Budai iskolai kórus énekel Orbán és Trump konzervatív konferenciáján

  • narancs.hu
  • 2024. április 18.

Belpol

A szülők nem is tudták, hogy politikai eseményre viszik a gyerekeiket.

A Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola hetedikes-nyolcadikos lánykórusa fog fellépni hamarosan Donald Trump előtt a CPAC Hungary konzervatív konferencia díszvacsoráján az Operaházban – számolt be a hírről először a Szabad Európa, majd a 444. Az eseményt a Szánthó Miklós által vezetett Alapjogokért Központ szervezi. A fő megszólaló idén is Orbán Viktor lesz, a cél pedig „a washingtoni és brüsszeli mélyállamok visszaszorítása”.

Friedrich Attila, a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola igazgatója csak több szülő rákérdezése után tájékoztatott arról, hogy politikai rendezvényre viszik a gyerekeket. Az eseményt a szülők beleegyezése nélkül leszervezték, Friedrich azzal védekezett, hogy a felkérés az Alapjogokért Központtól, egy „civil szervezettől” érkezett. 

 „Ez a konkrét esemény nem pártpolitikai jellegű, hanem kulturális” – indokolta, hozzátéve, hogy a fellépés még jól jöhet az intézménynek: „A döntésben az is közrejátszott, hogy tavaly szeptemberben a kórusiskola bővítésére vonatkozó beruházást a gazdasági helyzet miatt törölték. (...) A gálavacsora fővédnöke az egyik legfőbb közjogi méltóság, ezért úgy gondoltuk, hogy jó alkalom a kórusiskola ügyének napirenden tartására, hiszen a kórus fellépésével személyes benyomásuk lesz az iskoláról” – írta Kövér Lászlóra utalva.

A fellépésért egyébként az igazgató tájékoztatása szerint a kórus honoráriumot is kap, amiből a 7-8. osztályos lányok számára varratnak új kórusruhát.

A lap megjegyzi, hogy Kodály Zoltán Magyar Kórusiskolát 2019-ben vette át a katolikus egyház Esztergom-Budapesti Főegyházmegyéje, de a gondok akkor sem oldódtak meg, a kis iskolaépületben például nincsen megfelelő tornaterem és öltöző, és ebédelni is külső helyszínre járnak a gyerekek.

Az iskola növendékei és a kórus többször is fellépett az elmúlt években a Karmelitában. Sapszon Ferenc, az iskola karnagya szerint a CPAC-on fellépni kultúrmisszió, nem pedig politikai célú tevékenység. „Egy fontos szó: a hála. Sokszor tapasztalom, hogy vannak, akik pont azt támadják, amiért a leghálásabbnak kellene lenniük.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.