Az Orbán-kormány szegénypolitikája

És még az ág is

  • Scharle Ágota
  • 2014. május 3.

Belpol

A leköszönő Orbán-kormány szegénypolitikájának mérlegét négy mondatban meg lehet vonni. A jóléti ellátások összege csökkent, szigorodott a hozzáférés, a rossz helyen alvóknak börtön jár, kevés valódi új munkahely keletkezett, többen, de kevesebb pénzért dolgozhatnak közmunkán, és mindezt nem kompenzálja a rezsicsökkentés: a szegények ezért rosszabbul élnek, és tovább romlottak a kilátásaik.

Az állami családsegítők, gyerekjóléti szolgálatok és más szociális szolgáltatások költségvetési támogatása csökkent, a hátrányos helyzetűeket segítő civileké még inkább, míg a devizahiteles mentőcsomag nagyrészt a tehetősebbeket érte el, a közszférából már egy rossz szóért is utcára lehet kerülni, és húsz év munkaviszony után is csak három hónapig tart a munkanélküli-járadék. Elszegényedni könnyebb lett, visszakapaszkodni nehezebb. És végül: a közoktatás és a szakképzés elbaltázott átalakítása gondoskodik a munkanélküli szegények hosszú távú utánpótlásáról.

A szegénységet az előző kormányoknak sem sikerült csökkenteniük - még azokban az időszakokban sem volt tartós javulás, amikor nőtt a nemzeti jövedelem. Az elszegényedés megelőzése, a nyomor enyhítése és a visszakapaszkodás támogatása nem a könnyű sikerek terepe - nem is volt az soha az elmúlt húsz évben. A kormányzati tétovaság, tétlenség vagy éppen a kontraproduktív intézkedések részben kimagyarázhatók azzal, hogy a feladat nehéz, a kormányzati apparátus pedig gyenge. Nem kis részben viszont néhány népszerű tévképzet és politikai számítások állnak a háttérben - ezekből vázolom a szerintem legfontosabbakat.

A közmunka - nem hatékony, nem olcsó

A "közmunkaiparág" létszáma szerényen indult, de ma nagyobb, mint a textiliparé, sőt, 2013-ban a bankok és biztosítók vagy az állami egészségügy létszámával is vetekedett. Magyarországon 1996 és 2008 között éves átlagban 30-40 ezren dolgoztak valamilyen közfoglalkoztatási formában, ez 2009-től 60-100 ezerre nőtt, tavaly decemberben elérte a 200 ezret. Vagyis átlagosan az év bármely napján a regisztrált munkanélküliek 10-14 százaléka közfoglalkoztatottként dolgozik, nagyjából ugyanannyian, mint az átképzésben, bértámogatásban és más aktív munkaerő-piaci programban részt vevők összesen. A különféle közfoglalkoztatási programok együttes költsége 2008 előtt a GDP 0,1-0,2 százaléka körül mozgott, az Út a munkába program csúcsán már 0,4 százalék volt, és ha nem jön közbe semmi, idén a legújabb hírek szerint 1,1 százalék is lehet. Ha ez elsőre nem tűnne soknak, vessük össze a felsőoktatás (0,8), a rendőrség (1,1) vagy a kórházak (1,4 százalék) 2012-es költségvetési részesedésével.

A közmunka legfeljebb átmenetileg enyhíti a szegénységet, és nem segít visszatérni az igazi munkapiacra, ám annál több politikai hasznot hoz: nemcsak a nép, de a helyi társadalmi feszültségek enyhítésén fáradozó önkormányzatok körében is népszerű. Kevésbé vitatott, de annál masszívabb tévhit, hogy nem kerül sokkal többe, mint a segélyezés.

A közmunka csakugyan olcsó munkaerőt biztosít, de csak azt; csak akkor olcsó az önkormányzatoknak, ha olyan feladatokra használják, amelyekhez sem jelentős tőke, sem komoly szakértelem, sem érdemi szervezés és művezetés nem szükséges. Egyrészt tehát arra ösztönöz, hogy a helyi közösség számára leginkább hasznos feladatokat nagyon munkaintenzív technológiával végezzék el. Másrészt arra, hogy olyan feladatokat vállaljanak, amelyeket elsősorban kézi munkaerővel hatékony elvégezni. Az első esetben a közjót növeli az önkormányzat, de pazarló módon, a második esetben ugyan hatékonyan használja az erőforrásokat, de semmi sem garantálja, hogy egyúttal a köz számára leghasznosabb feladatokat végzik el. Bármelyik megoldást választják tehát az önkormányzatok, a közmunkára fordított tetemes kiadások a lehetségesnél jóval kisebb mértékben növelik a közjót.

A minimálbér emelése többet árt, mint használ

A minimálbér emelése hasonlóan egyszerű, népszerű, ám kontraproduktív eszköz. A jobboldali kormányok a munkára ösztönzés, a baloldaliak pedig a szegénység enyhítése érdekében alkalmazták, és mindkét oldal a gazdaság fehéredését is remélte tőle - az eddigi hazai kutatások szerint egyaránt kétes hatásfokkal. Ha jóhiszeműen feltesszük, hogy a döntéshozók ismerik a 2001-2002. évi minimálbér-duplázás hatásvizsgálatait, csak a politikai hozammal magyarázhatjuk a 2012-es, közel 20 százalékos emelést és az MSZP-programban beígért folytatást.

A közvélemény-kutatások szerint a szavazópolgárok nagy többsége csakugyan támogatja a minimálbér bevezetését vagy emelését: elvégre a munka becsülete szép gondolat, az esetleges negatív hatásokat (elsősorban a képzetlen munkaerő csökkenő keresletét) pedig az átlagember alig érzékeli, mivel az emeléssel sokan nyernek (kicsivel nagyobb bért), és kevesen veszítenek (ők viszont az állásukat). Ráadásul a vesztes nem jön szembe az utcán: a kárvallott többnyire az "ismeretlen" munkanélküli, aki hiába keres állást, és nem az "ismert" munkatárs, akit elbocsátottak. Még maguk a vesztesek sem feltétlenül kapcsolják össze romló foglalkoztatási esélyüket a minimálbér emelésével.

Az is az emelés mellett szólhat, hogy a minimálbéresek többsége szegény - ez az 50-100 éve még valóban helytálló összefüggés azonban ma már nem igaz. A minimálbéres alkalmazottak nagyobbik fele nem szegény háztartásban él, hanem a háztartások középső jövedelmi harmadában. Ez azzal függ össze, hogy a minimálbéresek többsége nem családfő, hanem második vagy harmadik kereső (feleség, gyerek) a családban, míg a legszegényebbeknek nincs munkájuk - gyakran éppen a minimálbér magas szintje miatt.

Mindez nem jelenti azt, hogy a munkára ösztönzés vagy a dolgozó szegények boldogítása ne lenne fontos és elérendő cél. Nagyon is az, csak érdemes hozzá a minimálbérnél hatékonyabb eszközt választani. Például egy olyan adójóváírást (negatív adót), ami az alacsony bérű adózóknál nemcsak csökkenti az adóbefizetést, hanem még valamennyi pénzt is kapnak: mondjuk annyit, ami ahhoz kell, hogy minimálbér esetén 90 ezer forint (kb. ennyi most a létminimum) legyen a nettó jövedelem. Ezzel a munkavállaló nettó jövedelme eléri a megígért szintet, a munkáltató bérköltsége nem nő - a költségvetési kiadás pedig nagyrészt megtérül a foglalkoztatás bővüléséből és a megtakarított segélyekből. Célzottabban: ki lehet terjeszteni a szociális segélyre jogosultak körét a dolgozó szegényekre is, vagy növelni a lakásfenntartási támogatás összegét, amire már most is jogosultak.

Az álláskereső nem munkakerülő, a munkáltató nem megváltó

A munkaképes korú szegények segélyezéséről a hazai közbeszédben két, gyökeresen eltérő nézet alakult ki: az egyik szerint az a baj, hogy az állam nem elég erélyes, csak osztja a segélyt, a munkanélküliek meg nem akarnak dolgozni (általában vagy mert cigányok, és inkább máson élősködnek, lopnak, vagy legalábbis nincsenek kellően ösztönözve a munkavállalásra). A másik szerint az a baj, hogy az állam nem áldoz eleget (pénzt, szolgáltatásokat) a szegénység enyhítésére, a többség pedig nem szolidáris (vagy egyenesen rasszista). A két, nagyjából a politikai bal- és jobboldallal lefedhető szekértábor, úgy tűnik, csak abban ért egyet, hogy nem hisz a fejlett jóléti államokban hatékonynak bizonyult foglalkoztatáspolitikai eszköztárban. Az Orbán-kormányok a munkakerülőknek kijáró értelmetlen és az állam számára költséges vegzálást (tiszta udvar, kötelező közfoglalkoztatás, szociális kártya) forszírozták, a munkaügyi kirendeltségek szolgáltatásait nem fejlesztették, az ügyintézők létszámát nem növelték. A baloldali kormányok főként a munkahelyteremtésben bíztak, a munkanélküliektől - európai összehasonlításban - igen kevés erőfeszítést vártak el saját elhelyezkedésük érdekében.

Így egyikük sem próbálta ki azt a dán mintára a finn, holland, német, osztrák és svéd munkapiacon is bevált kombinációt, hogy az álláskereső tisztes összegű juttatást kap, de cserébe gyakran (nem háromhavonta, hanem háromhetente) be kell mennie a munkaügyi kirendeltségre, ahol jól felkészült és motivált ügyintézőktől kap hathatós segítséget.

Végül a bal- és jobboldali kormányok közös vétke, hogy a települési önkormányzatokra bízták és náluk is hagyták nemcsak a segélyezést, de általában a szegénység és a belőle fakadó helyi konfliktusok kezelését is. Ha eddig nem lett volna nyilvánvaló, az utóbbi négy évben egyre durvuló helyi konfliktusok egyértelműen jelzik: széttagoltságuk, a méretükből fakadóan is korlátozott mozgásterük és a helyi átlagszavazó előítéletessége miatt a települési önkormányzatok még akkor sem lehetnek képesek ellátni ezt a feladatot, ha több segítséget kapnak a központtól.

A parlamenti kétharmaddal rendelkező Orbán-kormánynak kétféle megoldásra is lett volna lehetősége: más feladatokkal együtt a segélyezést is átemelhette volna a járások hatáskörébe, vagy megtartva az önkormányzat felelősségét, magát a helyi önkormányzatiságot alakíthatta volna át nagyobb területi egységekből álló, életképes rendszerré. Nem élt egyik lehetőséggel sem.

Ha enyhíteni akarja a szegénységet, a választások után megalakuló új kormánynak azonnali tűzoltásként meg kell emelnie a segély (hivatalosan: foglalkoztatást helyettesítő támogatás) 22 800 forintos összegét; csak az elmaradt indexálás pótlásához legalább a másfélszeresére. Ám ha nemcsak a nyomor enyhítése, hanem a szegénység csökkentése a cél, akkor ennél jóval többre van szükség: akár a jobb-, akár a baloldal alakít kormányt, a szegénypolitikában át kellene lépnie a saját árnyékát.

(A szerző a Budapest Intézet elemzője)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.