Az Iparművészeti Múzeum is megújul a választásokra, méghozzá 25 milliárdból

  • Hamvay Péter
  • 2015. december 3.

Belpol

Döntött a kormány a múzeum régen várt, többször megígért rekonstrukciójáról és továbbépítéséről. Jelenleg kosárszámra hullik a Zsolnay-kerámia az épületről.

A hírt Horváth Judit, az intézmény egyik osztályvezetője közölte egy szerdai nyilvános beszélgetésen, és azt a Narancsnak Cselovszki Zoltán, az Iparművészeti Múzeum (IMM) főigazgatója is megerősítette – bár a Magyar Közlönyben még nem jelent meg. Cselovszki hozzátette, hogy a rekonstrukció idejére el kell hagyniuk az épületet, a szakaszos kiköltözést 2016 nyarán kell befejezniük. A múzeum átmeneti otthonáról még nem született döntés. A tervek szerint 2018 márciusára fejezik be a munkálatokat: a Lechner Ödön építette régi épület teljes, műemléki rekonstrukcióját és egy új szárny felépítését a Hőgyes Endre utca felé.

Az európai szecesszió kiemelkedő épületének számító palota olyan rossz állapotban van, hogy – mint Horváth Judit elmondta – a magyaros ornamentikával gazdagon díszített Zsolnay-kerámiaburkolatból és tetőcserépből minden héten egy kosárnyi hullik le. A balesetveszély miatt az épület körüli járdák fölé már évek óta védőtetőt ácsoltak. Az előző, viharos körülmények között távozó vezető, Takács Imre erre hivatkozva szereltette le az épület tetejéről a Zsolnay-kerámiából készült díszes lanternát.

false

 

Fotó: MTI

Ismeretes, hogy az Iparművészeti Múzeum 1896-ban átadott épülete súlyosan megsérült a II. világháborúban és az 1956-os forradalom során is, néhány esetben még az akkori károk sem lettek teljes egészében helyreállítva. Az sem volt kérdés soha, hogy a múzeum épülete bár építészetileg roppant értékes, múzeumnak szűkös és korszerűtlen. A kiállítótér csekély, ezért nem sikerült máig valamirevaló állandó kiállítást építeni, a múzeum legendásan gazdag gyűjteménye alig látható, nem beszélve a mostoha raktárviszonyokról. Ezért már több ízben felmerült, hogy az épülethez tartozó telken „befejezik” az eredetileg is továbbépíteni szándékozott múzeumot. A felújításra, valamint az új épületszárny megtervezésére 2012 májusában nemzetközi tervpályázatot írt ki az intézmény. Ezt a budapesti Lukács és Vikár Építész Stúdió Kft. nyerte meg. Cselovszki Zoltán kinevezésekor azt nyilatkozta, hogy a terveket jónak tartja, csak kisebb módosításokat tart szükségesnek. A rekonstrukció során az eddigi 18,3 ezer négyzetméterről 24 ezerre növekszik a múzeum alapterülete. Ennél is többet mond, hogy az eddigi 2,1 ezer négyzetméteres kiállítótér a négyszeresére, 8,4 ezerre növekszik majd. Így a jelenlegi 500 műtárgy százszorosát, 60 ezret tudnak kiállítani.

Miközben az NKA például nem írta ki a művészeti, irodalmi folyóiratok pályázatát, így azok a megszűnés szélére sodródtak, a legjobb alternatív színházi társulatok szűnnek meg néhány hiányzó millió miatt, és miközben sok múzeumban teremőrre sincs pénz, a kormány bő kézzel osztja a pénzt kulturális beruházásokra. 200 milliárdnál tart a Liget Budapest, 33 milliárdnál a kastély- és várprogram, 8 milliárd megy a Budavári Palota már elhatározott felújítására (Lovarda, Főőrség, Stöck-lépcső), Lázár János az új Országos Széchényi Könyvtár felépítését 30-40 milliárdot saccolta. Az Iparművészetivel együtt csak ezek a tételek 300 milliárd forintra rúgnak. A költekezés mértéke a dualizmus korát idézi, de valahogy mégsem érezzük a kultúra, azon belül a múzeumügy akkori virágzását.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.