Átmeneti gyógyszerár-támogatási rendszer: Kasszazárás

  • Spronz Júlia-Wirth Judit
  • 2003. augusztus 21.

Belpol

A tervezett összeg negyedével több ment ki az ún. gyógyszerkasszából az év első felében. A kormány pótolta a hiányt, de év végéig átmeneti szabályozással havi kontroll alatt kívánja tartani a kassza költségvetését, és anyagilag is büntetné a "túlforgalmazó" gyártókat. A négy hónapra tervezett rendszer annyira megzavarná a gyógyszertárak életét, hogy a patikusok sztrájkra is készek. A rendszer bevezetését az utolsó pillanatban elhalasztották, újabb két hetet hagyva a megegyezésre.

A tervezett összeg negyedével több ment ki az ún. gyógyszerkasszából az év első felében. A kormány pótolta a hiányt, de év végéig átmeneti szabályozással havi kontroll alatt kívánja tartani a kassza költségvetését, és anyagilag is büntetné a "túlforgalmazó" gyártókat. A négy hónapra tervezett rendszer annyira megzavarná a gyógyszertárak életét, hogy a patikusok sztrájkra is készek. A rendszer bevezetését az utolsó pillanatban elhalasztották, újabb két hetet hagyva a megegyezésre.Agyógyszerár-támogatási előirányzat régóta nem elegendő, a kasszát év közben rendszerint fel kell tölteni. Tavaly a 153 milliárd forintos keretet a kormányváltás után 199 milliárdra egészítették ki, az éves tényleges kiadás 207 milliárd forint volt. Idén a kormány gyógyszerártámogatásra 217 milliárd forintot tervezett (a támogatásra szánt összeg a gyógyszerkassza). "Az első fél év után látszott, hogy változatlan kondíciók mellett az éves költség 260 milliárd körül alakulhat" - mondta a Narancsnak Kökény Mihály, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium (ESZCSM) politikai államtitkára. Szerinte az eddigi emelkedés minden mértéket felülmúlt, időarányosan 24 százalékos volt úgy, "hogy a tervezésnél idén először a tavalyi tényleges költségeket vettük alapul". Úgy véli, a piac ilyen dinamikus fejlődésével a költségvetés nem tud lépést tartani, ráadásul orvosszakmailag is csak nagyjából 10 százalékos növekedés indokolható. Bartucz Attila, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) szóvivője szerint évi 5-7 százalékos növekedés a világtrend, amihez hozzá kell még számolni az inflációt. "A mostani intézkedéscsomaggal a kormány az idei keretet további 22 milliárddal kiegészítette, így az első féléves tényleges kiadásoknak megfelelő összeg áll rendelkezésre a második fél évben is. A már megemelt 239 milliárdnál többet nem tud a kormány gyógyszerár-támogatásra fordítani" - mondta Bartucz.

A kormány az államtitkár szerint "mindenféleképpen olyan megoldást keresett, ami a betegek által fizetendő térítési díjat nem növeli, és a patikák anyagi jövedelmezőségén sem változtat". Először felmerült, hogy előre hoznak középtávú reformlépéseket, de rövid távon ez nem tűnt elegendőnek, "ráadásul a piac szereplőivel igen lassú volt az egyeztetés", miközben a gyógyszerkassza rohamosan ürült. A végül egyeztetés nélkül bevezetett intézkedések célja az volt, hogy a gyártói forgalomnövekedésnek legyen egy plafonja, ami fölött a költségvetés nem finanszíroz. Kökény szerint a gyógyszergyártók egységesen elfogadták, hogy a kasszát meg kell fogni, és az ő javaslataik is bekerültek a kormányrendeletbe.

A túlköltés okairól

keveset tudni, a kormány képviselői az "erőteljes promóciót" okolják, de a jelenleg is folyó tárgyalások miatt senki sem nevezett meg sem gyártót, sem terméket, amelynél a statisztika szerint kiemelkedő volt a növekedés. AZ OEP főigazgatója patikai visszaélésekről és a háziorvosok "jól fogó tolláról" is beszámolt, de a konkrétumok nélküli vádaskodást az érintettek visszautasították.

Frajna Imre, a Fidesz - MPSZ Egészségpolitikai Kabinetjének vezetője szerint néhány betegségcsoportnál lényegesen megugrottak a támogatások, ami szerinte is a promóció eredménye, hiszen a "betegek egy részét orvosaik átállították a drágább termékekre. Gyógyszerfogyasztásunk dobozszámra gyakorlatilag változatlan, csak folyamatosan lecserélődnek a gyógyszerek" - mondta. Frajna nem érti, hogy a kormány miért várt augusztusig, "hiszen most már lehetetlenség megfogni a gyógyszerkasszát" - érvelt. Szerinte a "forgalomcsillapítást" már az év első felében el kellett volna kezdeni, mert mára a hiány kezelhetetlenné vált.

Az intézkedés részeként a kormány bevezette a globális volumentámogatás rendszerét, és a második fél évre havi összegekre bontották a gyógyszerár-támogatást. Amennyiben a havi keretet túllépi az igénybe vett támogatás, akkor korrekciós számot képeznek a következők szerint: a hányadosba a túllépés, a nevezőbe a rendelkezésre álló összeg kerül. Ezzel a korrekciós számmal (ami túlköltés esetén 1-nél kisebb lesz) módosítva térítik az adott hónap összes támogatott gyógyszerét. Az új rendszer kétféle módon valósulhat meg: a főszabály szerint a kereskedés 80 százalékos termelői és kereskedői árszinten zajlik, és az OEP utólag fizeti meg a támogatás adott hónapra korrigált fennmaradó részét. A rendelet a gyártók javaslatára kivételt tehet, és lehetőséget ad arra, hogy az OEP-pel egy polgári jogi szerződés keretében megállapodjanak, miszerint nem az OEP fizeti nekik vissza a korrigált támogatást, hanem a kereskedés 100 százalékon történik, és túlfizetés esetén a gyártók fizetnek utólag az OEP-nek.

Frajna Imre a gyógyszerkassza "megfogásának" ezen módját költségvetési szempontból kézenfekvőnek tartja, de a gyakorlatban ez "egészen elképesztő hatásokat tud kiváltani". Mivel a gyógyszerpiaci szereplők viselkedése is piaci, ezért szerinte a gyártók átnézik a portfóliójukat, és csak a 80 százalékon is megtérülő termékek értékesítését szorgalmazzák, a többiét pedig visszafogják. "Ezt a kormány úgy próbálja kezelni, hogy a 600 forint alatti gyógyszereknél megemelték a támogatás összegét, de alapprobléma, hogy a gyógyszerek nyereségtartalma kevésbé az ártól függ, inkább attól, hogy mióta van a piacon. Így könnyen lehet, hogy rengeteg olyan gyógyszert tudnánk találni, amik drágák, de forgalmazásuk alacsony hasznot hoz. A rendszer katasztrofális hatásai a jövő évi gyógyszerkasszában mutatkoznak meg, ugyanis januárra még több beteget lehet átállítani drága gyógyszerekre, és ennek költségvonzata már egész évre kihat" - összegezte véleményét. Bartucz szerint az új rendszer fontos szempontja volt, hogy a patikák jövedelmezősége ne csökkenjen. "Erre szolgál az OEP által garantált árréspótlás, valamint a 600 forintnál olcsóbb készítményeknél biztosított 120 forintos támogatásnövelés is ártömegnövelő hatású" - tájékoztatott a szóvivő.

Az OEP és a gyártók közötti szerződéseknél a rendszer tiszta, az elszámolás a két fél között bonyolódik. A 80 százalékon zajló kereskedésnél viszont

a kormány bevonná a patikákat is,

mivel az értékesítés és az adott havi korrekció különbségét ők kapnák meg utólag, és nekik kellene továbbosztaniuk a nagykereskedők felé aszerint, hogy melyiktől mennyit vásároltak, majd a nagykereskedő ugyanígy adná tovább a gyártónak a neki járó összeget. "Így a rendszer valamennyi szereplője később jut a támogatás egy részéhez" - mondta a Narancsnak Hávelné Szatmári Katalin, a Magyar Gyógyszerész Kamara (MGYK) elnöke. A kamara kifogásolja, hogy a túlköltés okáról elemzéseket, hatástanulmányokat nem láttak, így nem tudni, hogy azt mi okozta, "ráadásul ezzel nem is foglalkozik senki, hanem egyszerűen havi kereteket szabtak meg, ami büntetlenül nem léphető túl. A javaslat arra ösztönzi a piaci szereplőket, hogy ne fogyjon több gyógyszer, de nem fokuszál arra, hogy a felesleges gyógyszerek mennyiségét csökkentsék" - részletezte Hávelné, aki szerint a patikák összességében jelenleg is 9-10 milliárd forintot hiteleznek az OEP-nek, mert csak az értékesítés után három héttel kapják meg a tb-támogatás összegét, míg a nagykereskedőknek gyakran ennél gyorsabban kell kifizetniük a gyógyszer teljes árát. A havi összesítés miatt az utalás mostantól akár 6-7 hetet is késhet.

További probléma, hogy a rendszer bevezetésének napján a gyógyszertári készletek 20 százalékkal leértékelődnek, így most mindenki a készlet csökkentésében érdekelt. Hávelné szerint előre kódolt a második féléves hiány, mert a kormány maximálta ugyan a havi támogatások összegét, de közben bevezetett néhány költségnövelő intézkedést is. A patikusok számára az is gondot okoz, hogy jelenleg csak rájuk vonatkozik a törvény által előírt ellátási kötelezettség, így akár ráfizetéssel is be kell szerezniük a gyógyszert, de a gyártók vagy a nagykereskedők piaci szereplőkként viselkedhetnek. Szintén "bezavar" a januártól bevezetendő 5 százalékos áfa, ugyanis decemberben eleve nagyobb a gyógyszerfogyasztás, ráadásul már kéthavi adag írható fel egyszerre, és az áremelés miatt felerősödik a "spájzolás" is. "Mindezt az új támogatási rendszer nem bírja el, hatalmas túllépés lesz a kerethez képest, és félő, hogy ezt is a piac szereplőivel akarják >>lenyeletniAz OEP statisztikái alapján nem nő oly mértékben a decemberi fogyasztás, hogy az az új rendszert ellehetetlenítse. Az egészségbiztosító álláspontja szerint az áfa bevezetése miatti félelmek túlzottak, ugyanis a többletköltséget a tb-támogatás arányában fizeti a biztosító és a lakosság, így csak a térítési díjra eső áfa összegével nőnek a lakossági terhek. (A kormány az áfa bevezetését az uniós csatlakozással indokolja, bár több tagországban a támogatott gyógyszereket nullaszázalékos kulcs terheli.)

Az új rendszerben a gyógyszertárak árrése elvileg nem csökken, de az MGYK szerint a késedelmes fizetés, az adminisztráció megnövekedése, és a rendszer bizonytalansága miatt a működés sokkal nehezebbé válik. Az OEP felkínálta segítségét a számítógépes rendszer átalakításában, illetve azt is vállalta, hogy patikánként kiszámolja a kereskedőknek utólag járó összeget, ehhez viszont olyan adatszolgáltatást kérnek, ami a kamara véleménye szerint adatvédelmi szabályokba ütközik. "Ráadásul számviteli törvényt sért, hogy egy olyan vásárlást bonyolítunk le, ahol nincs fix ár" - mondta Hávelné. Az OEP rendszergazdái szerint a pénztár programja könnyen kiegészíthető a patikák elszámolásának könnyítésére, és mivel az adatszolgáltatás önkéntes, szakértőik adatvédelmi problémákat sem látnak. Frajna úgy látja, hogy a patikákon keresztüli elszámolás számviteli szempontból kivitelezhetetlen, mert "minden dobozzal külön el kell számolni, és a kormánnyal szerződött gyártók térítése más rendszerben történik, mint a többieké. Lehetetlen megírni azt az algoritmust, ami alapján nyilván lehetne tartani a forgalmat és az elszámolást." Számításai szerint a késedelmes kifizetés miatt a patikák likviditása veszélybe került, és helyzetükön a felajánlott 4 milliárd forint sem segít.

A patikusok az OEP és a gyártók tárgyalásain nem vettek részt, így

az érintettek közül utoljára

értesültek a rendszerről. A tájékoztatás érdekében az OEP országos gyógyszerészfórumot is összehívott, de a főigazgató másnap le is mondta a rendezvényt, "mert túl sokan érdeklődtek". Ezek után a fórumot az MGYK saját rendezésében tartotta meg, ahol az elnök asszony szerint a kormánytól meghívott személyek politikai provokációtól tartottak. "Végül az OEP főigazgatója eljött, és minősíthetetlenül beszélt a gyógyszerészekkel, sokat rontva ezzel a párbeszéden" - mondta. A rendezvényen szintén részt vevő Bartucz Attila szerint "a jelenlévők célrendszere nem találkozott", mert míg az OEP főigazgatója a rendeletről és annak végrehajtásáról akart tájékoztatót tartani, a gyógyszerészek kérdései nem erre vonatkoztak. "Annyi haszna feltétlen volt a fórumnak, hogy ezután a gyógyszerészek képviselői a miniszter asszonnyal és a miniszterelnök úrral is tudtak találkozni, illetve a rendszer bevezetését is elhalasztották két héttel" - tette hozzá.

Az MGYK szerint a magánpatikák helyzete évről évre rosszabb: "Megalakulásukkor előre félévnyi tb-támogatást kaptak, emellett 80 százalékos adókedvezményben részesültek, és 28 százalékos lineáris árrés volt, míg mára az adókedvezmény megszűnt, három hétre a patikák hiteleznek - és ezt az időt is tovább nyújtanák -, ráadásul 13,7 százalékos degresszív árréssel dolgozunk" - vázolta helyzetüket Hávelné Szatmári Katalin.

Frajna Imre szerint a jelenlegi helyzetben az lenne a megoldás, ha az egyes gyártókkal sikerülne megállapodni a támogatásvolumenről, "de ez a rendszer hosszú távon nem tartható, mert befagyasztja a piacot. Az egész küzdelem kilátástalan, csupán a folyamatot lehet lassítani. Egyrészt hatalmas kiadásnövekedést okoz a gyógyszeripar innovációs költsége. Itt meg kell próbálni csak az innovatív értékét megfizetni a gyógyszernek, és a nem átütő hatású, a kisebb módosításokkal fejlesztett termékek extraárát le kell törni, de ennek elérése a hazai, évi 300 milliárdos, jól prosperáló piacon igen nehéz" - mondta. Szintén fontos oknak tartja a lakosság öregedését, ugyanis az életkorral drasztikusan nő a gyógyszerfogyasztás: a 60 éven felüliek egy főre jutó gyógyszerár-támogatása 4-5-szöröse a 30-40 éves korosztályénak. "A drága gyógyszerek nagymértékű támogatása is gyorsan üríti a kasszát, ráadásul ezzel a térítési rendszerrel piaci szempontból elveszti a versenyhátrányát az olcsóbbal szemben" - tette hozzá Frajna. (`sszel például úgy megnő egy tízezer forintnál drágább koleszterincsökkentő gyógyszer tb-támogatása, hogy onnantól a beteg által fizetendő térítési díj kevesebb lesz, mint a jóval olcsóbb, hasonló hatású termékeké.)

A gyógyszerészfórum óta a tárgyalásokat Kökény Mihály vezeti, aki szerint "ma sokkal közelebbiek az álláspontok, mint korábban bármikor, és remény van arra, hogy a gyártók többsége elfogadjon egy keretmegállapodást. Az ezt alá nem író gyártók termékeinél marad a patikákon keresztüli elszámolás rendszere. A tárgyalások során egységes vélemény alakult ki arról is, hogy egy hosszabb távú támogatási rendszert is ki kell dolgozni, melynek alapelvei szeptemberben kerülnek a kormány elé. Szintén ősszel tárgyaljuk az uniós követelményeknek megfelelő promóció-szabályozás tervezetét is" - mondta az államtitkár, aki nem ok nélkül optimista: sikerült az új rendszert úgy kommunikálni, hogy a kormányzat elsősorban a betegek érdekében cselekszik, és a gyártók zöme sem zárkózik el az önmérséklettől. Az augusztus közepén még sztrájkkal is fenyegetőző MGYK álláspontja egyértelmű: "Mi nem akarunk az OEP-nek tovább hitelezni, és nem a betegeknek akartunk ártani a kilátásba helyezett sztrájkkal. Az új rendszert nem fogjuk beindítani, mert azonnal veszteségeink keletkeznek. Követeljük, hogy még a bevezetés előtt közösen tisztázhassuk a még nyitott kérdéseket" - mondta Hávelné.

Mivel a patikusok bojkottálni akarják a rendszert, a kormánnyal megállapodni kívánó gyártók valószínűleg "magukkal húzzák" a többieket, hiszen az elmúlt fél évben rekordnövekedést produkáló piacról senki sem akar a vitatott négy hónap miatt kivonulni.

Virág Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.