Diplomáciai táviratokban jelentettek a magyar újságírók útjairól a nagykövetségeink a kormánynak

  • narancs.hu
  • 2022. június 9.

Belpol

2020-ban lapunk és a szlovén Mladina lap kapcsolatáról is beszámolót küldtek a külügynek.

Tucatnyi olyan táviratban elküldöldött magyar diplomáciai jelentést szerzett meg a Direkt36 a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) segítségével egy közérdekű adatigénylési per során, amelyekből kiderül, hogy "az európai országokba delegált magyar diplomaták rendszeresen monitorozzák az Orbán-kormány ügyeiről beszámoló külföldi lapok tevékenységét, információt gyűjtenek független magyar újságírók útjairól, miközben a kormánypárti médiához kötődő emberek külföldi látogatásait aktívan segítik" - írja a Telex.

A cikkben több olyan táviratot is közzétesznek, amelyek részletesen beszámolnak arról, mit csináltak az újságírók külföldön.  A Telex emlékeztet, hogy a Szijjártó Péter vezette Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) még 2020 nyarán utasította az EU-ban  működő magyar nagykövetségeket, nézzenek utána, hogy a fogadóországban volt-e az elmúlt években szakmai látogatás vagy tanulmányút a magyar újságíróknak, amennyiben pedig ilyent szerveztek, nézzék meg azt is, „milyen magyarországi médiumok képviselői vettek részt azon, és milyen fogadó országbeli lapokat, szervezeteket kerestek fel”. 

Az említett utasításról szóló levelet Menczer Tamás tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megjelenítéséért felelős államtitkára adta ki, aki az intézkedésről annak ideján az ATV-nek adott interjújában kifejtette, hogy „csak úgy kíváncsi lett". "Nekem a feladatom a Külügyminisztériumban például az, hogy politikai ügyekkel foglalkozzak, és azt egy politikai ügynek tekintem, hogy ha Soros György finanszíroz médiakurzusokat baloldali újságíróknak (...) Egyes Soros-szervezetek, például a Transparency International nevű szervezet szervez ilyen érzékenyítő kurzusokat. Szakmai utak! Hogy oda ne rohanjak!” – idézi Menczert a Telex. A Trancparency az ügyről már akkor kijelentette, hogy a kifogásolt külföldi szakmai utakat nem „baloldali újságíróknak” , hanem az újságírás iránt érdeklődő hallgatóknak szervezték.

Ezután kérte ki a Direkt36 a KKM-től az összes, az utasításra válaszul írt diplomáciai táviratot. A KKM megtagadta ezek kiadását, ezért ezeket csak a TASZ segítségével indított per miatt nézhették meg. A minisztérium azt közölte, hogy a 27 EU-s magyar nagykövetség közül 11 válaszolt: Athén és Nicosia, Berlin, Hága, Helsinki, Koppenhága, Ljubljana, Madrid, Párizs, Varsó, Zágráb – valamint az EU-ból frissen kilépett London. A Telex hozzáteszi, ennek az állításnak a valóságtartalmát nem tudták ellenőrizni.

A Direkt36 cikkében közzétesznek egy Finnországból érkező távirati jelentést, amelyet a finnországi magyar nagykövet küldött 2020. június 3-án Budapestre, és amely tételesen felsorolja, merre járt a 2019 decemberében Helsinkiben tartózkodó öt fiatal magyar újságíró.

A táviratban még azt is megjegyzik, hogy egy olyan finn doktorandusszal találkoztak, aki „alapvetőn a magyar kormánnyal kritikus véleményeket szokott megfogalmazni”.

A kiadott táviratok szerint Hága végzi a legprecízebben a kormánykritikusnak tekintett – magyar és külföldi – újságírók tevékenységének monitorozását. A hágai magyar nagykövet által jegyzett 2020. február 18-i jelentést például a külügyön kívül Orbán Viktor szóvivőjének, Havasi Bertalannak, valamint Kovács Zoltánnak is elküldték. A jelentésben egy a holland állam által szervezett olyan programról írnak, amelyen cseh, lengyel, magyar és szlovák újságírók vehettek részt. A jelentés felsorolja, hogy ezen Magyarországról az Átlátszó, a Debreciner és a Direkt36 munkatársa (a cikk szerzője) vett részt, és azt is közlik, hogy az említett újságírók mely holland szerkesztőségekbe látogattak el.

A jelentés végigveszi, hogy a magyar újságírók által meglátogatott szerkesztőségek lapjai mivel foglalkoznak, és külön kiemelik, hogy azok milyen, az Orbán-kormány számára kellemetlen témákról szoktak írni.

A szlovén fővárosból, Ljubljanából lapunk munkatársairól is beszámoltak. Ebben a 2020. június 3-i iratban arról jelentenek, hogy a „szélsőbal szlovén hetilapnak” titulált Mladina és a Magyar Narancs között szoros együttműködést tapasztalnak, amiatt, hogy  „a Mladina az elmúlt időszakban publikált Tamás Gáspár Miklós filozófustól, Bojtár B. Endrétől és Keller-Alánt Ákostól (Magyar Narancs), valamint Simon Krisztián politológustól”.

A ljubljanai távirat arról is értekezik, hogy szerintük más „baloldali kötődésű” orgánumok közt is „vélhetően gyakori egyeztetések zajlanak”, amire abból következtet, hogy az Orbán Viktor miniszterelnökről és a Fidesz szlovéniai pártkapcsolatairól szóló témákat „feltűnő gyorsasággal” veszik át „magyarországi baloldali platformok”.

Lapunk főszerkesztője, Bojtár B. Endre, a Direct36 megkeresésére azt mondta, soha nem gondolta volna, hogy magyar állami szervek figyelemmel kísérhetik lapja és a Mladina kapcsolatát, „de igazából meglepve se vagyok”. Hozzátette azt is, hogy a Mladina Kelet-Európa egyik sajtólegendája, amelyet szerinte ostobaság szélsőbaloldaliként jellemezni, így büszke arra, hogy ha szórványosan is, de van kapcsolat a két lap között.

A cikkben ezen túl még beszámolnak arról, hogy a táviratok többsége arról ír, a fogadóország semmiféle tanulmányutat nem szervezett magyar újságíróknak, így ezek "nem támasztják alá Szijjártó és Menczer azon feltételezését, hogy bármiféle jelentősebb »külföldi beavatkozás« történne".

 

 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Neked ajánljuk