A tanárképzés lebutításától tartanak a felsőoktatásban

Egyetemből gyorstalpaló

Belpol

Egy végzett pedagógusnak sem kell többet tudnia annál, ami az érettségi letételéhez szükséges – ez olvasható ki a tanárképző egyetemeknek küldött minisztériumi levélből. A kormány Takaró Mihály közreműködésével dolgozik a tanárképzés át­alakításán: rövidebb és gyakorlatiasabb oktatást célzott meg.

Furcsa levelet kapott június elején az Emberi Erőforrások Minisztériumától a tanárképzésben részt vevő egyetemek néhány vezető oktatója. Az egyetemek – minisztériumi felkérésre – ekkor már hónapok óta dolgoztak a tanárszakok képzési és kimeneti követelményei­nek (kkk) megújításán. Újabb feladatként azt kérte tőlük az Emmi, hogy az addig elkészült anyagokat ellenőrizzék abból a szempontból, kompatibilisek-e a 2020 elején elfogadott új Nemzeti alaptantervvel (Nat) és a kerettantervekkel.

„Az ötéves képzés célja – áll az Emmi köznevelési tartalomfejlesztési főosztályának lapunkhoz is eljutott levelében –, hogy a pedagógus a középszintű érettségire képes legyen felkészíteni a tanulókat. A Naton és a kerettanterven túlmutató ismeretek – például az emelt szintű vizsga teljesítéséhez szükséges többlettartalmak – akkor maradhatnak az ötéves kkk-ban, ha a pedagógiai hozzáadott értéke nélkülözhetetlen.” Ha szó szerint vesszük ezt a nyelvtanilag is nehezen értelmezhető mondatot, abból az következik, hogy a pedagógusok egyetemi felkészítésének nem kell túlmennie a középszintű érettségi letételéhez szükséges tudásanyagon. Máshol az Emmi-levél kifejezetten előírja, hogy „a felesleges, köznevelési tartalmakat nem érintő, azaz köznevelési célból nem indokolt részeket törölni kell” az egyetemi tanárképzés követelményeiből.

A minisztériumi levél szerint az összes tanárszak kkk-jába bekerül, hogy az egyetemi képzés során elsajátítandó szakterületi-szaktudományos ismeretek „a Nemzeti alaptanterv alapján a kerettanterv szerint közvetítendő műveltség fő területei és tartalmai (…) azzal, hogy a kerettantervben és az érettségi vizsgakövetelményekben nem szereplő tartalmak elsősorban a szabadon választható kreditek terhére felajánlható ismeretek”. Úgy tudjuk, június elején több egyetemi oktató jelezte, hogy nem ért egyet a fenti megfogalmazással és az egyetemi tananyag megkurtításával. Azóta hivatalos információt nem kaptak a minisztériumtól, nekünk viszont azt válaszolta az Emmi sajtóosztálya, hogy az idézett mondatot időközben átfogalmazták a készülő jogszabályban, „az az elv azonban, hogy a tanárképzésben a köznevelés tartalmi szabályozóival összhangban kell felkészíteni a tanári pályára készülőket, valószínűleg önök szerint sem indokolatlan, ahogyan az sem, ha a tervezett szabályozás megengedi, hogy ezen felül szabad krediteket vegyenek fel a hallgatók”.

Gyorsabban, kevesebbet

A tanárképzés átalakítása tavaly ősszel kezdődött. November 17-én Bódis József, az Innovációs és Technológiai Minisztérium felsőoktatásért felelős államtitkára egy online előadásban ismertette a kormány terveit a Magyar Rektori Konferencia (MRK) pedagógusképzési, bölcsészettudományi és természettudományi bizottságai­val. Az előadás hozzánk is eljutott ppt-jéből kiderül, hogy az ITM és az Emmi szeptemberben interminiszteriális tanárképzési bizottságot állított fel Bódis és Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár vezetésével.

A tanárszakok kkk-it egy többrétegű dokumentum, a jelenleg 8/2013-as számon futó Emmi-rendelet tartalmazza. Az A tanári felkészítés követelményei című rész írja le a valamennyi pedagógus számára szükséges közös ismereteket és képességeket, a szakos követelmények pedig az adott tantárgy tanításához nélkülözhetetlen elemeket. Az MRK pedagógusképzési bizottsága a közös alapok átdolgozásában vett részt, az úgynevezett szakterületi munkabizottságok foglalkoztak az egyes tantárgyakkal. Egy-egy szakterületi bizottságba minden egyetem delegálhatott tagot (jellemzően a tanszékvezetőt), ahol az adott szakon tanárképzés folyik, így például a magyar nyelv és irodalom munkabizottságba magyartanárképzést folytató minden egyetem küldött szakembert. A június eleji Emmi-levelet a szakos munkabizottságok elnökei kapták meg.

Hogy milyen szerkezeti változtatásokra készül a kormány a tanárképzésben, az már Bódis József novemberi prezentációjából kiderült. A legfontosabb, hogy a tervek szerint az osztatlan tanárképzés egységesen ötéves (10 féléves) lesz. Jelenleg az általános iskolai tanárok 10, a középiskolai tanárok 12 félévet tanulnak, és van 11 féléves képzés is azoknak, akik az egyik szakjukon általános iskolában, a másikon középiskolában akarnak tanítani. Az egységesen 10 félév tehát a leendő középiskolai tanároknál a képzés lerövidítését jelenti, amin az sem változtat, hogy a minisztériumi tervezet szerint létrejönne egy egyéves „tanári mesterképzés” is. A mesterképzést már gyakorló pedagógusok vehetnék fel esti-levelező tagozaton, és a középiskolákban csak az lenne jogosult „az emelt szintű érettségire való felkészítésre, fakultációvezetésre”, aki elvégezte a mesterképzést is. A gyakorlatban persze az emelt szintű érettségire felkészítés nemcsak a fakultációkon zajlik, hanem a rendes tanórákon is, és nyilván annak a pedagógusnak is lesznek emelt szintre készülő diákjai, aki csak az ötéves képzést végzi el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.