Az állam "tétlen megfigyelőként" nézte, mi történik a gödi TOPhÁZ otthonban a bíróság szerint

  • narancs.hu
  • 2024. február 28.

Belpol

Több állami szervet is elmarasztalt a bíróság, hogy a fogyatékkal élők számára fenntartott intézményben súlyosan sérültek az ott élők emberi jogai.

Elmarasztalta a Fővárosi Törvényszék a Szociális és gyermekvédelmi Főigazgatóságot (SZGYF), a Pest Megyei Kormányhivatalt és a Kulturális és Innovációs Minisztériumot (a korábbi Emmi-t) keddi ítéletében a gödi TOPhÁZ ügyében, ahol mint ismert, éheztettek és leláncoltak fogyatékossággal élőket – írja a hvg.hu.

Az állami fenntartású intézményben 220 fogyatékkal élő lakó esetében számolt be súlyos jogsértésről

2017-ben a Validity Alapítvány, az antidiszkriminációs pert is ők indították el.

Mint ismert, 2017 májusában sokkoló fotókat hozott nyilvánosságra a Validity Alapítvány a gödi Topházban uralkodó állapotokról. A bentlakásos intézményben lakó értelmi és halmozottan fogyatékos, folyamatos ellátásra szoruló gyerekekkel és felnőttekkel kegyetlen, embertelen módon bántak a beszámoló szerint. A szervezet 30 oldalas jelentése és a fotók miatt óriási botrány kerekedett, amely hatására 2018. júliusától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat vette át a működtetői feladatokat.

Civil szervezetek már korábban is próbáltak vizsgálódni az intézményben, amit a kormány mindenáron igyekezett megakadályozni. A 2017-es jelentés közzététele után Szél Bernadett arról írt Facebookon, hogy még 2016 őszén tőle is kérték civil szervezetek, segítsen nekik bejutni az intézménybe. Az akkor még az LMP képviselőjeként politizáló Szél azonban hiába kérte személyesen az akkori emberminiszter, Balog Zoltán engedélyét, nem tudott segíteni a civileknek, így akkor nem jutottak be az intézménybe.

Az elsőfokú ítélet szerint súlyosan sérült az otthonban élők szabadsághoz, emberi méltósághoz, egészségügyi ellátáshoz, valamint oktatáshoz való joga.

Az alapítvány azután fog dönteni a fellebbezésről, hogy megkapják az ítélet írásos formáját. A Validity közlése szerint a bíró kiemelte, hogy

az állami szervek nem látták el megfelelően a feladataikat.

Az SZGYF, a kormányhivatal és az EMMI “tétlen megfigyelőként” nem tettek azért, hogy a Topházban elhelyezett fogyatékkal élő emberek jogai tiszteletben legyenek tartva,

a keresetben szintén említett Belügyminisztériumot, Miniszterelnökséget és a Máltai Szeretetszolgálatot azonban nem tartotta felelősnek a történtekben.

A lead-kép a Mental Disability Advocacy Center (MDAC) fotókkal ellátott jelentéséből származik.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.