Budapesten és Lvivben rendez nyári egyetemet ukrán diákoknak a CEU

  • narancs.hu
  • 2023. július 3.

Belpol

A budapesti program részeként kedd este Vonnák Diána Osztap Szlivinszkij ukrán költővel beszélget.

A CEU Láthatatlan Egyetem Ukrajnáért „Kulturális reprezentáció, dekolonizáció és kánonépítés: Ukrajna 2022 előtt és után” címen júliusban Budapesten és Lvivben rendez nyári egyetemet a háború által sújtott ukrán diákoknak.

A különböző előadások és beszélgetések célja, hogy a háborús tapasztalatok reflektált vizsgálatán keresztül feltérképezzék a háború utáni ukrán társadalom és kultúra újjáépítésének lehetséges útjait. Éppen ezért többek között olyan témák is előkerülnek majd, mint a többnemzetiségű kulturális örökség kezelésének kérdése, a nemzeti kánonépítés befogadást, más esetben éppen kirekesztést erősítő hatásai, vagy éppen a háború és a művészet kapcsoalta.

A budapesti program részeként július 4-én este 7 órakor Osztap Szlivinszkij ukrán költő, műfordító, esszéista, az ukrán középnemzedék egyik legelismertebb szerzője, a lvivi Ivan Franko Egyetem docense és Vonnák Diána, író, műfordító, lapunk szerzője, a Stirlingi Egyetem kulturális antropológus posztdoktori kutatója beszélget és tart a nagyközönség számára is nyitott felolvasó estet ukrán, angol és magyar nyelven Szlivinszkij Háborús Szótár című friss könyvéből. A beszélgetés helyszíne a CEU Nádor utcai épülete.

A Háborús Szótár részletei tavaly júliusban lapunk is közölte.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.