CKP: A státusztörvény nem szolgálja a minőségi oktatást

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 9.

Belpol

A tanárhiány elfedésére és a renitensek kiakolbólítása a cél a szervezet szerint.

Mélységesen felháborítja a Civil Közoktatási Platformot a státusztörvény végrehajtási rendelete és annak szakmai egyeztetési módja. A 84 oldalas rendeletet a nyár közepén bocsátották társadalmi egyeztetésre, érdemi indoklás, összefoglaló és hatásvizsgálat nélkül. Nem használták ki a jogszabály által adott lehetőséget a koncepció egyeztetésére, illetve a szakmai és érdekvédelmi szervezetekkel való közvetlen egyeztetése. „Különösen felháborítónak tartjuk, hogy a tanárok munkáját, díjazását, munkajogi helyzetét részleteiben szabályozó rendelettervezetet a szakszervezetekkel való előzetes egyeztetés nélkül alkották meg” – kommentálta a szervezet.

A státusztörvényhez hasonlóan, ennek a rendeletnek is kiemelt célja a tanárhiány elfedése – írják. Míg a státusztörvény az általános hiányt hivatott elfedni, e rendelet 9-23. paragrafusai a képzettségi követelmények enyhítésével a szaktanárhiány elfedését szolgálja. Bár köztük néhány valós megoldás is lehetne, a többségük elfogadhatatlan. Ki gondolja komolyan, hogy egy földrajztanár 120 órás továbbképzéssel, vagyis mondjuk egy nyári, egy hónapos intenzív tanfolyam elvégzésével középiskolában tanítani tudja a fizikát, fel tud készíteni az érettségire, sőt érettségiztetésre is alkalmas, vagy ugyanezt meg tudja tenni egy fizikatanár a biológia tantárggyal.

Felháborító, hogy az idéntől száznál több, a későbbiekben feltehetőleg még több iskolában bevezetendő honvédelem tantárgyat legfeljebb érettségivel rendelkező őrmesterek is taníthatják.

Az óvodai nevelést lehetetleníti el, hogy a délutáni nevelőmunkához elég lesz a dajkák jelenléte.

A tanárok további létszámcsökkenését fogja okozni az eskü kötelezettségének bevezetése – vélekednek. „Nem tudjuk, mit fog tartalmazni az eskü szövege. Ha csak annyit, hogy a gyerekek érdekét kell szem előtt tartani, akkor az eljárás felesleges, ha viszont világnézeti jellegű elköteleződést is jelent, akkor megengedhetetlen. Elképzelhetőnek tartjuk, hogy éppen a renitensek felmondása a cél.”

A Civil Közoktatási Platform állásfoglalása szerint nem jó, hogy az igazgatói pályázatok esetén nem kerül vissza a korábbi véleményezési jog, a miniszteri döntést továbbra sem kell indokolni. A rendelet nem pontosítja, hogy hogyan kell differenciálni a törvény által lehetővé tett széles sávokon belül, csak a gyakornoki fizetés alsó határát és a helyettesítési óradíjat adja meg. A NOKS-osok esetén az szerepel a rendeletben, hogy a költségvetés csak a garantált bérminimum 110%-át biztosítja. „Ez borzasztóan kevés például egy gyógypedagógiai asszisztens esetén, aki a piaci szférában ennél lényegesen többet tud keresni” -  írják.

A pedagógusok minősítési rendszerének elavult szemlélete sem változott a jelenlegi gyakorlathoz képest, vagyis továbbra sincsenek a státusztörvényben a minőségi oktatást érdemben szolgáló elemek

– zárul a közlemény.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk