Beteg ez az ország, mondja a KDNP-ből a CEU-ügy miatt kilépett Lukácsi Katalin

  • narancs.hu
  • 2017. április 10.

Belpol

Érvénytelen szavazatot adott le tavaly október 2-án.

Interjút adott a 444.hu-nak Lukácsi Katalin, aki három napja a Facebook-oldalán jelentette be, hogy a CEU-ügy miatt betelt nála a pohár, kilép a KDNP-ből és annak ifjúsági szervezetéből, az Ifjúsági Kereszténydemokrata Szövetségből (IKSZ).

A kellően (ön)kritikus vallomást azzal kezdi, hogy baloldali, ateista szülők gyermekeként, aktív MSZP-s anyukával a háttérben hogyan találta meg már felnőttként a kereszténységet, és először az MDF-et, majd utána a KDNP-t. A történész doktorandusz, katolikus hitoktató és zsidó közösségszervező 29 éves nő az IKSZ-en belül is aktívan szervezett beszélgetéseket, holokauszt-emlékév programsorozatot. Aztán jött pártja szembehelyezkedése Ferenc pápával, a menekültekhez való hozzáállás (az interjúban bevallja, hogy október 2-án érvénytelenül szavazott), a Népszabadság bezárása, végül a CEU – és ez volt az utolsó csepp a pohárban. „Tragédia, hogy 28 évvel a rendszerváltás után újra működik az öncenzúra, meghurcolnak embereket, akik másként gondolkodnak, a rendőrök tüntetőket vegzálnak, és akkor még nem is beszéltünk a menekültekről, az elesettekről, a szegényekről. Beteg ez az ország, és ezen változtatni kell.”

Arról, hogy vajon miért akarnak a kormánypártok illiberális demokráciát, Lukácsi azt mondja, hogy „sokan azt gondolják a pártban, hogy az illiberális azt jelenti, hogy anti-SZDSZ, és ez valami menő konzervatív forradalom. Hogy a rendszer mit akar, azt nem tudom, szerintem önmaguk elől is titkolják. Szerintem elvesztették a realitással való kapcsolatukat. (…) Amikor látom ezeket a plakátokat, hogy Állítsuk meg Brüsszelt!, sírva fakadnék. Kereszténydemokrataként ezt különösen nem értem a pártomban – az unió kereszténydemokrata gondolatnak köszönhető”.

Végül azzal zárja az interjút, hogy „hallgass a szívedre, ne szavazz a Fideszre”.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.