A tanárok hatalmi pozíciójából eredő szexuális zaklatás nagyon nem oké

  • - czenkli -
  • 2017. március 20.

Belpol

„A szexuális zaklatás szerves, de természetesen nem kizárólagos része a rendszerszintű hatalmi túlkapásoknak, rendellenességeknek.”

2016-ban Varga Anna Gizella, a Magyar Képzőművészeti Egyetem tervezőgrafika szakos hallgatója diplomamunkája témájául a felsőoktatási intézményekben előforduló, a tanárok hatalmi pozíciójából eredő szexuális zaklatást választotta. Olyan témát dolgozott fel, amelyet a közvetlen környezetében tapasztalt meg.

„Azt vesszük föl, akire föláll” – Szexuális zaklatás a hazai felsőoktatásban, de legalább már plakátokon is

Az ártatlan fenékpaskolgatások, az ízes szexuális tréfák és hasonlatok, a princípiumműsor és az erőből értés művészete pont nem állnak meg az iskolák kapuinál. De mielőtt halálra nevetjük magunkat, hallgassunk meg néhány nőt, akik ebben a miliőben próbálnak felsőfokú képesítést szerezni, aztán labdába rúgni a munka világában. Vagy bambuljunk rá néhány nagyon erős plakátra.

A diplomamunka a Nem oké! címet viselte, hat darab plakátot és egy kiadványt tartalmazott, emellett pedig egy fekete mappában a munka folyamata alatt, főleg tervezőgrafika szakos hallgatók által feljegyzett történeteket gyűjtött össze Varga Anna Gizella a tanári visszaélésekről. Varga konzulense Eperjesi Ágnes, az Intermédia Tanszék oktatója volt. A diplomavédés után Varga megkereste Csanádi Judit rektort, akivel Spronz Júlia, a Patent Egyesület jogásza társaságában megbeszélték, hogy a szükséges lépéseket közösen dolgozzák ki, ám erre végül nem került sor. A Képzőművészeti Egyetem protokollszabályzatát kidolgozó munkacsoportból az előzetes ígéretek ellenére is kihagyták a témát felvető Varga Anna Gizellát és Spronz Júliát. A hónapok óta készülő etikai kódexről februárban értesültek, és levélben tájékoztatást kértek Csanádi Judittól. A rektor Spronz Júliának felajánlott megbeszélésre egy időpontot, de Spronz elfoglaltsága miatt nem tudott élni a lehetőséggel. Úgy tudjuk, jelenleg újra egyeztetés alatt van egy találkozó.

Márciusban a képző hallgatói nyílt levélben fordultak Csanádihoz, mert a helyzet semmit sem változott. Hiszen a diákok arról közvetve kaptak csak hírt, hogy a rektor összehívott egy bizottságot, hogy dolgozzák ki az egyetem etikai kódexét.

„Sajnáljuk, hogy a készülő szabályzatról csak távoli információink vannak, és ez a munka nem az egyetem nyilvánossága előtt zajlik. Nem előzte meg sem egy hallgatói fórum, sem a hallgatók tapasztalatainak szakértők általi felmérése” – áll a diákok közleményében.

„Úgy gondoljuk, hogy ez az ügy nem csak az intézmény emberi viszonyait javítaná jelentősen, de a képzések szakmai minőségét is látványosan emelné” – olvasható a Csanádi Juditnak írt nyílt levélben.

A levélre reagálva Csanádi röviden kifejtette, hogy több szakemberrel és „más egyetemek specialistáival” konzultálva írták meg az etikai kódexet. A rektor felajánlotta a diákoknak, hogy ha a szenátus már elfogadta (!) az etikai kódexet, Csanádi hajlandó róla fórumot is tartani.

„Varga Anna Gizella diplomamunkája csak egy szeletét érinti a képzőn tapasztalható hatalmi visszaélések problémahalmazának. A szexuális zaklatás szerves, de természetesen nem kizárólagos része a rendszerszintű hatalmi túlkapásoknak, rendellenességeknek. Ahol hétköznapi szinten elfogadott a nők megalázása, ott más csoportokat sem kímélnek, és az egymás iránti tisztelet hiánya más szinteken is megjelenik. A tanári szerepkörön túlmutató viselkedés, a tanári feladatok elégtelen, kiszámíthatatlan, átláthatatlan ellátása, a különböző csoportokat sértő megjegyzések mind részei egyetemünk hétköznapjainak” – mondták el minderről a diákok.

(A leadképek Varga Anna Gizella diplomamunkájából valók. Ebben a galériában megnézheti a többi részét is.)

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.