Bakondi György: csak sofőröket, nem veszélyes embercsempészeket engedtek ki a börtönökből

  • narancs.hu
  • 2024. július 29.

Belpol

Noha a jogszabály nem tesz különbséget embercsempész és embercsempész között.

„Akik súlyosabb cselekményt követtek el, olyanok, akik megpróbáltak elgázolni valakit vagy fegyvert használtak, ők nincsenek az elengedettek között, ők a börtönben vannak” – mondta Bakondi György, a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója az RTL Híradónak Tusnádfürdőn, amikor arról kérdezték, kiket engedtek szabadon a börtönökből az erről szóló veszélyhelyzeti rendelet után.

Bakondi szerint csak sofőröket engedtek szabadon, olyanokat, akik pl. pénzért vettek részt az embercsempészetben,

ugyanakkor a Magyar Helsinki Bizottság szerint az erről szóló, 2023 elején kiadott rendelet nem tett különbséget embercsempész és embercsempész között.

Mint a Telex összefoglalójában írja, a belbiztonsági főtanácsadó úgy véli, nem jelent biztonsági kockázatot az érintettek szabadon engedése, sokkal nagyobb lenne a biztonsági kockázat szerinte, „ha több ezer embert, mondjuk azért, mert autóval vitt valakit, börtönben tartanánk hosszú ideig, ezáltal börtönzsúfoltságot idéznénk elő.”

Arra a kérdésre, hogy miért nem mondjuk magyar állampolgárokat engedtek szabadon, akik jobban szemmel tarthatóak, Bakondi azt felelte, úgy gondolják, „azok kerülnek ilyen típusú helyzetbe, akinek társadalmi veszélyessége már alacsony szintű.”

2023. év elején egy veszélyhelyzeti rendelettel a kormány úgynevezett reintegrációs őrizetbe helyezett több száz külföldi embercsempészt, akiknek elvileg a szabadulásuk után 72 órán belül el kellett hagyniuk az országot. Az „Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára” hivatkozó rendelet azt írta elő, hogy a börtönből frissen kiengedett rab abba az országba menjen a reintegrációs őrizetet tölteni, ahol Magyarország előtt a tartózkodási helye volt, ha pedig ez nem ismert, akkor az állampolgársága szerinti országba. Július elejéig már összesen 2297 külföldi embercsempészt engedtek szabadon (közülük 16-an kerültek vissza a szabályok megsértése miatt), ám a börtönzsúfoltsági problémákat ez sem oldotta meg.

A veszélyhelyzeti intézkedés komoly feszültségeket okozott Ausztria és Magyarország között, berendelték a bécsi magyar nagykövetet és Ausztria szigorúbb ellenőrzést rendelt el a határon.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.