Az Európai Bizottság szerint többet kellene költeni a kormánynak az oktatásra az EU-s pénzekből

  • narancs.hu
  • 2021. július 30.

Belpol

Nem elégedettek a Magyarországra szánt EU-s források felhasználási terveivel.

Késedelmet szenvedhet a „normál” hét éves uniós költségvetés magyar forrásainak felhasználása – értesült a Népszava.

A forrásokhoz való hozzájutáshoz ugyanis elengedhetetlenül szükséges egy Partnerségi Megállapodás, amelyet a magyar kormánynak kell benyújtania, ezt azonban június 30. óta nem tette meg, helyette várhatóan legkroábban ősz elején teheti meg a lap Brüsszelből származó információi szerint.

A Partnerségi Megállapodás hiánya azért is fontos, mert ebben kell részletesen leírni, hogy a hét év során juttatott EU-forrásokat, milyen területekre milyen szempontok alapján költi el majd a kormány. A Népszava információi szerint azonban az erről szóló vita az Orbán-kabinet és az Európai Bizottság között elhúzodott, ugyanis  az EB kevesli azt a pénzt, amit a kormány képzésre, humánerőforrás fejlesztésre költene. Emellett túlzottan nagynak tartják az infrastruktúra fejlesztésre, elsősorban az út-, és vasútépítésre fordítani kívánt összegeket. Ágostházy Szabolcs európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkár tavalyi nyilatkozata szerint Magyarország a következő hét évben 34,6 milliárd euróval számolhat a közös uniós költségvetésből, ám ennek csak 7 százaléka jutna a humán fejlesztésre, ennél nagyságrendekkel többet – 20 százalékot – az infrastruktúra fejlesztésre.

A Népszava hozzáteszi, hogy a kép nem fekete-fehér, ugyanis a kormány érvelése is helytálló, amely azt mondja, hogy a közlekedés, az út- és vasút betervezett fejlesztése nem tűr további halasztást, ráadásul ezekkel a beruházásokkal munkahelyeket teremtene, hátrányos helyzetű régiókat kapcsolna be a gazdasági vérkeringésbe. Brüsszelben az információk szerintazonban úgy gondolják, hogy ez a terület már jól halad, de számos fontosabb szociális problémát kell megoldani, ugyanis szerintük a magyar közoktatás szélsőségesen újratermeli a társadalmi különbségeket, magas a korai iskolaelhagyók, a szakképzettséggel nem rendelkezők aránya, és ezek megoldására nem elég a 7 százalékos forrásallokáció.

Ráadásul az infrastruktúrafejlesztésre szánt nagy arányú összegeket azért látják problémának, mert aggódnak a magas korrupciós kockázatok miatt a lap egyik forrása szerint.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.