Az MTA tagjaiból létrejött civil kör is tiltakozik az Árpád-kori kiállítás einstandolása ellen

  • narancs.hu
  • 2022. január 13.

Belpol

A Stádium 28 Kör nyilatkozatot adott ki azután, hogy Kásler Miklós indoklás nélkül felmentette az év történelmi kiállításának kurátorait, és a szakmai irányítást a Magyarságkutató Intézetre bízta.

A Magyar Tudományos Akadémia köztestületének tagjaiból létrejött Stádium 28 Kör súlyos aggodalmát fejezi ki a Székesfehérvárott 2022 márciusában megnyitni tervezett Királyok és szentek – az Árpádok kora című kiállítás szakmai irányítását érintő, 2021 decemberének második felében hozott minisztériumi döntésekkel kapcsolatban” – ez áll az MTA tagjaiból létrejött szerveződés nyilatkozatában.

Mint arról lapunk is beszámolt, néhány napja derült fény arra, hogy Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere decemberben minden indoklás nélkül, azonnali hatállyal mentette fel az Aranybulla kiadásának 800. évfordulójára időzített, a tervek szerint márciusban nyíló nemzetközi kiállítás kurátorait, és a teljes szakmai irányítást a Magyarságkutató Intézetnek adta. Az 506 millió forintból megvalósuló kiállítás új kurátora a Magyarságkutató Intézet Régészeti Kutatóközpontjának igazgatója, Makoldi Miklós lett, aki korábban A pozsonyi csata című animációs (botrány)film szakértője volt.

A nem várt lépés miatt karácsony és újév között az Árpád-kor 300 évét felölelő kiállítás tizenkét történésze, régésze és levéltárosa állt fel.

A kutatók december 23-án kaptak egy e-mailt az átszervezésről, melyben egyebek mellett az szerepelt, hogy a tárlathoz kapcsolódó, tanulmányokat tartalmazó katalógus szerkesztése „az új fenntartói iránymutatások figyelembevételével” folytatódik majd. Az érintettek szerint világossá vált, hogy az új vezetés szerkezeti és tartalmi változásokat is tervez a katalógusban, valamint lesznek olyan témák is, amelyeket teljesen kihagynának. A kutatók ezért visszavonták a saját tanulmányaikat.

A Stádium 28 Kör azt írja, hogy „nem lehet elképzelni olyan koncepcióváltást, amellyel indokolható lenne egy nemzetközi kölcsönzésekkel, ötéves szakmai munkával megtervezett, nagyszabású (...), a történelmi eseményeket sok szempontból körüljáró és bemutató kiállítás jelentős tartalmi átalakítása a tervezett megnyitó előtt három-négy hónappal. Számos, több évtizedes munkája hitelével felvértezett – a kiállítás előkészítésébe éppen ennek alapján bevont – szakember, a korszak legjobb ismerői, az ilyen méretű kiállításokhoz elengedhetetlen tudományos katalógushoz írt tanulmányát visszavonta. Ezzel mutatták ki, hogy nem értenek egyet a program lényegét kedvezőtlenül érintő, váratlan tartalmi és személyi változtatásokkal, egyértelmű kiállásukkal jelezték a minisztériumi »fenntartói« döntések szakmai szempontból tarthatatlan voltát. Páratlan ugyanakkor az a gesztus, amellyel a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója saját munkatársai kiállításrendezői és tanulmányírói munkáját kérdőjelezi meg, teszi semmivé – bármilyen ideológiai nyomás vagy a minisztérium különböző intézményeinek presztízsharcát jelző nyomulás is áll döntéseinek hátterében."

Hozzáteszik, hogy a Stádium 28 Kör támogatásáról biztosítja a vállalhatatlannak tartott változtatások miatt a projektből való kilépésükkel tiltakozó szakembereket.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.