Végleges: Schmidt Mária intézete kezelheti a Kertész-hagyatékot

  • narancs.hu
  • 2019. január 21.

Belpol

Másodfokon jogerős döntés született.

Eldőlt Kertész Imre írói hagyatékának sorsa.  A Nobel-díjas író műveinek szerzői joga még egy a Kertész Imre 2016-ban meghalt özvegye, Kertész Magda és Schmidt Mária közalapítványa közötti szerződés alapján került a Kertész Imre Intézethez.

Ezt a szerződést támadta meg Kertész Magda örököse (első házasságából született fia, Sass T. Márton), keresetét első fokon a bíróság elutasította, Sass ekkor fellebbezett. A másodfokú bíróság viszont jóváhagyta az elsőfokú bíróság korábbi döntését, melyben az elutasította a felperes keresetét.

A másodfokú bíróság jogerős ítéletét a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány tette közzé az MTI-ben. A döntés értelmében érvényes a Kertész özvegye és Schmidt Mária közalapítványa közötti szerződés, és a jövőben Közalapítvány keretei között a működő Kertész Imre Intézet kezeli az író hagyatékát.

Sorstalan hagyaték

Nagy a titkolózás a Kertész Imre Intézet körül, a szakmai vezető nem hajlandó kérdésekre válaszolni, és már egy rosszízű jogvitába is belefutottak. Schmidt Mária pedig újabb lehetőségeket kap, hogy Kertész-művek alapján ostorozza a kormány ellenségeit, a politikailag korrekt nyugati világot és a liberálisokat.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.