Végleges: Schmidt Mária intézete kezelheti a Kertész-hagyatékot

  • narancs.hu
  • 2019. január 21.

Belpol

Másodfokon jogerős döntés született.

Eldőlt Kertész Imre írói hagyatékának sorsa.  A Nobel-díjas író műveinek szerzői joga még egy a Kertész Imre 2016-ban meghalt özvegye, Kertész Magda és Schmidt Mária közalapítványa közötti szerződés alapján került a Kertész Imre Intézethez.

Ezt a szerződést támadta meg Kertész Magda örököse (első házasságából született fia, Sass T. Márton), keresetét első fokon a bíróság elutasította, Sass ekkor fellebbezett. A másodfokú bíróság viszont jóváhagyta az elsőfokú bíróság korábbi döntését, melyben az elutasította a felperes keresetét.

A másodfokú bíróság jogerős ítéletét a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány tette közzé az MTI-ben. A döntés értelmében érvényes a Kertész özvegye és Schmidt Mária közalapítványa közötti szerződés, és a jövőben Közalapítvány keretei között a működő Kertész Imre Intézet kezeli az író hagyatékát.

Sorstalan hagyaték

Nagy a titkolózás a Kertész Imre Intézet körül, a szakmai vezető nem hajlandó kérdésekre válaszolni, és már egy rosszízű jogvitába is belefutottak. Schmidt Mária pedig újabb lehetőségeket kap, hogy Kertész-művek alapján ostorozza a kormány ellenségeit, a politikailag korrekt nyugati világot és a liberálisokat.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."