Elutasította a fenntartóváltást a Zeneakadémia szenátusa, meglett a következménye

  • narancs.hu
  • 2023. július 4.

Belpol

A diszkriminatív pályázati kiírás nemcsak az egyetem hagyományaitól idegen, de veszélyes és elfogadhatatlan precedenst teremt, áll a szenátusi levélben. 

Súlyosan diszkriminatívnak tartja a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem szenátusa a Zeneakadémia rektori pályázatát, továbbá elfogadhatatlannak nevezik az egyetemhez kinevezett kancellár stílusát. Erről az Index tudósított két, a lap birtokába jutott levél alapján – az egyetem szenátusa mindkettőt Csák János kulturális miniszternek címezte.

A Telex összefoglalójában azt írja, az egyetemet rektorként most Vigh Andrea vezeti, a hárfaművész egyetemi tanár mandátuma azonban október 31-én lejár, két ötéves rektori ciklusa után pedig nem pályázhat harmadikra. A Kulturális és Innovációs Minisztérium július 3-i dátummal írta ki a rektori pályázatot, ami az egyetem szenátusa szerint jelentősen leszűkíti a posztot betölthető emberek körét.

A pályázat szerint az alábbiaknak kell megfelelnie a leendő rektornak:

  • 5 éves, most is aktív, „nemzetközileg kiemelkedő és elismert” előadóművészi tapasztalat
  • nemzetközi klasszikus zenei versenyeken elnyert díj
  • nemzetközi klasszikus zenei versenyeken zsűrizési tapasztalat

Ezzel viszont kizárják a Zeneakadémia három akkreditált oktatási és kutatási területének képviselőit, azaz a zeneszerzőket, a zenekutatókat és a zenepedagógusokat

– és csak előadóművészek pályázhatnak, közülük is csak klasszikus zenészek. Korábban a szenátus azt javasolta, hogy „zeneművészeti (azaz előadóművészi vagy zeneszerzői), zenetudományi vagy zenepedagógiai egyetemi oklevél” meglétét írják elő a pályázóknak – ezt láthatóan a minisztérium nem vette figyelembe.

Válasz Online arról ír, hogy a pályázati kiírás ellehetetleníti az egyetem által tervezett jelölt, Kutnyánszky Csaba rektorhelyettes indulását is. Az Index pedig megjegyezte, hogy a mostani pályázati kiírásnak a Zeneakadémia több korábbi rektora sem felelne meg.

 

Ellentétben a Concerto Budapest zeneigazgatójával, Keller Andrással, és Kelemen Barnabás hegedűművésszel – a lap információi szerint mindketten megpályázzák a rektori posztot. Igaz, ehhez meg kell várniuk, hogy egyszerűsített eljárásban egyetemi tanári kinevezéshez jussanak, amit várhatóan a következő hetekben kapnak meg. Keller 2015-ben belső konfliktusok miatt hagyta ott a Zeneakadémiát.

„A diszkriminatív pályázati kiírás nemcsak az egyetem hagyományaitól idegen, de veszélyes és elfogadhatatlan precedenst teremt a modern magyar felsőoktatás történetében”

– írta a szenátus a kedden kiküldött levélben Csák Jánosnak.

Egy másik levelet is küldött a napokban a szenátus Csáknak az Index szerint, ebben Kotán Attila Bertalanra, az egyetem kancellárjára panaszkodnak. „Az egyetemre 2023. január 1-én kinevezett kancellár működése, munkastílusa, morális és a szakmai munkára kiható rombolása elfogadhatatlan az egyetemi polgárság számára, a törvényben előírt együttműködési kötelezettségének továbbra sem tesz eleget.

Kancellári utasításait több esetben nem a jogszabályi háttérnek megfelelően, a szenátus hatáskörének csorbítása mellett hozza meg. Mindezek következtében egyetemünk helyzete válságos” – idézi a lap a levél tartalmát.

A Zeneakadémia egyébként azon kevés egyetemek egyike volt az utóbbi hónapokban, amelyek elutasították az egyetemi modellváltást, azaz az alapítványi forma felvételét. Kérdéses, hogy az egyetem szenátusa és a Csák János között kibontakozott konfliktusnak lehet-e köze a modellváltás elutasításához – a Válasz Online szerint mindenesetre erre lehet következtetni a fejleményekből.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.