Az Állami Számvevőszék szerint nem volt szabályszerű a PIM gazdálkodása

  • narancs.hu
  • 2019. december 23.

Belpol

Nem biztosították az átláthatóságot és a nemzeti vagyon védelmét.

Nem volt szabályszerű a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) gazdálkodása 2015 és 2017 között – állapította meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) most lezárult vizsgálatában, amelynek részleteit hétfőn közölték az MTI-vel.

A közleményben azt írták, a Petőfi Irodalmi Múzeum belső kontrollrendszere, pénzügyi- és vagyongazdálkodása az ellenőrzött időszakban nem biztosította a közpénzek felhasználásának átláthatóságát és a nemzeti vagyon védelmét. A korrupciós kockázatokkal szembeni védelmet nem alakították ki.

Kifejtették, az 1954-ben alapított budapesti Petőfi Irodalmi Múzeum irányító szerve az Emberi Erőforrások Minisztériuma. A múzeum az ellenőrzött időszakban közfeladatot ellátó szerv volt, fő tevékenysége örökségvédelem, múzeumi tevékenység ellátása volt.

Alaptevékenysége közé tartozott a gyűjtőkörébe tartozó muzeológiai forrásanyag felkutatása, gyűjtése, raktári megőrzése, műtárgyak kölcsönzése, visszasorolása, nyilvántartása, kezelése, revíziója, állagmegóvása és védelme, restaurálása, továbbá tudományos feldolgozása és rendezése, mindezek kiállítása, valamint a köz művelődésének segítése.

A múzeum mérleg szerinti vagyona 2015-ben több mint 2,4 milliárd, 2017-ben több mint 2,8 milliárd forint volt, átlagos állományi létszáma pedig 2015-ben 123, 2017-ben pedig már 189 volt.
Az ÁSZ szerint a múzeum pénzügyi gazdálkodása azért nem volt szabályszerű, mert a bevételi és a kiadási előirányzatok felhasználása során nem tartotta be a jogszabályi előírásokat. A gazdálkodási jogkörgyakorlás nem volt szabályszerű az ellenőrzött időszakban, aminek következtében nem volt biztosított, hogy a közpénzek felhasználására a közfeladat ellátása érdekében került sor.

A múzeum a vagyonhasznosításból származó bevételek kezelésekor, valamint a kiadási előirányzatok felhasználása során nem tartotta be az átlátható szervezetekkel való szerződéskötésre vonatkozó jogszabályi előírásokat. A múzeum az éves költségvetési maradvány megállapítása tekintetében nem a jogszabályi előírások szerint járt el – tették hozzá.

A múzeumnál nem alakítottak ki a teljesítmény mérésére szolgáló követelményeket, a teljesítménymérés feltételei nem álltak fenn. Az irányítói feladatellátás a szaktárca részéről szabályszerű volt. Az ellenőrzés megállapításai alapján az Állami Számvevőszék a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatójának 16 javaslatot fogalmazott meg, ezekre az érintettnek 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie – áll a közleményben.

MTI

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.