Budai Gyula: Hivatali vesztegetés miatt nyomoznak a "Lánchíd-ügyben"

  • narancs.hu
  • 2024. április 23.

Belpol

Budai Gyula azt állítja, hogy az A-Híd által egy cégnek kifizetett összegek végül közvetítők útján a városházára kerültek.  

Nyomozást rendelt el a Nemzeti Nyomozó Iroda a Lánchíd felújítása ügyében hivatali vesztegetés miatt – közölte Budai Gyula fideszes képviselő a Facebook-oldalán

Budai Gyula most azt mondta, a múlt héten feljelentést tett hivatali vesztegetés miatt a Nemzeti Nyomozó Irodánál a Lánchíd felújításával kapcsolatban, mert egy hozzá eljuttatott levél szerint „a Lánchíd-felújítási botrány főszereplője, Vig Mór a Mammut áruházban található Árgus Security irodájába járt elszámolni a biztonsági cég vezetőjével, és a Vig Mór által átadott készpénz közvetítők útján jutott el a városházára”.

Budai emlékeztetett rá, hogy a KEHI jelentése megállapította, hogy „a Lánchíd felújítását végző A-Híd Zrt. többször, több mint másfél milliárd forintot utalt át Vig Mór cégére”, majd a cég ezt tovább utalta Vig Mór magánszámlájára és ügyvédi letéti számlájára, innen pedig 900 millió forintot vett fel készpénzben Vig Mór. Egy másik ügyvéd letéti számlájára is utalt Vig Mór cége 500 millió forintot, amit szintén készpénzben vettek fel. Budai szerint „ezek a pénzek jutottak el közvetítők révén a Városházára”.

A fideszes képviselő azt mondta, most a Nemzeti Nyomozó Irodától megkapta a tájékoztatást, hogy elrendelték az ügyben a nyomozást. 

A kormánypárti sajtó által hónapok óta gerjesztett üggyel kapcsolatban korábban a Telex arról írt, hogy a NAV egyébként egy számlagyár ügyében nyomozva jutott el Vig Mórhoz, aki ebben az ügyben előzetes letartóztatásba is került. Az egyebek mellett a Lánchíd felújítását is végző A-Híd Vig Mór cégével, a Sunstrike Kft.-vel volt szerződéses kapcsolatban, a cég pedig elvileg imázsépítő rövidfilmeket, szpotokat gyártott az A-Hídnak, 2020 novembere és 2022 júliusa között összesen 1,4 milliárd forintért, az átutalt pénz azonban végül Vig Mórhoz köthető magán- és letéti számlákon kötött ki, ahonnan valaki felvette – erről állítja most Budai Gyula, hogy azok végül valójában a fővárosnál kötöttek ki. 

A fővárost és a Lánchíd felújítását ugyanakkor mindeddig csak a kormánypárti sajtó keverte bele az ügybe, Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes januárban azt mondta, nem kaptak olyan megkeresést, hogy állítsanak fel vizsgálóbizottságot a „Lánchíd-ügyben”, az A-Híd ügyei és a Lánchíd felújítása között pedig semmilyen kapcsolat nincs, már csak azért sem, mert 2020-ban kezdődő kifizetésekről van szó, a Lánchíd szerződését pedig csak 2021-ben kötötték. Az A-Híd és anyacége egyébként az elmúlt években több tízmilliárd forintnyi állami megbízást is kapott, dolgozott például a déli M0-s hídon is. 

A városháza akkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a Lánchíd felújítása költségkereten belül maradva, a határidő előtt elkészült, ráadásul a korábbi szerződés 34,4 milliárd forintról szólt, a 2021-es viszont már csak 26,3 milliárd forintról. 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.