Embertelen temetkezési rendszabályok – Az ombudsman szavára várva

Belpol

Új temetkezési jogszabály lépett érvénybe a közelmúltban, mely az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet szerint közvetlenül sérti az emberi méltóságot, ezért ombudsmanhoz fordultak, kérve a törvény alkotmánybírósági felülvizsgálatát.

„Ez egy új jogintézmény, mely szerint bárki jogosult az állam által nyújtott támogatásra, ha vállalja, hogy ő maga vagy egy általa felkért másik személy teljesen bérmentve közreműködik saját halottjának temetésre való előkészítésében” – mondta el Somody Bernadette, az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet igazgatója. „Ez azt jelenti, hogy személyesen végzi a halott mosdatását, öltöztetését, részt vesz a koporsó vagy az urna temetőbe szállításában, sőt akár a sír kiásásában is. Ez alapjaiban sérti az emberi méltóságot, hiszen ezzel az állam az állampolgárt többek között arra kényszeríti – egzisztenciális és gazdasági eszközökkel –, hogy halottja testével kelljen foglalkoznia.”

A szabályozás szerint tehát nem kell rászorulónak lennie annak, aki ezt a szociális segítséget igénybe veszi, jogi értelemben azonban problémás a törvény megfejtése, hiszen egy szűrő mégis akad a szociális temetés kérvényezésénél: a már említett személyes közreműködés, mely sértő tevékenységre kényszeríti az eltemettetni kívánt halott hozzátartozóit. „Nehéz elképzelni, mi volt ezzel az állam célja. Az elfogadható lenne, hogy egyáltalán nem nyújt semmiféle támogatást, vagy csupán kiegészíti az önkormányzattól eddig is igényelhető hozzájárulást, de az egyszerűen érthetetlen, miért nem azt vizsgálja meg, ki szorul rá a szociális temetés intézményére” – mondta Somody, majd hozzátette, a törvény kitételét értelmezhetjük visszatartó erőnek, mely szerint csak azok veszik igénybe az állam támogatását, akik ténylegesen rászorulnak, és más lehetőségük nem lenne halottjaik eltemetésére. De a hiba így még súlyosabb, a méltóság megsértése ugyanis megalázó attitűddel párosul.

Sírhant művek: érdemes lesz újranézni

Sírhant művek: érdemes lesz újranézni

 

Majtényi László, az Eötvös Károly Intézet elnöke azt nyilatkozta, „ez a jogszabály népnevelő jellegű és középkoriasan kegyetlen, mely alapjaiban távol áll a 21. század társadalmi berendezkedésétől”, ráadásul semmiképp sem illeszkedik bele a szociális ellátórendszer logikájába, az állam tehermentesítését egyáltalán nem szolgálja. Sőt, így az államnak többet kell invesztálnia, hiszen arra nincs lehetőség, hogy ha valaki szerény körülmények között él és igénybe veszi a szociális temetés intézményét, bármit is önköltségből fedezzen – vagy elfogadja az állam által felajánlott szolgáltatásokat, vagy maga oldja meg. Ha pedig megkér valakit a fent említett tevékenységek elvégzésére, mindkét félnek nyilatkoznia kell arról, hogy nem adott és fogadott el érte fizetséget, tudtuk meg Somodytól. Az már egy másik kérdés, vajon hogyan ellenőrzi az állam azt, hogy ki végzi el egy halott mosdatását vagy egy sír kiásását.

„Az egyetlen magyarázat, hogy a jogszabály egy rossz konstrukció, rossz helyen van benne a szűrő, és sértő tevékenységre kötelez, mely a törvény céljától idegen elemnek számít” – mondta Somody, majd hozzátette: „Akkor tudja bárki megtámadni ezt a szabályozást az Alkotmánybíróság előtt, ha közvetlenül őt magát sérti. Tekintettel azonban arra az egzisztenciálisan kiszolgáltatott helyzetre, melybe egy hozzátartozó elvesztésekor kerül az ember, kisebb gondjuk is nagyobb annál, hogy jogaik érvényesítésével legyenek elfoglalva.”

Ezért döntött hát úgy az Eötvös Károly Intézet, hogy nem vár arra, hogy egy állampolgár jogai ilyen mértékben sérüljenek, hanem ezt megelőzendő, ők maguk fordultak az alapjogi biztoshoz, akitől reálisan elvárható, hogy az Alkotmánybíróság elé terjessze az ügyet. „Nem döntést várunk tőle, hanem azt, hogy tegye meg azt, amit ma Magyarországon rajta kívül jóformán senki más nem tehet meg” – mondta Somody. „A szeptember végén beiktatott ombudsman azt mondta, szűkebb körben kíván élni lehetőségével, de sérült jogok esetén használni fogja a szavát. Azt hiszem, ez egy olyan eset, amikor igenis lépnie kell.”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.