Elutasította a fenntartóváltást a Zeneakadémia szenátusa, meglett a következménye

  • narancs.hu
  • 2023. július 4.

Belpol

A diszkriminatív pályázati kiírás nemcsak az egyetem hagyományaitól idegen, de veszélyes és elfogadhatatlan precedenst teremt, áll a szenátusi levélben. 

Súlyosan diszkriminatívnak tartja a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem szenátusa a Zeneakadémia rektori pályázatát, továbbá elfogadhatatlannak nevezik az egyetemhez kinevezett kancellár stílusát. Erről az Index tudósított két, a lap birtokába jutott levél alapján – az egyetem szenátusa mindkettőt Csák János kulturális miniszternek címezte.

A Telex összefoglalójában azt írja, az egyetemet rektorként most Vigh Andrea vezeti, a hárfaművész egyetemi tanár mandátuma azonban október 31-én lejár, két ötéves rektori ciklusa után pedig nem pályázhat harmadikra. A Kulturális és Innovációs Minisztérium július 3-i dátummal írta ki a rektori pályázatot, ami az egyetem szenátusa szerint jelentősen leszűkíti a posztot betölthető emberek körét.

A pályázat szerint az alábbiaknak kell megfelelnie a leendő rektornak:

  • 5 éves, most is aktív, „nemzetközileg kiemelkedő és elismert” előadóművészi tapasztalat
  • nemzetközi klasszikus zenei versenyeken elnyert díj
  • nemzetközi klasszikus zenei versenyeken zsűrizési tapasztalat

Ezzel viszont kizárják a Zeneakadémia három akkreditált oktatási és kutatási területének képviselőit, azaz a zeneszerzőket, a zenekutatókat és a zenepedagógusokat

– és csak előadóművészek pályázhatnak, közülük is csak klasszikus zenészek. Korábban a szenátus azt javasolta, hogy „zeneművészeti (azaz előadóművészi vagy zeneszerzői), zenetudományi vagy zenepedagógiai egyetemi oklevél” meglétét írják elő a pályázóknak – ezt láthatóan a minisztérium nem vette figyelembe.

Válasz Online arról ír, hogy a pályázati kiírás ellehetetleníti az egyetem által tervezett jelölt, Kutnyánszky Csaba rektorhelyettes indulását is. Az Index pedig megjegyezte, hogy a mostani pályázati kiírásnak a Zeneakadémia több korábbi rektora sem felelne meg.

 

Ellentétben a Concerto Budapest zeneigazgatójával, Keller Andrással, és Kelemen Barnabás hegedűművésszel – a lap információi szerint mindketten megpályázzák a rektori posztot. Igaz, ehhez meg kell várniuk, hogy egyszerűsített eljárásban egyetemi tanári kinevezéshez jussanak, amit várhatóan a következő hetekben kapnak meg. Keller 2015-ben belső konfliktusok miatt hagyta ott a Zeneakadémiát.

„A diszkriminatív pályázati kiírás nemcsak az egyetem hagyományaitól idegen, de veszélyes és elfogadhatatlan precedenst teremt a modern magyar felsőoktatás történetében”

– írta a szenátus a kedden kiküldött levélben Csák Jánosnak.

Egy másik levelet is küldött a napokban a szenátus Csáknak az Index szerint, ebben Kotán Attila Bertalanra, az egyetem kancellárjára panaszkodnak. „Az egyetemre 2023. január 1-én kinevezett kancellár működése, munkastílusa, morális és a szakmai munkára kiható rombolása elfogadhatatlan az egyetemi polgárság számára, a törvényben előírt együttműködési kötelezettségének továbbra sem tesz eleget.

Kancellári utasításait több esetben nem a jogszabályi háttérnek megfelelően, a szenátus hatáskörének csorbítása mellett hozza meg. Mindezek következtében egyetemünk helyzete válságos” – idézi a lap a levél tartalmát.

A Zeneakadémia egyébként azon kevés egyetemek egyike volt az utóbbi hónapokban, amelyek elutasították az egyetemi modellváltást, azaz az alapítványi forma felvételét. Kérdéses, hogy az egyetem szenátusa és a Csák János között kibontakozott konfliktusnak lehet-e köze a modellváltás elutasításához – a Válasz Online szerint mindenesetre erre lehet következtetni a fejleményekből.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.