Az Erste és a Magyar Posta közös tervei: Banki átfutás

  • Bogár Zsolt
  • 2004. június 10.

Belpol

A Postabankot megvásárló Erste Bank átvenné a Magyar Posta Rt. pénzforgalmi tevékenységét vagy annak egy részét, és erre a célra önállóan (vagy a postával közösen) külön cég alapítását tervezi. A Magyar Hírlap értesülését a szereplõk hiába cáfolták, az ügyet a jobboldal a posta bûnös privatizációs kísérletének állította be. A politikai lufi takarásában a lakossági bankolás fõszereplõi csapnak össze.

A Postabankot megvásárló Erste Bank átvenné a Magyar Posta Rt. pénzforgalmi tevékenységét vagy annak egy részét, és erre a célra önállóan (vagy a postával közösen) külön cég alapítását tervezi. A Magyar Hírlap értesülését a szereplõk hiába cáfolták,

az ügyet a jobboldal a posta bûnös privatizációs kísérletének állította be. A politikai lufi takarásában a lakossági bankolás fõszereplõi csapnak össze.

Az Erste Bank AG tavaly december 16-án szerezte meg a Postabank (PB) Rt. 99,97 százalékos állami részvénycsomagját, miután az osztrák bank a kétfordulós privatizációs eljárás során a pályázók közül a legmagasabb összeget, 101,3 milliárd forintot ajánlott a pénzintézetért. (A privatizáció menetérõl lásd a Király Júliával, a Postabank korábbi elnökével készült interjúnkat: Átrajzolták a számokat, Magyar Narancs, 2003. október 2.) Ennek eredményeként az Erste a lakossági üzletágban az OTP Bank mögött a második, a vállalatiban pedig az ötödik legnagyobb pénzügyi szolgáltató lett.

A tavalyi elemzések kiemelték: az osztrák pénzintézet, amely a közép-európai térségben (ha úgy tetszik, a volt k. u. k.-országokban) a 20-25 százalékos piaci részesedés elérését tûzte ki célul; többek között azért is fizetett nem várt rekordösszeget, mert a PB a termékeivel hagyományosan jelen van "az ország 3200 postahivatalában". Vagyis a bankfiókhálózathoz képest (az Erstének és a PB-nek az õszre tervezett egyesülést követõen együttesen 160 fiókja lesz) a posta hatalmas alternatív értékesítési potenciállal rendelkezik. A sajtó és a nemzetközi közvélemény - a Magyar Nemzet fanyalgásától eltekintve - szuperlatívuszokban értékelte a PB eladását: nemcsak a korábbi bankprivatizációs bevételeket meghaladó összeget, hanem az eljárás átláthatóságát is.

Ezt azért érdemes még egyszer felidézni, mert a Magyar Posta Rt. pénzforgalmi tevékenységének kiszervezésérõl szóló hír a PB sikeres - és a posta tervezett - privatizációját is más megvilágításba helyezte. (Magyar Hírlap, május 26.) A pénzintézet és a posta vezetõsége hiába cáfolt ezerrel, a sztori néhány napon belül "rémmesébe illõ,

összeesküvés szagú

történetté" kerekedett (lásd Orbán-interjú a Hír Tv május 30-i adásában). Elõször a Magyar Nemzet fejszámolt: a pénzforgalmi üzletág a postának évi 35-40 milliárdot fial, vagyis az Erste két és fél-három év alatt visszahozná a PB-ért kifizetett árat, míg a Magyar Posta Rt. a legjövedelmezõbb üzletágát veszítené el. (Feltéve persze, ha követjük e logikát, melynek értelmében a posta ingyen beleegyezne pénzforgalmi tevékenységének amúgy cáfolt átalakításába.) Kalmár István, aki 2000 novemberétõl a kormányváltásig állt a posta élén, és élharcosa volt a "nemzeti bankcsoport" filozófiájának, azon belül az állami kézen lévõ Magyar Posta Rt. terjeszkedési stratégiájának, a kialakult helyzetet a postaprivatizáció kezdetének nevezte. A volt elnök-vezérigazgató szerint a PB magánosítása során olyan "kiegészítõ háttéralku" születhetett, melynek révén a pénzforgalmi tevékenységétõl megfosztott Magyar Postát az Erste elõbb-utóbb olcsón megszerezheti. Orbán Viktor a Hír Tv-nek adott interjúban ezeket a spekulációkat karolta fel, miután az ügyet "a vidéki és falusi emberek bántalmazásától", azaz a kistelepülések postahivatalainak taktikai okokból elhalasztott bezárásától közelítette meg, valamint a PB privatizációjára ráfogta, hogy "50 milliárddal megkárosította a magyar embereket". Orbán szakmailag vitathatóan felállított egyenlege: 150 milliárdért "hozták rendbe" - százért adták el. A privatizáció szerinte is "elõre kalkulálta" azt, hogy az Erste megszerzi a posta legeredményesebb ágazatát, és a teljes vételárat három esztendõ alatt megkeresi. Orbán nem is értette, hogyan akar a kormányzat elszámolni saját lelkiismerete elõtt, és a magyar nemzeti érdekek elleni, illetve a postán dolgozó és a postához kötõdõ emberekkel szembeni gazdasági összeesküvésrõl beszélt. E ponton nem árt felidézni: Orbán Viktor 2001 tavaszán pályáztatás nélkül odaadta volna az OTP Banknak a Postabankot, ha az állam a banki eszközök könyv szerinti értékéhez közelítõ összeget (35 milliárd forintot) kapott volna, de Csányi Sándor OTP-vezér - elismerve késõbb, hogy túl óvatos volt - csak 30 milliárdig ment el a licitben. A PB a sikertelen eladási kísérlet után tehát ezért - kényszerûségbõl - került akkoriban a Magyar Posta Rt. alá.

De nézzük csak, mitõl zörög a haraszt. Ahogy a Magyar Hírlap is utalt rá, valóban folynak tárgyalások a Magyar Posta Rt. és az Erste között. Csakhogy azoknak a sajtónyilatkozatok szerint nem a posta pénzforgalmi tevékenysége a tárgya, hanem a PB alapítása óta meglévõ, még a Princz-érában létrejött stratégiai partnerség elmélyítése. 2002 decemberében született ugyanis a felek között egy tíz évre szóló keretmegállapodás, amelynek

a legfontosabb pontja,

hogy a közösen kifejlesztett banki termékek értékesítésében a felek (a bank és a posta) szorosan együttmûködnek: azaz más pénzügyi szolgáltató hasonló termékekeivel szemben a PB elõnyt élvez a postai hálózatban. Ezt a szerzõdést a végsõ ajánlattételre jogosult pályázók (OTP Bank, HVB Bank, Budapest Bank, Citibank, Erste) az adatszobában az iratbetekintéskor láthatták. Mivel lényegében a "postai bankolás" kulcsmozzanatáról van szó - amit a postával közösen a nyertes tölthet ki tartalommal -, e szerzõdés simán érhetett plusz tízmilliárdokat a pályázóknak.

A bankolásra alkalmas alternatív postai hálózat ötletét egyébként éppenséggel Kalmár Istvánhoz is köthetnénk, aki 2001-ben a városból kilépõ, a kistelepülések lakóit is elérõ "népbankot" álmodott meg: 400 postahivatalban megjelenõ, folyószámla-szolgáltatásra is alkalmas "postabankos ablakról" beszélt (Népszabadság, 2001. június 21.). A 2002-es választásokig ebbõl mindössze 18 online postapilot ("PB-s kék sarok") valósult meg. Az ügyet az Orbán-kormány teljes mellszélességgel támogatta: Tamásiban a választási kampány idején Dávid Ibolya miniszter és MDF-elnök avatta az egyiket. A bankprivatizáció gyõztese, az Erste tulajdonképpen nem tesz mást, mint a megkezdett utat folytatja: már idén nyílhatnak új Erste-sarkok.

Az Erste terjeszkedése a postán nyilván egyetlen banknak sincs ínyére. Ám igazából csak az OTP Bank vehetné fel a kesztyût, mert a PB-n és rajta kívül más pénzügyi szolgáltatót az állami tulajdonos nem engedett be a postára. ("Tendereztetés" sosem zajlott: a Postabankot a posta hálózatára találták ki, az OTP Bank pedig a takarék- és gépkocsinyeremény-betétkönyveivel már õsidõk óta házon belül van.) A Postabank és az OTP Bank a betétgyûjtés "kamatmarzsa" haszna mellett fõleg a bankkártyás készpénzfelvétel (Postamat) díjából számíthatott bevételre. A PB tavaly bevezetett személyi hitele azonban rávilágított arra, hogy más, egyszerû pénzügyi és pénzforgalmi szolgáltatások értékesítése is sikeres lehet a hálózaton keresztül, "csupán" a hivatalokat kell infrastrukturálisan alkalmassá tenni a banki tevékenységre. Ebben

a posta is érdekelt,

hiszen a pénzügyi szolgáltatások kiterjesztése (akár az eladási pontok, akár a kínált termékek számát növelik) megdobja a társaság jutalékjellegû bevételeit. Magyarán a posta afféle ügynökként, ha jól alkuszik, még többet kaszálhat.

Az OTP Bank a postai fejlesztéseket - noha 1997 óta 15 évre szóló kontraktusa van a PB-vel - látszólag nemigen forszírozta. Ennek az lehetett a fõ oka, hogy nem volt rá égetõ szüksége: az országot behálózó 400 OTP-fiók jövedelmezõsége jóval nagyobb, mint amit a bank postai jelenléte eredményez. Elvben megpróbálhatna versenyre kelni az Erste termékeivel, csak kérdés, milyen stádiumban vannak az Erste és a Magyar Posta Rt. közösen fejlesztett banki szolgáltatásai. Vagyis ha az OTP Bank kopogtatna a postán az új termékmodellekkel, nem pöckölnék-e vissza? Az elõjelek nem túl kedvezõek az OTP Bank számára: a posta német partnerével közösen létrehozta a Magyar Posta Életbiztosító Rt.-t és a Magyar Posta Biztosító Rt.-t, ami kiszorította az OTP Garanciát a postahivatalokból. A magyar és az osztrák posta tervezett szoros regionális együttmûködése, ami a hírek szerint késõbb közös cégek alapításához is elvezethet, szintén inkább az Erste malmára hajtja a vizet.

A privatizációellenes sajtóhadjárat belesimult a Fidesz EP-kampányába. Az Erste nyomulását ez aligha lassítja, ám a Magyar Posta Rt. tervbe vett - tõzsdei úton vagy szakmai befektetõ bevonásával történõ - magánosítását még befolyásolhatja. Ugyanakkor a posta pénzforgalmi tevékenysége nem véletlenül került a viták középpontjába: hátterében a mindenkori kormány által elfogadott szociális játszma zajlik, aminek a fenntartása épp a postások legfõbb érdeke. A posta kézbesíti a nyugdíjakat és egyéb állami járadékokat, ami az egyetlen látszólag ingyenes készpénzfelvét, és még házhoz is megy. Ennek az árát valójában a társadalombiztosítás fizeti meg (kb. évi 3-4 milliárdot). A sárga utalványok közvetítésének a díját a szolgáltatók pengetik ki, ami a postai kézbesítést nem számolva évi kb. 15 milliárd forint kiadást jelent. Banki átutalással a rendszert akár a feléért vagy még kevesebbért is lehetne mûködtetni, bár akkor a térség legnagyobb csekkfeldolgozó üzeme vagy a postások nyugdíjnapi borravalója kerülne veszélybe. Noha senki nem mondja, az emelt postai díjak a piaci díjszabás fokozottabb érvényesülését jelzik, és annak próbálják elejét venni, hogy csak a pénzforgalmi tevékenység legyen jövedelmezõ. Ahhoz, hogy a postai apparátust és infrastruktúrát fenntartani, illetve modernizálni lehessen, bõvíteni kell az ügyfélkört és a szolgáltatásokat (a menedzsment a sajtóban megnevezte az irányt: direkt marketing, csomagküldés). Az uniós piac megnyílása, a 2009-ig megvalósuló teljes postai liberalizáció megteremti ennek a lehetõségét - de a strukturális átalakításokat (privatizáció ide vagy oda) a versenyképesség érdekében nem lehet megúszni.

Bogár Zsolt

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.