Esterházy-kincsek: Fellebbez a magánalapítvány

  • narancs.hu
  • 2021. május 13.

Belpol

Folytatódik a per a 100 millió eurót érő hagyaték fölött.

A Fővárosi Törvényszék után a Fővárosi Ítélőtábla is a magyar állam javára ítélt az Esterházy-kincsek tulajdonjogáért folyó perben az Esterházy Magánalapítvánnyal szemben. Utóbbi azt szeretné elérni, hogy állapítsa meg a bíróság a tulajdonjogát bizonyos műkincsekre, és aztán a gyűjteményt együtt, az Iparművészeti Múzeumban mutassák be, egy 1923-ban megkötött szerződésnek megfelelően. 

Közép-Európa legnagyobb főúri magánvagyonának egy részét a Tanácsköztársaság idején Magyarországra szállították, köztulajdonba vették, azóta háromszor változott a rendszer, emiatt alakult ki a bonyolult jogi helyzet, amelyről ebben a cikkünkben írtunk. 

Az ítélőtábla szerint Magyarország azért számít jogos tulajdonosnak, mert a hitbizományi birtokosok nem vitték vissza Fraknóra a műtárgyakat, holott azok tulajdonjogát a Tanácsköztársaság bukása után, 1919 augusztusában visszakapták. A perben érintett műtárgyak a hitbizományi vagyonba tartoztak, és amikor 1949-ben hatályba lépett az államosításukról szóló törvény, a magyar állam tulajdonába kerültek – mondta ki a Fővárosi Ítélőtábla.

    Az Esterházy Magánalapítványnak viszont az az álláspontja, hogy a bíróság nem vette figyelembe a kifogásait, amelyek az elsőfokú eljárásra vonatkoztak, pedig alapvető tartalmi hibákat és hiányosságokat vett észre benne. A felperes ezért szakértőivel megvizsgáltatja az ítéletet, és várhatóan fellebbezni fog a Kúriára, illetve az Alkotmánybíróságra,  és ha a hazai jogorvoslati lehetőségek kimerültek, akár az Emberi Jogok Európai Bíróságára is.

A magánalapítvány hangsúlyozza, a per által érintett műtárgyak magyarországi védettségét  tiszteletben tartja, de a gyűjtemény művészettörténeti és kulturális egységének helyreállítását is fontosnak tekinti. Ha pert nyer, egy budapesti kulturális központ létrehozását tervezi.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.