Csődközelben az Orangeways

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2016. november 10.

Belpol

A nagy reményekkel indult és népszerű Orangeways mára jókora pénznyelővé vált, a veszteségek elérik az ötmilliárd forintot. Buszok csak hébe-hóba indulnak, a többnyire fiktív járatokra valódi pénzért árulja a jegyeket a fuvarozási engedéllyel már nem rendelkező tulajdonosi kör. A bedőlő cégek helyére rendre újak kerülnek, és úgy tűnik, a hatóságok tehetetlenek.

A kétezres évtized közepén Kovács Miklós Györgynek nagyszerű ötlete támadt: a fapados légitársaságok működési elvét kellene alkalmazni a nemzetközi buszozásnál is. Megkereste egykori munkatársát, Kedves Ferenc nagyvállalkozót, aki 200 millió forinttal beszállt: 2007-ben így létre jött az Orangeways Zrt. A társaság hamar népszerű lett, a csúcson évi 300 ezren utaztak a céggel. 2010 szeptemberében Kedves Ferenc azonban eladta az eddigre 1,4 milliárdos veszteséget felhalmozott Orangeways Zrt. 90 százalékát az erre a célra gründolt ORW Hungáriának. Az új tulajdonosok a központi társaságot átnevezték (Tribune Ventures Hungary), és a különböző tevékenységeket más-más Orangeways-cégekbe szervezték ki, ám a likviditási problémák nem szűntek meg. Egyre gyakoribbak lettek a járatkimaradások, elmaradtak a fizetések. A romló pénzügyi helyzetre reagálva az Orangeways kezdte eladogatni a buszait. Ezek helyett alvállalkozókat alkalmazott egyes viszonylatokon, ám egy idő után ők is ki nem fizetett szolgáltatásokról kezdtek panaszkodni.
2013 áprilisában az Orangeways közleménye büszkén tudatta: a londoni székhelyű West Block Ltd. 110 millió forint jegyzett tőkével megalapította az Orangeways Közlekedési Hálózatok Holding Zrt.-t; mégpedig azzal a céllal, hogy felvásárolja az ORW-től az Orangeways-cégeket, majd tőzsdére vigye a holdingot. A cégnél megpróbáltak előremenekülni, még azzal is próbálkoztak, hogy a nemzetközi utazásokat szervező Orangeways Magyarország Zrt.-t 24 milliárdos értéken apportálják az új társaságba, ám a cégbíróság úgy találta, az mindössze hatmilliót ér.
Ahogy fogyott a pénz, úgy lett egyre több az utaspanasz. A szerencsésebbeknek csak a buszuk késett, ám a járatok sűrűn kimaradtak, és erről a társaság sokszor elfelejtette értesíteni az utasokat. Akinek olykor sikerült feljutnia egy buszra, az sem mindig járt jobban. Egy Krakkó–Budapest járaton utazó arról számolt be tavaly, hogy a késve induló busz „majd másfél óra és 70 megtett kilométer után kigyulladt, két óra rendőri és tűzoltósági intézkedés után a rendőrök megtiltották, hogy a busz elinduljon”.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor


Az utasok tapasztalta káoszt tükrözik vissza az Orangeways cégügyei is. A 2013-ban megmentőként beharangozott rejtélyes West Block Ltd. mindössze öt hónapig volt tulajdonos a társaságban: az Orangeways Közlekedési Hálózatok Holding Zrt. (OKHH) mögött azóta valójában a Kovács család áll. A közgyűlési jegyzőkönyvek szerint Kovács Miklós Gyula, Kovács Miklós Gyuláné mellett fiuk, Kovács Miklós György a tulajdonos. Érdekes adalék, hogy a cégalapító Kovács Miklós György a kézilabdával és focival foglalkozó szentendrei Utánpótlás Akadémia Sportegyesületen keresztül birtokolja a részvényeket. Nem sokkal a cég átvétele után Kovácsék is elkezdték átszervezni a céghálót, de a működési és pénzügyi gondokon az új struktúra sem segített. A 2013 után alapított cégek közül mindössze a jegyértékesítést végző Pivot Consulting tudott némi nyereséget felmutatni, ám a profit itt sem az üzleti tevékenységből, hanem pénzügyi műveletekből származott a hivatalos mérlegek szerint. A nulla forintos bevételű OKHH-ban viszont óriási pénzeket mozgatott meg a Kovács család. Tavaly októberben a cég saját vagyonából kivettek 2,4 milliárd forintot, amelyből 2,3 milliárdot vissza is raktak, 4,8 milliárd forintra emelve a cég saját tőkéjét. 100 millió forint már itt eltűnt, ám alig 10 hónappal később, idén augusztusban kivettek 4,7 milliárdot az OKHH-ból – veszteségrendezés címén 100 millió forintra csökkentvén a társaság tőkéjét. Az elmúlt években pedig az Orangeways-cégek szinte folyamatosan végrehajtás alatt álltak.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) arról tájékoztatta a Narancsot, az orangeways.hu oldalon lévő utastájékoztató nem felel meg az érvényes jogszabályoknak, és az oldalról az sem derül ki, mely cég végzi a szolgáltatást. Az NKH azt is közölte, hogy évek óta érkeznek hozzájuk bejelentések meghirdetett járatok elmaradása, jelentős késése, az utaspanaszok nem megfelelő kezelése miatt. Eddig 17,3 millió forint bírságot szabtak ki a cégre, ami viszont elérhetetlennek bizonyult a hatóság számára is. A társaság a bírságokat nem fizette be, ezért az NKH végráhajtást kért a NAV-tól, sőt egy idő után megtiltotta az Orangeways személyszállítási szolgáltató tevékenységét. A hatóság azzal az ORW Hungáriával szemben intézkedett, mely úgy tűnt, négy éve valóban kiszállt az üzletből és megszűnt. 2012 óta nem is mutat életjelet, ám a hatóság felé a mai napig ők végzik a buszoztatást – év eleje óta engedély nélkül. Az ORW Hungária tulajdonosa 2012 szeptembere óta a londoni bejegyezésű Tribune Ventures Ltd. A cég nem csupán elnevezése miatt ismerős: a Tribune Ventures és a korábban megmentőként beharangozott West Block székhelye ugyanott van Londonban, ráadásul a két cég vezetése is megegyezik. Az Orangeways körül felbukkant két angol társaság ugyanazon a napon oszlott fel, élükön pedig ugyanaz a személy állt. Ez a bizonyos Robert Benjamin Gersohn eddig több mint 150 céget vezetett, amely minimum felveti annak a gyanúját, hogy ő csak a nevét adta e vállalkozásokhoz. A Tribune Ventures Ltd. nevén összesen három magyar vállalat van. Mindhármat ugyanaznap vették ugyanattól a személytől. Jelenleg mind a három cég – így az ORW Hungária is – kényszertörlés alatt áll.
Az is beszédes, hogy több, a Kovács családhoz köthető cég is felszámolás vagy kényszertörlés alatt áll, Kovács Miklós Gyuláné pedig el van tiltva gazdasági társaság vezetésétől.
Az Orangeways és Kovács Mikós ugyanis a Narancs számára is elérhetetlennek bizonyultak, pedig ma is lehet jegyet vásárolni a többnyire már csak elvben létező járatokra. Honlapjuk szerint 50 utazási iroda árul Orangeways-jegyeket, ám a gyakori panaszok miatt már minden általunk megkeresett iroda felmondta a velük kötött szerződést. A kamujáratokra eladott jegyek bevételei a kártyás fizetések adatai szerint a Rá-Ba Projektmenedzsment Zrt.-hez kerülnek. A Rá-Bát tavaly év végén alapította Jángli Péter azon a címen, ahová egy sor Orangeways-cég is be van jegyezve. Noha a cég székhelye már Jángli lakcíme, ő nem csak ezt a társaságot alapította mostanság: tavasszal bejegyeztette a Beehound Autóbuszos Közúti Közlekedési Kft.-t is.

További izgalmas részletek a Magyar Narancs november 10-i lapszámában olvashatók!

Figyelmébe ajánljuk

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.