Csúsztat a nagykövet a Der Standardban

  • narancs.hu
  • 2011. december 21.

Belpol

Csúsztatásokkal teli olvasói levelet jelentetett meg az egyik vezető osztrák napilap, a Der Standard hasábjain Szalay-Bobrovniczky Vince bécsi magyar nagykövet.

Szalay-Bobrovniczky azok után ragadott tollat, hogy a lap leközölte Lendvai Pál ama laudációjának szövegét, amelyet az Ausztriában élő magyar származású újságíró-publicista a Riporterek Határok Nélkül újságíró-szervezet díjátadásán mondott el. A szervezet idén magyar újságírókat tüntetett ki Sajtószabadság-díjjal: Vásárhelyi Mária médiakutató mellett lapunk munkatársát, Rényi Pál Dánielt. (Lendvai beszéde magyarul az Élet és Irodalomban olvasható: itt.) Lendvai a laudációban szólt a közszolgálati médiában uralkodó tarthatatlan állapotokról, és a „Magyarországon létrejött maroknyi diszkrét, Fidesz-hű oligarcha által irányított médiaimpérium” működéséről is.

Szalay-Bobrovniczky Vince a Der Standardban ezekre így válaszolt:

Magyarország más

A magyar kormány ellenzői lassan egy éve horrorisztikus látomásokat vizionálnak a sajtószabadság haláláról. Mégsem tudnak egyetlen egy konkrét esetet sem felemlegetni, melynek során az új médiatörvény veszélyeztette volna a média szabadságát. A három közszolgálati csatorna nézettsége a szociálliberális kormányzati ciklus végére 11 százalékra esett, a médiatörvény elfogadása óta viszont újra növekedésnek indult. A mindeddig önállóan és eszközök nélkül működő televíziós csatornákat, az MTV-t és a Duna Tv-t, valamint a Magyar Rádiót – a BBC-hez vagy az ORF-hez hasonlóan – egy cégben egyesítették, ennek következményeként esett 3000-ről 2100-ra a munkavállalók száma. Így több pénz marad a műsorok elkészítésére.

Aki beszél magyarul, gyorsan megtapasztalhatja, hogy a magyar – nagyrészt külföldi tulajdonban lévő – nyomtatott, elektronikus és internetes médiumokban megjelenő tudósítások és kommentárok többsége ellenzéki. A szociálliberális kormány alatt nem ez volt a helyzet. Magyarország a Freedom House legújabb „Press Freedom 2011” jelentésében a „szabad” kategóriában kapott helyett, szemben három másik uniós és négy csatlakozás előtt álló országgal, melyek csak a „részben szabad” kategóriába kerültek. Ezen tények alapján elképesztő, hogy még mindig vannak, akik mindenekelőtt a magyar sajtó szabadságáért aggódnak.

Szalay-Bobrovniczky Vince

Magyarország ausztriai nagykövete”

A nagykövet eme válasza azonban számos sebből vérzik. Lássuk őket sorjában!

 

Csúsztatás 1.

Az új médiatörvény egyetlen konkrét esetben sem veszélyeztette a média szabadságát – állítja őexcellenciája.

Ezzel szemben szerfölött konkrét esetnek tűnik Bodoky Tamásé. Az atlatszo.hu portál főszerkesztőjét (aki lapunk külső bedolgozója is) július elején kereste fel és idézte be tanúként a BRFK szervezett bűnözés elleni osztálya az atlatszo.hu híre miatt a Brokernet informatikai rendszerének meghekkeléséről. Bizonyítási eszközként lefoglalták Bodoky számítógépének külső winchesterét, és megfenyegették, hogy – amint az atlatszo.hu tudósításában szerepel – „az informátor titokban tartása hamis tanúzás, de akár a zsarolásban való bűnrészesség is lehet”. A rendőrség kinyilvánította, hogy Bodoky köteles tanúvallomást tenni forrásának kilétéről, amit az újságíró megtagadott. Az ezután született rendőrségi határozatban már az állt, hogy a rendőrség „elutasítja Bodoky Tamás hivatkozását arra, hogy újságíróként a magyar törvényekben és a nemzetközi emberi jogi egyezményekben biztosított jogánál fogva nem köteles információforrását felfedni”.

Minderre azért kerülhetett sor, mert az új médiatörvény szövege szerint „kivételesen indokolt”, illetve „közérdekhez fűződő” esetekben a hatóság kötelezheti az érintett újságírót forrásai, illetve informátorai kiadására. Az újságírók informátorainak és forrásainak védelme nem volt biztosított az elmúlt egy év során, ami minden demokratikus országban a sajtószabadság súlyos korlátozásának minősül.

Hogy a médiatörvény eme rendelkezése súlyosan aggályos volt, arról az Alkotmánybíróság minapi (ámbátor már a nagyköveti levél után született) határozata is tanúskodik. Ez – a törvény egyéb rendelkezései mellett – megsemmisítette a források felfedésének kényszerét a „kivételesen indokolt”, illetve „közérdekhez fűződő” esetekben, megteremtve a lehetőséget arra, hogy az újságírói forrásvédelem intézményes garanciái ismét érvényesüljenek Magyarországon.

 


 

Csúsztatás 2.

A három közszolgálati csatorna nézettsége a szociálliberális kormányzati ciklus végére 11 százalékra esett, a médiatörvény elfogadása óta viszont újra növekedésnek indult – állítja SZ-B. V.

Az őszi műsorstruktúra-átalakítás eredményeként a szórakoztató műsorok nézettsége valóban meglendült, ám a köztévé közéleti, politikai műsorainak nézettsége nem nőtt.

Míg a közmédia átszervezését, az elbocsátásokat a közmédia vezetői rendre takarékossági okokkal magyarázzák, a közszolgálati média soha annyi pénzből nem gazdálkodott még, mint az idén. A jövőre tervezett büdzséje meghaladja a 77 milliárd forintot, amiből 64 milliárdot a központi költségvetés fedez. Nincs tudomásunk olyan költségvetés által finanszírozott szervről, amelynek jövőre ne csökkennének a működési költségei. Ehhez képest a közszolgálati média költségvetése még nő is az ideihez képest – miközben 900 embert el is bocsátanak.

 

Csúsztatás 3.

Az eddig önálló MTV-t, Duna Tv-t és a Magyar Rádiót a BBC-hez hasonlóan egy cégbe egyesítették, ezért esett 3000-ről 2100-ra a munkavállalók száma, és ezért marad több pénz a műsorok elkészítésére – véli a nagykövet.

Ez az állítás egyszerűen nem igaz: a szolgáltató cégek (az MTV, a Duna Tv és a Magyar Rádió) integrációja, közös brand alatti egységesítése nem valósult meg. Annyi történt, hogy eszközállományuk és vagyonuk döntő részét a Műsorszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap vette át, s ezzel meg is szűnt az ellenzéki pártok és a szakmai szervezetek rálátása a közmédiának elkülönített pénzekre. Következésképp az sem lehet igaz, hogy a két lépcsőben megvalósult elbocsátást csak ez a – ma még csak tervezett – integráció magyarázná.

A párhuzam a mindenkori brit kormánnyal „hivatalból” kritikus BBC-vel pedig cinikus. A BBC-ben soha nem fordulhatna elő, hogy valakit előléptetnek azután, hogy meghamisít egy nemzetközi politikus sajtótájékoztatóján készült riportot. (Daniel Cohn-Bendit volt az eset elszenvedője.) Az sem, hogy kilistázzák azokat a közszereplőket, akiket nem mutathat a képernyő, és hogy a hírműsorokból ezek alapján kitakarják őket. A „magyar BBC” ilyen szerkesztési gyakorlata ellen jelenleg is több közmédiabeli dolgozó éhségsztrájkol az MTVA épülete előtt.

 

Csúsztatás 4.

Szalay-Bobrovniczky a Freedom House „Press Freedom 2011” jelentésére hivatkozik.

A citált index szerint 2011-ben – Egyiptom, Honduras, Mexikó, Dél-Korea, Thaiföld és Ukrajna mellett – Magyarországon romlott a legtöbbet a média szabadságának helyzete. A 2010-es 23 ponthoz képest idén 30 pontot kaptunk, és 25 helyet zuhantunk a listán. A felmérés még ki is emeli hazánkat mint azt a „nyugati” országot, ahol a legsúlyosabb mértékben romlott a szabad sajtó helyzete. És bár valóban még mindig a „szabad” kategóriában vagyunk, immár csak egyetlen pontra a „részben szabad” besorolástól.

 

Csúsztatás 5.

A magyar médiumokban megjelenő tudósítások és kommentárok többsége „ellenzéki” – véli a kitűnő diplomata.

Ez az állítás is sántít. Fellegi Tamás jelenlegi tárca nélküli miniszter a kormányváltás előtti napig az egyik legnagyobb médiaportfóliót igazgató cég első embere volt. A legnagyobb befolyással bíró kereskedelmi tévék híradójából kiszorultak a politikai hírek, mert a tulajdonosok inkább kerülik a konfrontációt az ország politikai vezetőivel. A regionális, helyi lapok piacát a kormányhoz kötődő üzletemberek uralják. Az igaz lehet, hogy szaporodnak a kormánnyal kevéssé rokonszenvező vélemények, ám ennek egyetlen nyomós oka van, ez pedig a kormányzat politikája.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.