A tanárképzés lebutításától tartanak a felsőoktatásban

Egyetemből gyorstalpaló

Belpol

Egy végzett pedagógusnak sem kell többet tudnia annál, ami az érettségi letételéhez szükséges – ez olvasható ki a tanárképző egyetemeknek küldött minisztériumi levélből. A kormány Takaró Mihály közreműködésével dolgozik a tanárképzés át­alakításán: rövidebb és gyakorlatiasabb oktatást célzott meg.

Furcsa levelet kapott június elején az Emberi Erőforrások Minisztériumától a tanárképzésben részt vevő egyetemek néhány vezető oktatója. Az egyetemek – minisztériumi felkérésre – ekkor már hónapok óta dolgoztak a tanárszakok képzési és kimeneti követelményei­nek (kkk) megújításán. Újabb feladatként azt kérte tőlük az Emmi, hogy az addig elkészült anyagokat ellenőrizzék abból a szempontból, kompatibilisek-e a 2020 elején elfogadott új Nemzeti alaptantervvel (Nat) és a kerettantervekkel.

„Az ötéves képzés célja – áll az Emmi köznevelési tartalomfejlesztési főosztályának lapunkhoz is eljutott levelében –, hogy a pedagógus a középszintű érettségire képes legyen felkészíteni a tanulókat. A Naton és a kerettanterven túlmutató ismeretek – például az emelt szintű vizsga teljesítéséhez szükséges többlettartalmak – akkor maradhatnak az ötéves kkk-ban, ha a pedagógiai hozzáadott értéke nélkülözhetetlen.” Ha szó szerint vesszük ezt a nyelvtanilag is nehezen értelmezhető mondatot, abból az következik, hogy a pedagógusok egyetemi felkészítésének nem kell túlmennie a középszintű érettségi letételéhez szükséges tudásanyagon. Máshol az Emmi-levél kifejezetten előírja, hogy „a felesleges, köznevelési tartalmakat nem érintő, azaz köznevelési célból nem indokolt részeket törölni kell” az egyetemi tanárképzés követelményeiből.

A minisztériumi levél szerint az összes tanárszak kkk-jába bekerül, hogy az egyetemi képzés során elsajátítandó szakterületi-szaktudományos ismeretek „a Nemzeti alaptanterv alapján a kerettanterv szerint közvetítendő műveltség fő területei és tartalmai (…) azzal, hogy a kerettantervben és az érettségi vizsgakövetelményekben nem szereplő tartalmak elsősorban a szabadon választható kreditek terhére felajánlható ismeretek”. Úgy tudjuk, június elején több egyetemi oktató jelezte, hogy nem ért egyet a fenti megfogalmazással és az egyetemi tananyag megkurtításával. Azóta hivatalos információt nem kaptak a minisztériumtól, nekünk viszont azt válaszolta az Emmi sajtóosztálya, hogy az idézett mondatot időközben átfogalmazták a készülő jogszabályban, „az az elv azonban, hogy a tanárképzésben a köznevelés tartalmi szabályozóival összhangban kell felkészíteni a tanári pályára készülőket, valószínűleg önök szerint sem indokolatlan, ahogyan az sem, ha a tervezett szabályozás megengedi, hogy ezen felül szabad krediteket vegyenek fel a hallgatók”.

Gyorsabban, kevesebbet

A tanárképzés átalakítása tavaly ősszel kezdődött. November 17-én Bódis József, az Innovációs és Technológiai Minisztérium felsőoktatásért felelős államtitkára egy online előadásban ismertette a kormány terveit a Magyar Rektori Konferencia (MRK) pedagógusképzési, bölcsészettudományi és természettudományi bizottságai­val. Az előadás hozzánk is eljutott ppt-jéből kiderül, hogy az ITM és az Emmi szeptemberben interminiszteriális tanárképzési bizottságot állított fel Bódis és Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár vezetésével.

A tanárszakok kkk-it egy többrétegű dokumentum, a jelenleg 8/2013-as számon futó Emmi-rendelet tartalmazza. Az A tanári felkészítés követelményei című rész írja le a valamennyi pedagógus számára szükséges közös ismereteket és képességeket, a szakos követelmények pedig az adott tantárgy tanításához nélkülözhetetlen elemeket. Az MRK pedagógusképzési bizottsága a közös alapok átdolgozásában vett részt, az úgynevezett szakterületi munkabizottságok foglalkoztak az egyes tantárgyakkal. Egy-egy szakterületi bizottságba minden egyetem delegálhatott tagot (jellemzően a tanszékvezetőt), ahol az adott szakon tanárképzés folyik, így például a magyar nyelv és irodalom munkabizottságba magyartanárképzést folytató minden egyetem küldött szakembert. A június eleji Emmi-levelet a szakos munkabizottságok elnökei kapták meg.

Hogy milyen szerkezeti változtatásokra készül a kormány a tanárképzésben, az már Bódis József novemberi prezentációjából kiderült. A legfontosabb, hogy a tervek szerint az osztatlan tanárképzés egységesen ötéves (10 féléves) lesz. Jelenleg az általános iskolai tanárok 10, a középiskolai tanárok 12 félévet tanulnak, és van 11 féléves képzés is azoknak, akik az egyik szakjukon általános iskolában, a másikon középiskolában akarnak tanítani. Az egységesen 10 félév tehát a leendő középiskolai tanároknál a képzés lerövidítését jelenti, amin az sem változtat, hogy a minisztériumi tervezet szerint létrejönne egy egyéves „tanári mesterképzés” is. A mesterképzést már gyakorló pedagógusok vehetnék fel esti-levelező tagozaton, és a középiskolákban csak az lenne jogosult „az emelt szintű érettségire való felkészítésre, fakultációvezetésre”, aki elvégezte a mesterképzést is. A gyakorlatban persze az emelt szintű érettségire felkészítés nemcsak a fakultációkon zajlik, hanem a rendes tanórákon is, és nyilván annak a pedagógusnak is lesznek emelt szintre készülő diákjai, aki csak az ötéves képzést végzi el.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.