Autópálya-program: Megkezdődött, mert azt mondta

  • V. G.
  • 2000. április 6.

Belpol

Orbán Viktor egy napilap cikke után tavaly dörrent rá először a Magyar Fejlesztési Bankra: vagy sürgősen virítanak valamit sztrádaügyben, vagy nagy bajok lesznek. Idén ugyancsak egy miniszterelnöki figyelmeztetés kellett ahhoz, hogy nagy sietve bejelentsék az építkezés április 1-jei megkezdését. Mindez látszatra kapkodásra utal, ám a volt APEH-elnök csatasorba állítása, az egyik lehetséges kivitelező fideszes kötődése nem éppen ezt mutatja.
Orbán Viktor egy napilap cikke után tavaly dörrent rá először a Magyar Fejlesztési Bankra: vagy sürgősen virítanak valamit sztrádaügyben, vagy nagy bajok lesznek. Idén ugyancsak egy miniszterelnöki figyelmeztetés kellett ahhoz, hogy nagy sietve bejelentsék az építkezés április 1-jei megkezdését. Mindez látszatra kapkodásra utal, ám a volt APEH-elnök csatasorba állítása, az egyik lehetséges kivitelező fideszes kötődése nem éppen ezt mutatja.

Teljesítettük a miniszterelnök úr elvárásait, megkezdődtek az M3-as autópálya építési munkálatai - mondta lapunknak Bakonyi István, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. kapcsolati igazgatója. Mindez persze nem jelenti, hogy nyilvánossá vált volna: mely cégek építik a 67 kilométernyi sztrádát Füzesabony és Polgár között. A kivitelező társaságokkal a tárgyalások "folytatódnak". Jelenleg a már korábban kiválasztott geodéta cégek - az Uniter 83 Rt., a Borsodinvest s a Geodézia Kft. - munkatársai a földmérési munkákkal foglalatoskodnak, a már 1995 előtt kijelölt nyomvonal pontos kitűzését végzik. Pedig az elképzelések nagyra törők: az idei autópályatervekben az M3-ason kívül szerepel még az M7-es autópálya felújítása és a Zamárdiig tartó szakasz megkezdése, a szekszárdi Duna-híd építésének az előkészítése, illetve az 51-es főúttól egy új nyomvonalú út megépítése.

A munka a földmérők beüzemelésével mindenesetre megkezdődött, olyan ez, mint amikor "a megvett telken kijelöljük, hol álljon később a ház", fogalmazott a Magyar Fejlesztési Bank és a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium tulajdonában lévő Nemzeti Autópálya Rt. illetékese.

A kormány 1998-ban kidolgozott autópálya-programja - amelynek a megvalósítását tíz évre tervezték, ám idén márciusban öt évre "meghúzták" - nagy vihart kavart már meghirdetésekor. Az ellenzéki képviselők először azt kifogásolták, hogy a magyar útépítő kapacitás kevés az összességében 600 kilométer autópálya, illetve autóút megépítéséhez. Bakonyi István szerint "minden lehetséges", a végső siker elsősorban az ország gazdasági teljesítőképességétől függ, az meg mostanság biztató.

Az ellenzék szerint Simicska Lajos feltűnése a Magyar Fejlesztési Bank háza táján ugyancsak aggályos, mint ahogy az sem ad okot túlzott optimizmusra, hogy az Orbán-kabinet - bár hivatalba lépésekor

az autópályák kormányának

nevezte magát - két évig nem kezdett tervei valóra váltásához. Sőt: az említett időszakban egyetlen kilométer sztráda sem épült az országban, az utolsó beruházás az M3-as Füzesabonyig tartó szakaszának megépítése volt (igaz, ehhez a jelenlegi koalíciónak annyi köze volt, hogy az átadásra már a Fidesz-kormány hivatali idejében, 1998 szeptemberében került sor). A kormány visszavásárolta továbbá az M1-es 42 kilométeres s befejezte az M0-ás észak-pesti szakaszát. Ez pedig eddig nem sok, noha a gazdaságelemzők véleménye szerint az autópálya gazdaságélénkítő és GDP-növelő hatása egyértelműen kimutatható.

Bakonyi István azt is közölte, hogy a lehetséges kivitelezőkkel folytatódnak a tárgyalások, mialatt a geodéta cégek végzik a munkájukat. Hogy kikkel, azt nem tudhattuk meg, hiszen a hivatalos verzió szerint "mindenki számításba jöhet, aki teljesíteni tudja a kormány feltételeit". Vagyis a 67 kilométeres szakasznak öt-kilenc év alatt el kell készülnie, optimális (valójában maximális) legyen a hozzáadott magyar érték, az 1997-es árakhoz viszonyítva (az inflációt is beleszámítva) 5 százalékos árcsökkenés legyen elérhető, s végül, de nem utolsósorban, jó minőségű sztráda épüljön, tehát a kivitelező cégnek minőségbiztosítási rendszerrel kell rendelkeznie.

A Népszabadság információi szerint két cég érezheti nyeregben magát, a Mélyépítő Budapest Építőipari Kft., melynek az olasz tulajdonos mellett

egy fideszes képviselő

is birtokosa, illetve a tisztán francia tulajdonban lévő Egri Útépítő Rt.

A sajtóban bőven taglalt "magyar cég" és a "maximális hozzáadott magyar érték" kifejezés arra utal, hogy a kormány preferenciaként írta elő a magyar kis- és középvállalatok, illetve munkavállalók részvételét a programban, olyannyira, hogy a szociális minisztérium 40 millió forintos közmunka-hozzájárulást is juttatott a projektnek.

A munka tehát lázasan folyik, a nyomvonal kitűzését, a már megvásárolt földek elválasztását a másokéitól a környezetvédelmi hatástanulmány módosítása követi. Közben az ellenzéki képviselők továbbra is azt követelik a kormánytól, hogy tegye lehetővé a program teljes átláthatóságát, ne takarózzon azzal, hogy a beruházás, lévén a Magyar Fejlesztési Bank belügye, banktitoknak minősül. (Lásd: Száguldás a simlibe, MaNcs, 2000. március 16.) A jelek szerint a kormányzat arról már vitát sem kíván nyitni, hogy a közbeszerzési eljárás mellőzése milyen hatással lehet például különböző európai uniós fejlesztési támogatások megszerzésére. Az unióban ugyanis alapvető követelemény a közbeszerzés, a jelenlegi autópálya-tervezetre szánt 600 milliárd forintnak a töredékénél is.

V. G.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.