Így segít a kormány a szegény gyerekeknek - Nem mindegy, hová születik

Belpol

Felesleges a hőbörgés, hiszen eddig is sokat tettünk a gyermekéhezés felszámolásáért – ezzel az indoklással utasították el kormánypárti képviselők a Nemzeti Minimum programot. Szociálpolitikájuk ugyanakkor az eleve jobb helyzetű családoknak kedvez.

Az Országgyűlés népjóléti bizottsága parázs vita után elvetette a Nemzeti Minimum civil kezdeményezés határozati javaslatának tárgysorozatba vételét (a Nemzeti Minimumról lásd: Enni kéne, tenni kéne, Magyar Narancs, 2015. október 15.). A bizottság kormánypárti többségének döntése azért volt meglepő, mert a civilek javaslatát nyolc párt képviselője közösen nyújtotta be, az előterjesztést a fideszes Csöbör Katalin is aláírta (igaz, a KDNP-s Hoffmann Rózsa eredetileg is kormányellenesnek vélte a szöveget, ezért nem adta hozzá a szignóját). A Fidesz az ülésen nem tudott magyarázatot adni pálfordulására, később Selmeczi Gabriella bizottsági elnök úgy nyilatkozott, előzetes támogatásuk a civilek munkájának elismerését jelezte, azonban „az ellenzék által megfogalmazott határozattervezeten már túlhaladt az idő”.

Harrach Péter és Révész Máriusz is azzal indokolta a döntést, hogy a Nemzeti Minimum „baloldali kampánytémává vált”, holott a határozati javaslat egyértelműen „politikai nézeteken átívelő, közös ügyként” tekint a gyermekéhezés elleni küzdelemre. Horgas Péter díszlettervező vezetésével a civilek Balog Zoltán humánminiszterrel is egyeztettek, szeptemberi jótékonysági koncertjükhöz a tárca ingyen adta bérbe az Arénát. A nagyvonalú miniszter a Népszabadságnak nyilatkozva nem mulasztotta el megemlíteni, hogy e célra 25 millió forintot fordított az adófizetők pénzéből, arra ellenben nem adott egyértelmű választ, hogy ha a Jobbik tényleg a plenáris ülés elé viszi, megszavazza-e a civilek javaslatát, hiszen ebben az ügyben a Fidesz „sokkal többet tett, mint az összes előző kormány”.

Pénzt a gazdagoknak!

„A Nemzeti Minimum program elfogadása rendkívül erős szimbolikus üzenet lett volna a kormány részéről. Végre ki kellene mondani, hogy a gyermekéhezés elleni küzdelem állami feladat, nem lehet függővé tenni uniós pályázatoktól vagy civil szervezetek munkájától” – mondja lapunknak Bass László, a Gyerekesély Közhasznú Egyesület kutatója. A Nemzeti Minimum határozattervezete értelmében a kormánynak még idén törvényben kellett volna rögzíteni a gyermekéhezés megelőzésével és megszüntetésével kapcsolatos garanciákat, ki kellett volna dolgozni egy hároméves intézkedési tervet, és ennek megfelelően módosítani a 2016-os költségvetést. A civilek azt is szeretnék, ha a Nemzeti Minimum napjává nyilvánított szeptember 26-ig az aktuális kormány minden évben beszámolna a területen elért eredményekről.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció egy ételosztásról

Fotó: cserkesz.hu

Husz Ildikó és Marozsán Csilla – Horgas Péterék által is idézett – tanulmánya szerint Magyarországon 36–54 ezer gyerek éhezik tartósan, a „kríziséhezők” száma 200 ezer körülire tehető. Az adatokat szakmai konszenzus övezi, bár Bass László úgy látja, pontos számot nehéz mondani, jobb híján önbevalláson alapuló felmérésekre és egészségügyi statisztikákra támaszkodnak a kutatók. Jobban kidolgozott, a trendeket is látni engedő módszertana van az éhezéssel összefüggő gyermekszegénység mérésének; a KSH adatai szerint 2009 és 2013 között valamennyi szegénységi mutatóval számolva nőtt a szegény gyerekek aránya. Míg 2009-ben a 0–17 éves korosztály 20,3 százaléka élt relatív jövedelmi szegénységben, 2013-ra arányuk 24,6 százalékra emelkedett. A gyerekek minden szegénységi vizsgálat szerint rosszabb helyzetben vannak, mint a 18–64 évesek vagy az időskorúak.

A romló tendenciához a válság hatásai mellett a kormányzati intézkedések is hozzájárultak. Jóllehet az adócsökkentésre és az adókedvezményekre Selmeczi Gab­riella és Harrach Péter is a gyermekéhezést csökkentő rendelkezésekként hivatkozott, az adórend­szer fideszes átalakítása valójában nem csökkentette, hanem növelte a legszegényebbek kiszolgáltatottságát. Tóth G. Csaba és Virovácz Péter 2013-as tanulmánya az adóreform – egykulcsos személyi jövedelemadó (szja) bevezetése, családi adókedvezmény kiterjesztése, szuperbruttósítás és adójóváírás kivezetése – hatásait vizsgálva arra jutott, hogy az adóterhek összesen 444 milliárd forintnyi csökkentésének 74 százaléka a két legmagasabb jövedelmi tizedhez tartozó, gyermektelen állampolgárok jövedelmét növelte. A négy leg­alacsonyabb tizedben átlagosan mindössze 20 százalékos volt az adóreform „nyerteseinek” ará­nya, a legmagasabb kettőben ezzel szemben 92 és 99 százalék.

Nem igényel különösebb magyarázatot, hogy az szja egykulcsosítása és az alacsonyabb jövedelműeket célzó (bár a középosztály által is felhasználható) adó­jóváírás eltörlése miért növelte a jövedelmi egyenlőtlenségeket. Ám a közvélemény számára talán kevésbé átlátható módon a kormány 2011-től a családi adókedvezményt is úgy alakította, hogy annak teljes összegét csak a magasabb jövedelműek tudják igénybe venni. Három gyermek után például 99 ezer forinttal volt csökkenthető az szja, de ezt teljes mértékben az a család tudta kihasználni, ahol a bruttó jövedelem elérte a 618 750 forintot. Szikra Dorottya szociálpolitikus számításai szerint az összes, gyermekek után járó pénzbeli juttatást (adókedvezmény, családi pótlék, gyes, gyed) összeadva 2013-ban egy segélyből élő háromgyermekes család havi 76 500 forintot, egy szintén három gyermeket nevelő, az átlagjövedelem kétszeresével rendelkező család havi 252 134 forintot kapott az államtól. A különbség több mint háromszoros.

2014. január 1-jétől a kormány valamelyest enyhített a családi adókedvezmény ordító igazság­talanságán, a kedvezményt már nemcsak az szja-ból, hanem a 7 százalékos egészségügyi járulékból és a 10 százalékos nyugdíjjárulékból is le lehet vonni. A változtatás után egy háromgyermekes család a 99 ezer forintos támogatást így 300 ezer forintos bruttó jövedelem mellett is elérheti. „Ettől még az adóköteles jövedelemmel nem rendelkező, leginkább kiszolgáltatott családok egy fillérrel nem kapnak többet” – véli Szikra. Bass László is úgy látja, a kormánypárti prognózisokkal szemben 2014-ben és 2015-ben sem csökkenhetett számottevően a gyermekéhezés és a gyermekszegénység. „Ha minimális pozitív irányú elmozdulást kimutatnak, az nyilván annak lesz a következménye, hogy öntik a pénzt az egyébként pazarló és megalázó közmunkaprogramba” – mondja a kutató.

És a rendes szegényeknek

Vélhetően a Fidesz–KDNP által a napokban ismét sűrűn hangoztatott rezsicsökkentés sem enyhített a több tízezer éhező gyermek bajain, már csak azért sem, mert a Habitat for Humanity friss lakhatási jelentése szerint 917 ezer olyan háztartás lehet Magyarországon, amelyben a rezsicsökkentés által nem érintett anyagokkal – tűzifa, szén, fűtőolaj – fűtenek. A magasabb fogyasztású, magasabb jövedelmű családoknak kedvező rezsicsökkentés propagá­lása mellett a kormány idén március 15-ével az önkormányzatokra bízta a korábban normatív alapon folyósított lakásfenntartási támogatás és az adósságkezelési szolgáltatás folyósítását. Szakértők szerint a szegényebb önkormányzatok a teljes vagy részleges állami kompenzáció ellenére nem lesznek képesek, vagy nem akarják majd fenntartani ezeket a támogatásokat (az önkormányzati segélyezés átalakításáról lásd: Csináljátok helyettem, Magyar Narancs, 2012. február 5.).

Szintén a szegény családokat sújtja, hogy 2008 óta nem emelkedett a családi pótlék, a gyes és a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény összege, így ezek a támogatások folyamatosan veszítenek reálértékükből. A családi pótlék folyósítását ráadásul iskolalátogatáshoz is kötötte a kormány, ami a tankötelezettségi korhatár 16 éves korra csökkentésével együtt a jogosultak körének szűkítéséhez vezet. A gyerek születése előtti munkavállalástól függő, tehát nem mindenkinek járó gyed ugyanakkor megőrizte a reálértékét, és 2015-től a kormány már azt is megengedi, hogy a gyermek egyéves korától munka mellett igényelje a szülő. Ez meglehetősen unortodox megoldás egy jövedelempótló támogatásnál.

Lényegében az intézményi gyermekétkeztetés volt az egyetlen terület, ahol a kormány valóban előrelépett, az erre fordított összeg a 2010-es 28 milliárdról jövőre közel 72 milliárdra nő. Az ok elsősorban a bölcsődés és óvodás gyerekek jóval szélesebb körének támogatása. Ehhez képest a mindig nagy problémát jelentő nyári étkeztetés nem nevezhető sikertörténetnek, Husz és Marozsán már idézett tanulmánya szerint az ilyen feladatot vállaló önkormányzatok száma a feltételek szigorodása miatt 2010 és 2013 között kevesebb mint a felé­re esett vissza. Valószínűleg erre és a Minimum program körüli botrányokra reagálva jelentette be Balog Zoltán, hogy január 1-jétől minden önkormányzatot kötelezni fognak a szünidei étkeztetés megszervezésére, az erre szánt állami forrásokat 1,5 milliárd forinttal emelik.

A gyermekéhezés intézményi étkeztetéssel történő felszámolása végső soron illeszkedik a pénzbeli juttatásokat mindinkább természetbeni ellátásokkal felváltó kormányzati szociálpolitikába. Kér­dés, hogy a cél passzol-e Balog miniszter demográfiai elképzeléseihez is, melyek szerint nemcsak az a baj, hogy kevés gyerek születik, „hanem az is, hogy hová születnek azok a gyermekek, akik megszületnek”.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)