300 millióból akar új lapot indítani Kásler

  • narancs.hu
  • 2019. május 8.

Belpol

A gazdaság pipa, jöhet a kultúra.

Arról, hogy a kormány „nemzeti jelentőségű irodalmi erőközponttá” fejlesztenék a Petőfi Irodalmi Múzeumot (PIM) a hvg.hu szerzett értesüléseket, ezt pedig most újabbakkal egészítette ki. Az általuk hivatkozott "titkos" kormányzati előterjesztésben olyasmik szerepelni, mint az írószövetségek egy köpontba szervezése, az írói ösztöndíjaz átszervezése.

A hvg.hu emellett most kiemeli: a tervezetben szrepel egy Országút című kulturális kéthetilap indítása is, amely a PIM alá sorolva, a „legjobb szakemberekre” bízva évi 300 millió forintból működhetne.

Ahogy írják, a kormány egy egy sima kormányhatározattal átültetheti a gyakorlatba a részletesen kidolgozott javaslatcsomagot, amely tulajdonképpen a PIM-et újonnan vezető Demeter Szilárd elképzeléseinek és pályázati anyagának megfelelője. Így nem meglepő, hogy olyasmik is szerepelnek benne, mint hogy a múzeumnak akár politizálva is képviselnie kell a magyar értékeket - írják.

A kormányzati anyag arra hivatkozik, hogy a gazdasági helyzet stabilizálása már megtörtént, így következhet a kultúra: "ezeknek az eredményeknek köszönhetően már a kultúra területén is kitűzhetők olyan újszerű célok, amelyek Magyarország és a külhoni magyar kultúra felvirágzásának új korszakát hozhatják el”.

Az "új kulturális építkezés" célja "a szellemi élet felpezsdítése" lenne, amely egy olyan„új fórumrendszeren” alapul, amely egyrészt „nem politikai vagy zárt ideológiai alapokra építkezik”, emellett érthető nyelvezettel, a társadalom széles rétegeit képes elérni.

A hvg.hu információi szerint az Emmi már  „miniszteri szinten”  megkezdte ennek az új fórumrendszer létrehozásának előkészítését, méghozzá azzal, hogy elindult „annak a vezető értelmiségi körnek a felkutatása, amely alkalmas lehet ennek az új megközelítésű kulturális, illetve közművelődési célú fórumnak a működtetésére."

A lap célja a szélesebb rétegek megszólítása lenne, ezzel indokolják, hogy állami segítséggel történik a lapindítás. A tervezett lap címe Országút lenne, 490 forintért árulnák a tervek szerint a 48 oldalas kiadványt, amely 8000 példányban jelenne meg.

Számokban ez annyit tesz, hogy a lapindítás csak az idén felmerülő költségeire 374 millió forintot szánnak; ebből kifejezetten bér jellegű kiadásokra 99,5 millió forintot; de zen felül fizetnének ki 50 millió forintot szerzői honoráriumokra.

A lapot a PIM alá tartozó nonőrofit társaság adná ki, a szerkesztőség pedig olyanokból állna, "akik tudatában vannak azoknak a nemzetstratégiai feladatoknak, amelyeket egy ilyen lapnak el kell látnia". Emellett a „vezetés egyértelmű felelősségi körökkel és hierarchiával épülne fel, tapasztalt jelöltekkel a főszerkesztő és a helyettese posztjára” - ez a kiététel a hvg.hu szerint "arra utal, már megvannak, kik jönnek szóba a médium irányítóiként".

Az új lap mellett a tervekben szerepel az is, hogy a PIM látná el az irodalmi ügynökség feladatait is: egy "irodalmikaraván-program" szerű működéssel „Kárpát-medencei magyar irodalmi ügynökségként programszerűen kiajánlhatná "az erőterében mozgó írókat".

Emellett a PIM lenne a szakmai koordinátora minden nemzetközi könyvvásári jelenlétnek, helyet kapna az állami díjadó bizottságokban is.

Nemzeti irodalmi erőközponttá alakítanák a Petőfi Irodalmi Múzeumot

Nemzeti újságíróképző, PIM-ökoszisztéma, új irodalmi erőközpont. Tervezgetnek Orbán kultúrpolitikusai. A Hvg.hu közölt részleteket egy birtokukba jutott előterjesztésből, ami a Petofi Irodalmi Múzeum (PIM) fejlesztési koncepcióját tartalmazza. A dokumentum a korábban belső századvéges körhöz tartozó, Habony ügyintézőjeként emlegetett új PIM-vezető, Demeter Szilárd igazgatói pályázatának kibővített változtatának tűnik: Demeter már akkor leírta, hogy a PIM-nek "politizálnia kell és bele kell állnia az európai és magyar értékek védelmébe".

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.