Az utolsó napok: Spielberg

  • 1999. szeptember 16.

Belpol

Az elmúlt héten végre hozzánk is eljutott James Moll rendező öt magyar holokauszttúlélő sorsát bemutató dokumentumfilmje, amely a Shoah Túlélő Vizuális Alapítvány programjának részeként készült. A Steven Spielberg által létrehozott alapítvány 1994 óta létező nonprofit szervezet (ekkor mutatták be a rendező holokausztfilmjét, a Schindler listáját, és ennek a bevételei alapozták meg az alapítvány létrejöttét - lásd MaNcs, 1999. március 25.), melynek célja, hogy mindenki számára elérhetővé tegyen egy páratlanul gazdag videoarchívumot, amely a soá túlélőivel (valamint ellenállókkal, felszabadítókkal, másokat bújtatókkal is) készült videointerjúkat tartalmazza. A legutóbbi, augusztus 17-i összesítés szerint mind ez idáig összesen 50 220 vágatlan interjú készült el. Egy ötven főt foglalkoztató iroda tavaly óta folyamatosan készíti az interjúkat a Magyarországon élő túlélőkkel, az összegzés szerint eddig 143-at. Az archívumban rögzített beszámolók számos célra felhasználhatók, kiállítások videoanyagaként, oktatási CD-ROM-ként, vagy mint esetünkben, dokumentumfilmek készítéséhez.
{k199937_8;b}Az elmúlt héten végre hozzánk is eljutott James Moll rendező öt magyar holokauszttúlélő sorsát bemutató dokumentumfilmje, amely a Shoah Túlélő Vizuális Alapítvány programjának részeként készült. A Steven Spielberg által létrehozott alapítvány 1994 óta létező nonprofit szervezet (ekkor mutatták be a rendező holokausztfilmjét, a Schindler listáját, és ennek a bevételei alapozták meg az alapítvány létrejöttét - lásd MaNcs, 1999. március 25.), melynek célja, hogy mindenki számára elérhetővé tegyen egy páratlanul gazdag videoarchívumot, amely a soá túlélőivel (valamint ellenállókkal, felszabadítókkal, másokat bújtatókkal is) készült videointerjúkat tartalmazza. A legutóbbi, augusztus 17-i összesítés szerint mind ez idáig összesen 50 220 vágatlan interjú készült el. Egy ötven főt foglalkoztató iroda tavaly óta folyamatosan készíti az interjúkat a Magyarországon élő túlélőkkel, az összegzés szerint eddig 143-at. Az archívumban rögzített beszámolók számos célra felhasználhatók, kiállítások videoanyagaként, oktatási CD-ROM-ként, vagy mint esetünkben, dokumentumfilmek készítéséhez.Zsidónak lenni jó - álljon elő, aki máshogy gondolja. Zsidónak lenni Magyarországon? Volt már nehéz, volt kockázatos vagy éppen reményteli, királya válogatta. Milyen ígéretesen indult a XX. század is, de közbejött egy világháború, amelyben az izraelita felekezetű magyarok ugyan teljes jogú állampolgárként onthattak vért az olasz fronton vagy a muszka ellen, ám a háború utáni zűrzavarban egymást követő sajnálatos események már intő jelekkel szolgáltak az elkövetkezőkre nézvést. Utóbb mégis helyreállt a rend, és majdnem jó lett megint.

Renée Weinstein Ungvárról arról beszél, miként volt lehetéges, hogy a magyar zsidók nem érezték meg időben a veszélyt, nem menekültek el, nem készültek föl. Ez a rendkívül okos asszony sokszor feltehette már magának a kérdést az eltelt ötven évben. Igen, voltak híreik arról, mi folyik Németországban, mi folyik Lengyelországban, ha csak a felét hiszik, már jó okuk lett volna megrémülni. De ők elhitték az egészet. Csak azt nem hitték, hogy mindez Magyarországon is megtörténhet. Az ő szeretett hazájukban, a gyönyörű Ungváron, az osztrák határ menti békés faluban, a ragyogó, világvárosi Budapesten. Ezekről a helyekről való Az utolsó napok öt beszélője, három férfi, két nő, Renée mellett Alíz, Irén, Vilmos és Tamás. Ma mind amerikai állampolgárok, kicsit másként ejtik, másként írják a nevüket, folyékonyan beszélnek angolul, bár egyik-másikuk még őrzi azokat a magyarspecifikus kiejtési hibákat, amelyek ellen úgy küzdenek a nyelvtanárok. Az se véletlen, ha a magyar mozinéző könnyebben megérti őket, mint a hollywoodi színészeket. (A film tehát eredeti nyelvű, és módfelett zavaró, hogy a magyar feliratok rendre eltakarják az angol inzerteket.)

Az utolsó napok azzal indul, hogy Steven Spielberg bemutatja, ami joggal kelthet riadalmat: mi van, ha a vészkorszaki történetek is ahhoz a szép, kerek, glancos világhoz illeszkednek, amit e híres rendező szokott a vászonra rakni? Nehéz eltekintenünk a Schindler listája című sikersztoritól is, amely millióknak adta hírül, hogy a nácik közt is voltak derék emberek, és minden jó, ha jó a vége. A Schindler nyomán kezdődött, majd Benigni filmje körül ismét fellángolt a vita arról, hogyan szabad, hogyan lehet beszélni a holokausztról. Kinek van joga megszólalni, és ki az, aki kussoljon? A szembenállás röviden úgy foglalható össze, hogy a Schindler listája 1. hamis és fogyasztható; 2. hamis, de fogyasztható. Kétlelkűen hajlamos vagyok igazat adni mindkét félnek. Mert kimondhatjuk-e, hogy az újabb nemzedékek inkább maradjanak tudatlanok, mintsem Spielberg adjon képet nekik a zsidóüldözésről? Józan fővel számíthatunk-e arra, hogy érdeklődők tömege fogja olvasni Kertész Imrét, Tadeusz Borowskit vagy Primo Levit?

Ez most csak mellékszál. Az utolsó napokat végtére is James Moll rendezte, Spielberg pedig a pozitív hős szerepét játszotta benne. Gondolom, a Schindler készítésekor megismert zsidó emberek és sorsok indították arra, hogy egy jó ügy szolgálatában (is) felhasználja mérhetetlen befolyását és szinte korlátlan lehetőségeit. Gründolt hozzá egy alapítványt, amelynek az a dolga, hogy felkutassa a túlélőket, filmre vegye és közönség elé vigye a visszaemlékezéseket.

Az utolsó napok a lehető legszabályosabb dokumentumfilm, Sipos András csinál idehaza ilyeneket, persze sokkal kevesebb pénzből. Elek Judit különbet is tud, ő egyetlen életútból rendez olyan egész estés filmeket, mint a Mondani a mondhatatlant (Elie Wiesel) vagy az Egy szabad ember (Fisch Ernő). Siposnak pedig eszébe jutott, hogy nemcsak az áldozatok, hanem az emberpróbáló időkben hőssé lett megmentők története is érdemes a megörökítésre (Igazak). James Moll külön-külön szólaltatta meg a túlélőket, akik végigmondták az életüket, gyerekkor, család, szülőföld, a rémségek kora, Auschwitz, Dachau, Bergen-Belsen, a felszabadulás, majd a lassú visszatérés a normális világba. A szereplőket egy rokon, lehetőleg gyermek társaságában elkísérték múltjuk színtereire, a lágerba és régi lakóhelyükre. A holokauszt idején persze még gyerekek voltak, vagy nagyon fiatalok, ma pedig idős emberek, többszörös nagyszülők. Egyiküknek tizenhét unokája van: őt már ismerjük, Tom Lantosnak hívják, Kalifornia állam kilenc ízben újraválasztott képviselője, az egyedüli holokauszttúlélő az amerikai szenátusban. A megvágott és összeszerkesztett visszaemlékezések között archív felvételek, képek a régi városról, a családi fotóalbumból, háborús híradókból. És megrázó, sokkoló részletek azokból a filmekből, amelyeket amerikai katonák készítettek a felszabadított lágerekben.

Nem tudtam elfelejteni azokat a régi könyveket, a Halálgyárat meg A horogkereszt rémtetteit, amiket dugtak előlem. (Leghátul lapultak a polcon a Nemi élet kérdései és a Szülőszoba, tessék belépni társaságában.) Azóta sem találkoztam perverzebb látvánnyal. Mert nincsen ennél perverzebb. Nem vagyok meggyőződve róla, hogy ott van a helyük ebben korhatár nélkül, mindenkihez szóló filmben. Megvallom, az is rosszul esett, amikor a szakértőnek felkért Randolph Braham azt mondta, hogy sehol nem volt olyan barbár és gyors a deportálás, mint Magyarországon. Gyorsnak gyors volt, hiszen az utolsó órában láttak neki, akkorra már bizonyossá vált, hogy Németország elveszíti a háborút. De azt nem akaródzik elhinnem, hogy Magyarországon rosszabb volt, mint a Baltikumban vagy Lengyelországban. A film készítői megszólaltattak három amerikai veteránt is, aki az elsők között ért oda a lágerekbe, egy sonderkommandóst, sőt egy embereken kísérletező orvost is. Ezt a finom, idős urat felmentették Nürnbergben, mert akadtak tanúk, akik neki köszönhették az életüket. Az orvos volt olyan bátor, hogy odaálljon a kamera elé, de Renée még nála is bátrabb, mert elment hozzá, hogy megkérdezze, mit csináltak a húgával. Nem kapott választ.

Ahogy nincsen válasz arra sem, miért nem mutatják be nálunk a Shoaht. Legalább a moziban, bár igazából a tévében lenne a helye. Csak nem azért, mert az nem Amerikában készült, és nem volt benne a keze Steven Spielbergnek?

Bori Erzsébet

Az utolsó napok - The Last Days, 1998, fekete-fehér, színes dokumentumfilm, 87 perc; rendező: James Moll; szereplők: Bill Basch, Renée Firestone, Tom Lantos, Alice Lok Cahana, Irene Zisblatt; forgalmazza az InterCom és a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.