Az utasok is érzik, hogy valami nem stimmel a MÁV-nál

Belpol

Minőségi és ügyfélközpontú vasutat szeretne a szaktárca, a hétkoznapok során azonban késésekkel, kimaradásokkal és korszerűtlen vonatokkal szembesül az utazóközönség.

Műszaki hiba miatti meghibásodások, kimaradó vonatok, akadozó internetes jegyértékesítés, késések - szinte nincs olyan nap, hogy ne jelenne meg valami hasonló tartalmú közlemény a MÁVInformon. A hazai vasúttársaságot a felsoroltak mellett újabban a sok baleset is sújtja. Hétfőn Balatonfüreden ütközött össze két vonat. Vasárnap Biatorbágy és Herceghalom között két tehervonat ütközött. Ugyancsak a hétvégén Bajánál és Gyöngyösnél vonatgázolás történt, Kelenföldnél leszakadt a felsővezeték. Nemrég nagy vihart kavart egy eset: a Keleti pályaudvaron egy vágányon álló kocsiban annyira felmelegedett a levegő, hogy a személykocsi ablakát betörték, vésznyitóval az ajtókat kinyitották.

Hadházy Ákos a nyár elején egy vasúti késésről beszámolva - negyven percnél is többet kellett várakoznia a sárbogárdi állomáson - azt írta a Facebookon: "Ha úgy tetszik, ez is korrupciófigyelés: a rengeteg késés oka leginkább a sok megfekvő, lerohadt jármű és az elmaradt pályakarbantartás miatti lassújel. Annak az oka meg a szétlopott vasút. A tegnapi nap jó híre viszont, hogy kirúgták a vezérigazgatót, Homolya Róbertet, aki korábban Lázár János államtitkáraként az EU-s támogatások szervezett ellopását szolgáló rendszert építette ki." (A független képviselő arra az esetre utalhatott, amikor az EU csalás elleni hivatala, az OLAF 3,3 milliárd forintnyi uniós támogatást akart visszafizettetni Magyarországgal a Homolya Róberthez köthető szabálytalanságok miatt.)

Mindeközben arról olvasni híreket, hogy több helyen is pályafelújítások folynak, megújul a járműállomány is. Újabb (immár emeletes) Flirt-vonatokról, IC+-okról, Siemens-mozdonyokról hallani. Mégis, mintha nem állna össze a rendszer.

Homolya Róbert távozásával a csodát az új vezetőtől, Pafféri Zoltántól várhatja a vasúttársaság. Mint a Technológiai és Ipari Minisztérium közölte, a kormány az újonnan életre hívott Nemzeti Közlekedési Központ közreműködésével egységes, vonzó és versenyképes kínálat biztosítására törekszik a hazai közösségi közlekedésben. Minőségi, ügyfélközpontú, hatékony, elérhető árú és környezetbarát szolgáltatásokkal győzne meg még több utast a vonatozás, buszozás előnyeiről. A tárca a hazai gyártókapacitások, az önellátási és exportképességek megerősítésének igényét fokozottan érvényesíti a közlekedők kényelmét és a teremtett környezet védelmét szolgáló járműbeszerzésekben. A minisztérium e célok valóra váltásában számít a kormányzati jártassággal és vállalati tapasztalatokkal egyaránt rendelkező Pafféri Zoltán munkájára a nemzeti vasúttársaság élén - olvasható az államí hírügynökségen keresztül közzé tett kommünikében.

Nem lesz könnyű dolga az új MÁV-vezérnek. Csak egy példa. Többen tették szóvá, hogy a június közepén életbe lépett nyári menetrendben a Budapest–Lajosmizse vonalon az elmúlt évekhez hasonlóan, a vakáció idején csökkenő utasforgalom miatt kevesebb kocsi közlekedett. Az első hétköznapi tapasztalatok alapján a forgalomba állított, klimatizált motorvonatok kevésnek bizonyultak, mert a korábbi évekhez képest megnőtt az utasszám. Reagálva a megnövekedett igényekre, a MÁV-START visszaállította a forgalomba a nagy befogadóképességű, hagyományos, mozdonyos szerelvényeket is. (Mindezt úgy tálalták egyébként a MÁVInformon, hogy "gyorsan lépett a vasút"...) 

Kérdés, nem tudta a MÁV, hogy a korábbi évekhez képest megnőtt az utasszám?

"Ez elég bonyolult történet" - mondta lapunknak név nélkül nyilatkozva egy mozdonyvezető. Magyarázata szerint vannak a már vacak, régi V43-as mozdonyok, amik azonban néha megbízhatóbbak, mint az új vonatok. Az új vonatokon ugyanis ha valami kisebb hibát észlelnek, nem indulnak el, míg a régi V43-asokhoz nincs elég szerelő. Ezek már amúgy is egy elavult technikát képviselnek, de ami a szalember szerint a legfontosabb, hogy tartalék mozdony sincs. Ha egy mozdony meghibásodik valahol szolgálata közben félúton, nincs mivel pótolni.

MAV2_top_story_lead.jpg

A mozdonyvezető elmondta, korábban is előfordultak meghibásodások, de akkor rendelkezésre álltak a tehervonatokat továbbító mozdonyok. Ma a teherszállítás magántársaságok kezében van, így mozdonnyal sem tudnak segíteni. Ugyanakkor még ha a rossz mozdonyhoz segédgépet szereznek is, nincs hozzá mozdonyvezető. Mire találnak embert a kisegítő mozdonyra, a következő IC már utolérte a veszteglő vonatot, és elvitte az összes utast. További probléma még, hogy ma hiányszakma a mozdonyvezetői.

Lapunk megkereste a vasúttársaságot a rendszeresen előforduló késésekkel, kimaradásokkal összefüggésben. Azt szerettük volna megtudni, mi okozza a jármű- és műszaki hibák gyakori előfordulását. Mit tud ez ellen tenni a MÁV, elegendő források állnak-e rendelkezésre felújításokra, beszerzésekre? Megkérdeztük: milyen fejlesztések lennének a legsürgetőbbek, mire koncentrál a társaság. Az utasok számára követhetetlen, sokszor kaotikus vonatközlekedést mi okozza? Kérdéseinket három hete küldtük el a cégnek, de azóta sem kaptunk választ egyikre sem.

Kíváncsiak voltunk, mit szólnak az említett problémákhoz a vasutasok szakszervezetei, ezért hozzájuk is fordultunk. A VDSZSZ Szolidaritás azt válaszolta, ez teljesen MÁV-belügy, kérdezzük őket. A Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) vezetője, Meleg János azonban válaszolt kérdéseinkre. Szerinte az utóbbi időben az a gyakorlat alakult ki a MÁV-nál, hogy nagyon sok a vezető és kevés a valódi dolgozó. A különböző társaságokat kiszervezték, nincs közöttük megfelelő kommunikáció, sőt, ezek egymással is rivalizálnak.

"A MÁV Startnál szinte az összes korábbi vezetőt kirugdosta az új vezér, lassan nem is lesz ott szakember. Összevissza dobálgatják az embereket, az új vezetők pedig mindig új koncepciót akarnak megvalósítani" - mondta Meleg János. A VSZ elnöke úgy látja, a MÁV-nál nem azzal foglalkoznak, amivel kellene, ezért tart ott a vasút, hogy naponta lehet olvasni a műszaki meghibásodások miatt nem közlekedő vonatokról. Felújítottak több pályát is azzal, hogy azokon majd nagy sebességű vonatok közlekedhetnek, de minek, ha 120-szal sem lehet menni. Meleg János hozzátette: ennek az az oka, hogy a pályák tele vannak lassújellel. A pályahálózat csak egyötöde kétvágányú. A fő turisztikai célponthoz, a Balatonhoz például egy vágány vezet; ha ott történik valami, a vonatok összetorlódnak. Ha megfeszül a MÁV, akkor sem tudja tartani a menetrendet, pláne, ha valami baj beüt.

A vasúti kocsik egy része a VSZ elnöke szerint alkalmatlan a korszerű közlekedésre, a kocsipark döglött. A fenntartási költségekre nem fordítanak eleget, nincs karbantartásra elegendő összeg. Egyre rosszabb a járműpark műszaki állapota. Meleg János elmondta, tudomása szerint mozdonyok fővizsgáit mondták le költségkímélés céljából.

MAV_top_story_lead.jpg

"Ha így halad a vasút, akkor előbb-utóbb »be fog szakadni«" - mondta a szakszervezeti vezető. Úgy vélte, vissza kell térni a gyökerekhez, és alaposan fel kellene újítani mindent, nem pedig a már eddig is milliárdokat felemésztő Budapest-Belgrád vasútvonalba önteni a pénzt. 

És ha ez még nem lenne elég, a Közlekedő Tömeg Facebook-csoport is megforgatta a kést a MÁV-ban. Oldalukon a RegionalBahn vasúti szaklapot idézve felsorolják, mitől szenved a vasúttársaság. Régi személykocsik, régi mozdonyok, a pályahálózatra fordított nevetségesen kevés fenntartási összeg. Utóbbival kapcsolatban csak egy mondat: "a hálózat több mint 60 százaléka már kétszer túllépte a tervezett élettartamát". A cikk végén ezt írják: "Összességében tehát látszik: a baj nagyon nagy és ebből egyre többet éreznek a fizető utasok is. A kérdés már csak tényleg az, hogy túléli-e a magyar vasút a 2022-es nyarat komolyabb fennakadások nélkül vagy sem?"

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

A hazai próféta

  • - turcsányi -

Van egy jelenet James Clavell 1975-ben publikált regényének tévéváltozatában: a nagyúr táncol.

Apád, anyád idejöjjön!

Amikor 1976-ban megjelent az eredeti Ómen-film (az azóta tetemes hosszúságúra nyúlt széria első installációja), az mind témaválasztását, mind megvalósítását tekintve tisztes elismerést és közben jeles közönségsikert aratott.

A „titkosegyetem”

  • Földényi F. László

Nevek a szereplőlistáról: Dr. Bódis József, Dr. Horváth Zita, Dr. Palkovics László, Dr. Pavlik Lívia, Dr. Szarka Gábor, és a többi doktor, meg a kancellárok, a miniszterek, az államtitkárok, az államtitkárok helyettesei, meg a helyettesek helyettesei… Upor László könyvéből néznek ki az olvasóra.

A szédülésig

  • Pálos György

A szerző e kisregény megjelenése idején, 2021-ben már befutott író, megkerülhetetlen irodalmárnak számít Katalóniában, és talán a világban is. Katalán identitása is közismert, ami szintén hozzájárul helyi nimbuszához.

Gender a manézsban

A férfi és női szerepkör átalakulása lerágott csont, olyannyira, hogy a nemek szerepkörének egyik legmeghatározóbb új kihívása az, hogy újra és újra meg kell hallgatnunk az átalakulásukról szóló históriát. Nagyon nehéz olyan irányból közelíteni meg a témát, amely (legalább az egyik nemnél) ne szemforgatásba vagy köldöknézegetésbe torkollna.

Teljes elsötétítés

Jánd falujának és az ország 4113. sz. útjának a szélére a korábbi „Isten hozott” vagy valami hasonló szöveget mutató tábla helyére kiraktak egy újat, amelyre ékes külföldi nyelven a következőket pingálták: „No Migration, No Gender, No War” – számolt be az ATV híradója.

Ki vannak fizetve

A múlt kedden jelentette be Magyar Péter, hogy péntek délutánra tüntetést szervez a Belügyminisztérium elé, s azon a kormány lemondását fogja követelni, amiért máig nem kért bocsánatot a bicskei gyermekotthonban elkövetett pedofil bűncselekmények áldoza­taitól.

„Egy névtelen feljelentés miatt”

2021. február 5-én hajnalban rájuk tört a rendőrség, ezután döntöttek úgy a férjével, Szász János rendezővel, hogy Amerikába költöznek. Semmijük sem volt, mindent maguk mögött hagytak. Harminc év színészi pályafutás után egy idegen országban talált új hivatást.

Csak nyelvében élne

  • Domány András

Śląsk lengyelül, Schlesien németül, Slezsko csehül, Ślůnsk sziléziai nyelven – Lengyelország délnyugati csücskének nem csak a múltja hányatott, a jelene sem könnyű. A helyi, alapvetően lengyel tudatú kisebbség és annak nyelve körüli, több évtizedes vita újraéled, mert a szejm regionális nyelvvé nyilvánította a sziléziait. Kaczyński hülyéinek több se kellett.

Lehetnénk barátok

„Pedig barátok is lehettünk volna!” – viccelt pénzügyes kollégánk, és mindenki nevetett. A busz kikanyarodott a repülőtéri útra. A nagyjából harmincfős küldöttség, amelyben ott volt az összes minisztérium európai ügyekért felelős vezetője, elindult haza. Fáradtak voltunk, de bizakodók.