Borvidéki kormánybiztos lett Wáberer György

  • narancs.hu
  • 2020. július 20.

Belpol

90 milliárdosra becsült vagyonát havi 1,75 milliós államtitkári fizetéssel egészítheti ki.

A Tokaj-Zemplén térség fejlesztéséért felelős kormánybiztossá nevezték ki Waberer Györgyöt, az állítólag 13. leggazdagabb magyart, aki 2016-ban szállt ki a nevét viselő Waberer's International Nyrt. kamioncégből, írja a hvg.hu.

Feladata a kormányhatározat szerint az, hogy összehangolja a térséget érintő projektek előkészítését és végrehajtását, együttműködve az ottani településekkel, a megyei önkormányzattal és a kormányhivatallal. Közreműködik a fejlesztéshez szükséges pénz előteremtését és a Tokaji Borvidéket érintő kormányzati döntések előkészítésében és végrehajtásában, turisztikai projektek előkészítésében, munkahelyteremtő helyi beruházások tervezésében, a szükséges társadalmi és kormányzati egyeztetésekben, továbbá „a térség megtartóerejének növelését elősegítő közösségi, társadalmi környezet-javítására irányuló döntések előkészítésében és végrehajtásában”.

Ennek érdekében ő lesz a Tokaj Borvidék Fejlesztési Tanács megválasztott elnöke, együtt kell működnie a Magyar Turisztikai Ügynökséggel és az azt felügyelő Rogán Antal miniszterelnöki kabinetfőnökkel is. Bár Wáberer György vagyonát a leggazdagabbakról szóló összeállítás készítői 92 milliárd forintra becsülik, nem „társadalmi munkában” lesz kormánybiztos: havi 1,75 milliós államtitkári juttatást kap a munkáért.

"Wáberer Györgyöt már 2003 óta a tíz leggazdagabb magyar közé sorolják, és a legbefolyásosabb magyarokat soroló listákon is rendre előkelő helyet foglal el, amit nem csupán 80–90 milliárd forint közé becsült magánvagyoná­nak köszönhet. Az üzletember 'szeret politikai körökben mozogni', ahogyan egyik iparági forrásunk fogalmazott, talán ezért is rendezte be irodáját az egyik Kossuth téri bérházban. Wáberer már az MSZP-kormányok ideje alatt is kereste a jó kapcsolatokat (2005-ben és 2009-ben is magas rangú állami kitüntetést kapott a szocialista kormánytól), 2010 után pedig igen látványosan javult érdekérvényesítő képessége. (...) Wáberer már 2010 nyarán elérte a Nemzetgazdasági Minisztériumnál, hogy meg­emeljék az adómentesen adható napidíj mértékét, és azt is, hogy a fuvarozók visszaigényelhessék a gázolaj jövedéki adójának egy részét. Csupán ez utóbbi intézkedéssel éves szinten mintegy 250 millió forintot spórolt meg a Waberer’s. A kereskedelmi gázolajárért korábban is lobbizott Wáberer, ám míg 'a Bajnai-kormánynál nem volt fogadókészség', Matolcsyékkal könnyebben megtalálták a közös hangot. 2011-ben Wáberer György bekerült a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének elnökségébe, egy évvel később pedig a frissen államosított Rába igazgatóságába is. 2013 tavaszán a Waberer’s International volt az első magyar cég, amellyel stratégiai megállapodást kötött a kormány. A fuvarozók pedig egyre több kedvezményben részesültek: az újonnan bevezetett e-útdíj egy részét visszaigényelhetik, csökkentették a gépjármű­adót, és tovább emelték a napidíjak adómentességét. A kormány a sofőrhiány enyhítésére 2013-ban elkezdte támogatni a sofőrképzést, később pedig ötmilliárdos programot hirdetett, melynek keretében hatezren kapnak ingyenes kamionos képzést" – írtuk 2016-ban, amikor Wáberer kiszállt a kamioncégből.

Majdnem az égig – Miért adták el a Waberer'st?

A tulajdonosok azzal indokolták a váltást, hogy eltérően képzelték el a tőzsdei bevezetést. A Narancs azonban úgy értesült, hogy az ok a cég romló teljesítménye és egy rossznak bizonyuló üzleti döntés volt. Wáberer György a Volán Tefu informatikai irodavezetője volt 1993-ban, amikor munkahelyére már harmadszor írtak ki privatizációs pályázatot.

Figyelmébe ajánljuk