Budapesten és Lvivben rendez nyári egyetemet ukrán diákoknak a CEU

  • narancs.hu
  • 2023. július 3.

Belpol

A budapesti program részeként kedd este Vonnák Diána Osztap Szlivinszkij ukrán költővel beszélget.

A CEU Láthatatlan Egyetem Ukrajnáért „Kulturális reprezentáció, dekolonizáció és kánonépítés: Ukrajna 2022 előtt és után” címen júliusban Budapesten és Lvivben rendez nyári egyetemet a háború által sújtott ukrán diákoknak.

A különböző előadások és beszélgetések célja, hogy a háborús tapasztalatok reflektált vizsgálatán keresztül feltérképezzék a háború utáni ukrán társadalom és kultúra újjáépítésének lehetséges útjait. Éppen ezért többek között olyan témák is előkerülnek majd, mint a többnemzetiségű kulturális örökség kezelésének kérdése, a nemzeti kánonépítés befogadást, más esetben éppen kirekesztést erősítő hatásai, vagy éppen a háború és a művészet kapcsoalta.

A budapesti program részeként július 4-én este 7 órakor Osztap Szlivinszkij ukrán költő, műfordító, esszéista, az ukrán középnemzedék egyik legelismertebb szerzője, a lvivi Ivan Franko Egyetem docense és Vonnák Diána, író, műfordító, lapunk szerzője, a Stirlingi Egyetem kulturális antropológus posztdoktori kutatója beszélget és tart a nagyközönség számára is nyitott felolvasó estet ukrán, angol és magyar nyelven Szlivinszkij Háborús Szótár című friss könyvéből. A beszélgetés helyszíne a CEU Nádor utcai épülete.

A Háborús Szótár részletei tavaly júliusban lapunk is közölte.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.