Esterházy-kincsek: Fellebbez a magánalapítvány

  • narancs.hu
  • 2021. május 13.

Belpol

Folytatódik a per a 100 millió eurót érő hagyaték fölött.

A Fővárosi Törvényszék után a Fővárosi Ítélőtábla is a magyar állam javára ítélt az Esterházy-kincsek tulajdonjogáért folyó perben az Esterházy Magánalapítvánnyal szemben. Utóbbi azt szeretné elérni, hogy állapítsa meg a bíróság a tulajdonjogát bizonyos műkincsekre, és aztán a gyűjteményt együtt, az Iparművészeti Múzeumban mutassák be, egy 1923-ban megkötött szerződésnek megfelelően. 

Közép-Európa legnagyobb főúri magánvagyonának egy részét a Tanácsköztársaság idején Magyarországra szállították, köztulajdonba vették, azóta háromszor változott a rendszer, emiatt alakult ki a bonyolult jogi helyzet, amelyről ebben a cikkünkben írtunk. 

Az ítélőtábla szerint Magyarország azért számít jogos tulajdonosnak, mert a hitbizományi birtokosok nem vitték vissza Fraknóra a műtárgyakat, holott azok tulajdonjogát a Tanácsköztársaság bukása után, 1919 augusztusában visszakapták. A perben érintett műtárgyak a hitbizományi vagyonba tartoztak, és amikor 1949-ben hatályba lépett az államosításukról szóló törvény, a magyar állam tulajdonába kerültek – mondta ki a Fővárosi Ítélőtábla.

    Az Esterházy Magánalapítványnak viszont az az álláspontja, hogy a bíróság nem vette figyelembe a kifogásait, amelyek az elsőfokú eljárásra vonatkoztak, pedig alapvető tartalmi hibákat és hiányosságokat vett észre benne. A felperes ezért szakértőivel megvizsgáltatja az ítéletet, és várhatóan fellebbezni fog a Kúriára, illetve az Alkotmánybíróságra,  és ha a hazai jogorvoslati lehetőségek kimerültek, akár az Emberi Jogok Európai Bíróságára is.

A magánalapítvány hangsúlyozza, a per által érintett műtárgyak magyarországi védettségét  tiszteletben tartja, de a gyűjtemény művészettörténeti és kulturális egységének helyreállítását is fontosnak tekinti. Ha pert nyer, egy budapesti kulturális központ létrehozását tervezi.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.