Egyre több diákkal fizettetnek tandíjat a kormány szigorítása miatt

  • narancs.hu
  • 2018. november 16.

Belpol

Nyáron nyolcezer hallgató került át ösztöndíjas helyről fizetősre.

Idén nyáron körülbelül nyolcezer diák veszítette el tandíjmentes helyét a magyar felsőoktatásban - mondta Vámosi Péter, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) elnökhelyettese az eduline.hu-nak.

Az ok az úgynevezett átsorolás, azaz amikor egy eredetileg állami ösztöndíjas helyre felvett hallgató rossz tanulmányi eredménye miatt csak költségtérítéses formában folytathatja tanulmányait.

Előadás a Szegedi Tudományegyetemen

Előadás a Szegedi Tudományegyetemen

Fotó: Rosta Tibor / MTI

A kormány másfél éve szigorított az átsorolás szabályain, az új rendszert most alkalmazták először, ezért nőtt meg az átsorolt hallgatók száma. Vámosi szerint van olyan egyetem, ahol a korábbinál háromszor több diákot érintett a döntés.

Eddig azok kerültek át tandíjas helyre, akik két félév alatt nem teljesítettek 36 kreditet, és tanulmányi átlaguk is rossz volt. A módosítás után viszont már az egyik feltétel teljesülése esetén is tandíjat fizettetnek a diákokkal.

A minimálisan elvárt átlagot korábban maguk az egyetemek határozták meg, ma már a kormány központilag dönt erről. Az elvárások pedig emelkednek,

"A bölcsészeknek, a művészeti, a sport-, a pedagógus-, a társadalomtudományi vagy művészetközvetítési szakosoknak legalább 3,0-s átlagot kell elérniük, jövőre már 3,25-re, két év múlva pedig 3,5-re emelkedik a minimumátlag. A leendő jogászoknak, informatikusoknak, mérnököknek idén még legalább 2,75-ös átlagot kell szerezniük, ha továbbra is állami ösztöndíjasként szeretnének tanulni, jövőre ez már 3,00 lesz" - írja az eduline.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.