A tanárok hatalmi pozíciójából eredő szexuális zaklatás nagyon nem oké

  • - czenkli -
  • 2017. március 20.

Belpol

„A szexuális zaklatás szerves, de természetesen nem kizárólagos része a rendszerszintű hatalmi túlkapásoknak, rendellenességeknek.”

2016-ban Varga Anna Gizella, a Magyar Képzőművészeti Egyetem tervezőgrafika szakos hallgatója diplomamunkája témájául a felsőoktatási intézményekben előforduló, a tanárok hatalmi pozíciójából eredő szexuális zaklatást választotta. Olyan témát dolgozott fel, amelyet a közvetlen környezetében tapasztalt meg.

„Azt vesszük föl, akire föláll” – Szexuális zaklatás a hazai felsőoktatásban, de legalább már plakátokon is

Az ártatlan fenékpaskolgatások, az ízes szexuális tréfák és hasonlatok, a princípiumműsor és az erőből értés művészete pont nem állnak meg az iskolák kapuinál. De mielőtt halálra nevetjük magunkat, hallgassunk meg néhány nőt, akik ebben a miliőben próbálnak felsőfokú képesítést szerezni, aztán labdába rúgni a munka világában. Vagy bambuljunk rá néhány nagyon erős plakátra.

A diplomamunka a Nem oké! címet viselte, hat darab plakátot és egy kiadványt tartalmazott, emellett pedig egy fekete mappában a munka folyamata alatt, főleg tervezőgrafika szakos hallgatók által feljegyzett történeteket gyűjtött össze Varga Anna Gizella a tanári visszaélésekről. Varga konzulense Eperjesi Ágnes, az Intermédia Tanszék oktatója volt. A diplomavédés után Varga megkereste Csanádi Judit rektort, akivel Spronz Júlia, a Patent Egyesület jogásza társaságában megbeszélték, hogy a szükséges lépéseket közösen dolgozzák ki, ám erre végül nem került sor. A Képzőművészeti Egyetem protokollszabályzatát kidolgozó munkacsoportból az előzetes ígéretek ellenére is kihagyták a témát felvető Varga Anna Gizellát és Spronz Júliát. A hónapok óta készülő etikai kódexről februárban értesültek, és levélben tájékoztatást kértek Csanádi Judittól. A rektor Spronz Júliának felajánlott megbeszélésre egy időpontot, de Spronz elfoglaltsága miatt nem tudott élni a lehetőséggel. Úgy tudjuk, jelenleg újra egyeztetés alatt van egy találkozó.

Márciusban a képző hallgatói nyílt levélben fordultak Csanádihoz, mert a helyzet semmit sem változott. Hiszen a diákok arról közvetve kaptak csak hírt, hogy a rektor összehívott egy bizottságot, hogy dolgozzák ki az egyetem etikai kódexét.

„Sajnáljuk, hogy a készülő szabályzatról csak távoli információink vannak, és ez a munka nem az egyetem nyilvánossága előtt zajlik. Nem előzte meg sem egy hallgatói fórum, sem a hallgatók tapasztalatainak szakértők általi felmérése” – áll a diákok közleményében.

„Úgy gondoljuk, hogy ez az ügy nem csak az intézmény emberi viszonyait javítaná jelentősen, de a képzések szakmai minőségét is látványosan emelné” – olvasható a Csanádi Juditnak írt nyílt levélben.

A levélre reagálva Csanádi röviden kifejtette, hogy több szakemberrel és „más egyetemek specialistáival” konzultálva írták meg az etikai kódexet. A rektor felajánlotta a diákoknak, hogy ha a szenátus már elfogadta (!) az etikai kódexet, Csanádi hajlandó róla fórumot is tartani.

„Varga Anna Gizella diplomamunkája csak egy szeletét érinti a képzőn tapasztalható hatalmi visszaélések problémahalmazának. A szexuális zaklatás szerves, de természetesen nem kizárólagos része a rendszerszintű hatalmi túlkapásoknak, rendellenességeknek. Ahol hétköznapi szinten elfogadott a nők megalázása, ott más csoportokat sem kímélnek, és az egymás iránti tisztelet hiánya más szinteken is megjelenik. A tanári szerepkörön túlmutató viselkedés, a tanári feladatok elégtelen, kiszámíthatatlan, átláthatatlan ellátása, a különböző csoportokat sértő megjegyzések mind részei egyetemünk hétköznapjainak” – mondták el minderről a diákok.

(A leadképek Varga Anna Gizella diplomamunkájából valók. Ebben a galériában megnézheti a többi részét is.)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.