Bankkonszolidáció: Bokros Lajos beintett

  • Várkonyi Iván
  • 1996. június 20.

Belpol

Bokros Lajos, akit a bankkonszolidációt vizsgáló országgyűlési bizottság a Budapest Bank egykori elnökeként hallgatott meg, feladatát alaposan túlteljesítve bemószerolta a vizsgálat tárgyát eddig nem képező OTP-t és Postabankot is.
Bokros Lajos, akit a bankkonszolidációt vizsgáló országgyűlési bizottság a Budapest Bank egykori elnökeként hallgatott meg, feladatát alaposan túlteljesítve bemószerolta a vizsgálat tárgyát eddig nem képező OTP-t és Postabankot is.

A bizottság két hete hívta kollokviumra Bokros Lajost. A zárt, titkos ülés eredményeként a honatyák úgy döntöttek, hogy az időközben felmerült, a Postabankot és az OTP-t érintő kérdésekben maguk elé kívánják citálni Horn Gyula miniszterelnököt, az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank (OTP) elnök-vezérigazgatóját, Csányi Sándort és a Postabank vezetőjét, Princz Gábort.

A legnépszerűbb napilapban a bizottsági ülésről szóló tudósítás megjelenése után pár nappal Kiss Elemér, a Miniszterelnöki Hivatal közigazgatási államtitkára arra hívta föl a figyelmünket, hogy volt

pénzügyminiszterrel vitatkozni

nem Horn Gyula nívója. Egyébként is, annak idején többször mondták már Bokrosnak, hogy személyi averzióit ne a pénzügyi tárca éléről kívánja rendezni. Bokros sem volt rest: levelet írt, hogy tudniillik a miniszterelnöknek nem vele, hanem a bizottsággal kellene vitatkoznia.

Állítólag - ezt ugyan a jegyzőkönyv nem támasztja alá - Bokros Lajos úgy nyilatkozott, hogy az OTP és a Postabank esetében Horn Gyula miniszterelnöki hatalmát felhasználva érte el azt, hogy szakmailag alaposan megindokolt lépéseit ő (mármint Bokros) ne tudja megtenni. Az állami részesedésből fakadó tulajdonosi jogokkal ugyanis a mindenkori pénzügyminiszter élhet, ha tud - Bokros nem tudott, s ez, véli a volt pénzügyminiszter, Horn sara. Az OTP-nél például ezért nem lehetett elnök-vezérigazgatói székétől megfosztani Csányit, s a Postabanknál szintén felsőbb utasítás miatt nem lehetett könyvvizsgálatot végrehajtatni egy nemzetközileg elismert céggel.

Lehet, hogy

így volt, lehet, hogy nem: az azonban nem világos - tán még Bokros számára sem -, hogy mi köze van mindennek a bankkonszolidációhoz. Az OTP és a Postabank éppen abban tűnik ki a volt állami tulajdonú bankok közül, hogy soha nem látott konszolidációs kötvényt. Ha nagyon akarjuk, mondhatjuk persze azt is: minden állami tőkejuttatás és különleges kormányzati beavatkozás bankkonszolidációnak számít.

A bank- és adóskonszolidációs ad hoc parlamenti bizottság elnöke, a fideszes Varga Mihály úgy véli, minden olyan esetet meg kell vizsgálni, amelyben a Pénzügyminisztérium döntései valamilyen formában pénzintézeteket érintettek. Nehéz dolguk lesz. A Pénzügyminisztérium ugyanis egy évben egyszer beleszólhat a tulajdonában lévő bankok ügyeibe: a rendes évi közgyűléseken. Ekkor döntenek általában a nyereség felosztásáról, a társaság üzleti stratégiájáról, az igazgatóság és a felügyelőbizottság tagjairól, a cég vezérigazgatójáról és elnökéről. Röviden: a bank sorsáról. Ebben nincs semmi különös, minden tulajdonos így cselekszik minden közgyűlésen.

Egyszerűbb, ha leszűkítik a kört az úgynevezett különleges intézkedésekre, például arra, amikor pénzt kapott egy bank. Ez

két formában

történhetett meg: vagy valamilyen trükkel hozták előnyös helyzetbe az intézményt, vagy egyszerűen nagy csomag konszolidációs kötvényt adtak át neki. Ez utóbbi akció valóban nem túl bonyolult: a rendkívül rossz helyzetben lévő állami nagybankokat úgy tőkésítették fel az összeomlás előtt, hogy nagy értékben adtak át nekik államkötvényeket. A kötvények egyrészt feljavították a pénzintézetek mérlegét, másrészt minden évben szép kamatot hoztak a konyhára, hiszen hozamukat a kincstárjegyeken keresztül az aktuális kamatszinthez igazították. Olyannyira szép ez a minden évben megkapott summa, hogy még az idén is jelentős megterhelést jelent a költségvetésnek, amikor ki kell fizetnie a még a bankoknál lévő konszolidációs kötvények kamatait - pedig most már csak négy műintézmény mérlegében szerepel ez a tétel: a Kereskedelmi és Hitelbank, a Magyar Hitelbank, a Takarékbank és a Mezőbank könyvelhet el bevételként ilyen pénzt. A bankkonszolidáció eme klasszikusnak mondható formájában szinte minden pénzintézet részt vett, kivéve - mint már említettük - az OTP-t és a Postabankot.

A másik módszer kissé bonyolultabb, és nehéz megmondani, mennyire minősíthető bankkonszolidációnak. Egyik alfaja, amikor konszolidálják a bank adósait, például úgy, hogy hiteleik visszafizetését átvállalja az állam. Ebben van ráció annak ellenére, hogy egy rossz adóst minden bank csak magának köszönhet, hiszen végül is a pénzintézet bírálta el rosszul, tud-e majd fizetni az ügyfél. (Némileg más a helyzet természetesen akkor, amikor állami vállalatokról van szó.)

A "bonyolultabb módszer" másik alfaja az, amikor egy bank

leleményes jogi úton-módon

kap pénzt. Ilyen például a Budapest Banknak átadott 12 milliárd forint is, ami természetesen nem bankkonszolidáció, csupán a privatizációt elősegítő állami tőkejuttatás, mint ahogyan azt az ügy vizsgálatára alakult parlamenti ad hoc bizottság oly szépen megállapította.

A 12 milliárd ügyének mellesleg semmi köze sincs a Bokros által most feldobott témához. A Budapest Bank egyébként a 12 milliárdon felül is jócskán kapott az államtól, s a parlamenti bizottság is éppen ezért rendelte be Bokrost. (Bokros Lajos a bank konszolidációs - egyébiránt igen vitatott - időszakában volt a cég elnök-vezérigazgatója.) Csakhogy az időközben a pénzügyminiszterségbe is belekóstolt Bokros szívesebben beszélt arról, hogyan nem támogatta a kormány a nem konszolidált bankok ellen irányult akcióit. Megfigyelők úgy vélik, Bokros lépése elsősorban taktikai húzás: tisztában van azzal, hogy a bizottságot és a közvéleményt a Budapest Bank milliárdjainál jobban érdekli a miniszterelnök esete a két legnagyobb hazai bankkal. Hogy aztán ennek az egésznek tényleg van-e alapja, azt majd kivizsgálja a bizottság. Legalább addig sem foglalkoznak mással. Például vele.

Várkonyi Iván

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.