no cry. Ez a helyzet például Görögországban és Portugáliában, ahol legfeljebb néhány nívós társadalomtörténeti tanszék nyújt némi teret, azaz egy-két kurzust a gender számára. Aztán a második fázisban ezek a tematikák már megjelennek az alap-, illetve a posztgraduális képzésben, de döntően még a hagyományos diszciplínák keretei között. Magyarországon jelenleg itt tartunk. A harmadik fokozatban a tudományos feminizmus és a civil nőszervezetek szövetségével, valamint az adott ország hathatós támogatásával létrejön az önálló, fokozatot adó, államilag finanszírozott alap- és posztgraduális képzés, mint például a többi uniós államban vagy akár Romániában, Bulgáriában, Szerbiában. Végül létezik egy negyedik szint is, amikor a nőtudományok és a társadalmi nemek tudománya visszailleszkedve bekerül a tudományos főáramba, s magukat a hagyományos diszciplínákat alakítják át az új megközelítésmódok, az új tapasztalatok alkalmazásával. Ez az irigylésre méltó állapot jellemző Nagy-Britanniára és Svédországra.

MN: Vagyis a társadalmi nemek tudományának képviselői nem is oly szolid célokat tűztek ki maguk elé. Ez magyarázza azt a riadt ellenállást is, amit például a hivatalos történettudomány tanúsít a társadalmi nemi megközelítéssel szemben?

PA: Persze, tudományszociológiailag teljesen logikus ez az idegenkedés. Ám az az ellenállás, amelyet mondjuk az egyébként állami finanszírozásban részesülő Magyar Történeti Társulat tanúsított 2003 novemberében a nő- és társadalmi nemi történeti szekció megalapításának ügyében, mégis elgondolkodtató. A szekció 2005-ben végül csak megalakulhatott, ám anyagi és szervezeti támogatást nem kaphat a társulattól, s ez jól jelzi, hogy mily sikeresen őrzi hegemóniáját a hagyományosan politikatörténeti súlypontú, jórészt még mindig pozitivista, az elméletektől idegenkedő történettudomány. Ez sem hungarikum persze, Hollandiában sem kevésbé mostoha a tudományos fősodron kívül rekedt vagy tudatosan kívül maradó kutatók helyzete. Nem csoda, hogy a társadalmi nemi problematika szinte föl sem bukkan a legtöbb átfogó magyar történeti műben, s az oktatás különböző szintjein sem jelenik meg. Amikor például az egyik gimnáziumi történelemtankönyvbe nemrég a merész szerző beillesztett egy kis fejezetet A nők és az I. világháború címmel, akkor a nagy tekintélyű akadémikus lektor ezt az értetlen megjegyzést fűzte a szöveghez: "Akkor miért nem inkább kutyák és lovak?!" Mi ugyan 2002-ben összeállítottunk egy kiegészítő történelemtankönyvet, persze uniós pénzből, amelynek a címe Nők és férfiak a múltban, de nem áltatom magamat, hogy akár csak a középiskolák felében-harmadában alkalmaznák ezt a segédanyagot. Pedig az új történelemérettségi-rendszer már finom elmozdulást jelent a pozitivista történelemszemlélettől.

MN: A korábbiakban az uniós csatlakozás és a bolognai folyamat kihívásait említette. A felmérések azt igazolják, hogy a társadalmi nemek tudományának, illetve a társadalmi nemek történetének oktatása segíti az esélyegyenlőséget és a társadalmi kohéziót. Márpedig ezeket a kérdéseket az EU szívügyének tekinti. Ez azt jelentené, hogy az unió preferálja a gender studies oktatását?

PA: A kérdés ennél jóval összetettebb. Az igaz, hogy az uniós csatlakozás rendszerint előrelépést eredményezett az adott ország társadalmi nemi tudományosságának fejlődésében, esetenként intézményesülésében is, mert a közigazgatás beavatkozott ennek érdekében. Az is igaz, hogy az uniós alapok jelentős összegekkel támogatják a társadalmi nemi kutatásokat, s ebből mi magyarok is profitálunk, a Miskolci Egyetem és az ELTE is. Viszont nagyon sok minden nemzeti szinten dől el, s ha ott éppenséggel nem kedveznek az intézményi rendszerek a társadalmi nemek tudományának, akkor ezen az EU sem segíthet. A feministák számára ismerős ez a csalódáskeltő helyzet, hiszen valaha, az I. világháború után Bédy-Schwimmer Rózáék is nemzetközi egyesületektől, társulásoktól vagy épp a Népszövetségtől várták a helyzet javulását - otthon.

MN: És a bolognai folyamat?

PA: Ez még ellentmondásosabb kérdés. A neoliberális, vagyis a piacképes képzés elsődlegességét mantrázó európai oktatáspolitika több más interdiszciplináris megközelítésmód mellett a gender studies számára sem kedvező. Mellékesen a munkaerőpiacon alighanem még egy darabig nem számít majd kifejezetten jó ajánlólevélnek, hogy a jelentkező, teszem fel, mindent tud a nemi esélyegyenlőtlenségekről vagy a szexuális zaklatásról. Ráadásul mi fiatal tudományként még nem rendelkezünk, nem rendelkezhetünk nagydoktorokkal. Így két lehetőség áll előttünk. Az egyik: mihamarabb nagydoktori címekre szert tenni, s beindítani az önálló magiszteri és doktori képzéseket. A másik: a gender studies egy félévnyi helyet kap a kötelezően választható nem szakos kurzusok sorában. Mindkét megoldás kockázatos, vagy mert nem oldja a tudományterület elszigeteltségét, mely így nemzetközi kapcsolatrendszerével együtt is vigasztalanul elkülönül majd a többi tudományterülettől, s az alsóbb szintű oktatástól; vagy mert az egykori tudszoc kurzusokhoz hasonlóan haszontalan nyűgnek, alibi szócséplésnek tűnik majd sokak számára.

MN: A társadalmi nemek tudománya, bár mára már igen kifinomult fogalomkészlettel dolgozik, aktivista gyökereit okosan nem feledi, s szoros kapcsolatot ápol a valósággal. Vagyis a társadalom átalakulása nemcsak előfeltétele a gender studies kiteljesedésének, de egyszersmind a célja is. Kedvező-e a hazai környezet mindehhez?

PA: A rendszerváltással konzervatív fordulat ment végbe a nőkérdés területén, amennyiben az emancipálódást ösztönző női munkavállalás mértéke drasztikusan lecsökkent. E tekintetben máig sereghajtók vagyunk az unióban, s a változatlanul patriarchális magánéleti modell emelődött politikai normává. Azaz az állampolgár elsődlegesen férfi, a nő pedig, aki a családot ellátja, leginkább szociális problémaként tételeződik, vagy segítségre szoruló kisebbségként, mint a romák és a fogyatékkal élők. A politika elsumákolja a kérdést, mert láthatóan nincs ötlete és bátorsága, s talán érdekében sem áll a fennálló rend megbolygatása. Ezen az sem változtat, hogy a női szavazók gyakran választásokat döntenek el, szavazótáborokat tartanak egyben, és az sem, hogy gyarapodóban vannak női politikusaink. A női politikus ugyanis nálunk vagy díva, vagy háztartási tevékenységét időlegesen szüneteltető polgár asszony, vagy maximum tiszteletbeli, fogadott férfi. Azt a nőt, akinek a magatartása nem harmonizál a hagyományos nemi szereppel, kulturálisan mint férfit értelmezik.

Figyelmébe ajánljuk

Megéri ma csomagolásmentes boltot működtetni?

Sok csomagolásmentes bolt húzta le a rolót az elmúlt pár évben. Talán elment a kedve az embereknek attól, hogy környezettudatosan éljenek, nem akarnak már erre plusz pénzt költeni? Részben így van, ám olyan üzlet is akad, amely az egyik legjobb nyári forgalmat az idén érte el. Az azért biztos, hogy nem ez a legkönnyebb biznisz.

Nem az a baj, hogy zebrára költi, hanem hogy lopta

  • Upor László

„Hé, emberek, nem látjátok, hogy egyesek komoly szervezettséggel talicskázzák tova, ami a tiétek, illetve nektek járna?” Upor László dramaturg, egyetemi tanár, a Freeszfe Egyesület alapítójának írása az SZFE-blokád meghirdetésének ötödik évfordulóján.

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.