Nemzeti irodalmi erőközponttá alakítanák a Petőfi Irodalmi Múzeumot

  • narancs.hu
  • 2019. május 7.

Belpol

Nemzeti újságíróképző, PIM-ökoszisztéma, új irodalmi erőközpont. Tervezgetnek Orbán kultúrpolitikusai.

A Hvg.hu közölt részleteket egy birtokukba jutott előterjesztésből, ami a Petofi Irodalmi Múzeum (PIM) fejlesztési koncepcióját tartalmazza.

A dokumentum a korábban belső századvéges körhöz tartozó, Habony ügyintézőjeként emlegetett új PIM-vezető, Demeter Szilárd igazgatói pályázatának kibővített változtatának tűnik: Demeter már akkor leírta, hogy a PIM-nek "politizálnia kell és bele kell állnia az európai és magyar értékek védelmébe".

Birodalmi erőközpont

Most ezt fejelték meg a többek között Kásler Miklós által is jóváhagyott előterjesztésben azzal, hogy nemzeti jelentőségű irodalmi erőközpontról írnak, konkrétan Orbán „új korszak kell a magyar kultúrában“ állítására hivatkozva.

Cserébe pénz és paripa is kerül: duplázódik a költségvetés, a 2019-es 2,9 milliárdos költségvetéshez képest 2020-ban 6,1 milliárd forintot fordítanának az új célok megvalósítására.

Demeter Szilárd, a PIM igazgatója

Demeter Szilárd, a PIM igazgatója

Fotó: MTI

A dokumentum szerint „a mai nyugati kultúrában a PIM már pusztán létezése okán politikai állásfoglalásnak számít“, a kormány szerint viszont létezik „magyar nemzeti kultúra.“

Mindehhez össze kell vonni a kultúrpolitikai kormányzati célokat és feladatokat — a PIM lehetne az "utolsó lépcsőfok a Magyar Művészeti Akadémia-tagság előtt".

Médiaipari tehetséggondozás

Az Orbán János Dénes féle íróakadémia a PIM égisze alatt bővülhet ki „jól felkészült, tájékozódni és elvonatkoztatni tudó, kritikus gondolkodású, felelősségteljes, a magyar érdekeket szem előtt tartó újságírók" képzésével, „akik képesek lesznek alakítani, ezáltal jobbá tenni a világot”.

Ezt az előterjesztésben úgy hívják, hogy „médiaipari gyakorlatorientált tehetséggondozási rendszer“, és részt vennének benne  „különféle médiavállalkozások tulajdonosai és vezetői”.

A leendő erőközpont központja

A leendő erőközpont központja

Fotó: MTI

Kötelező felolvasás az ökoszisztémában

A terv szerint a Móricz-, Babits- és Örkény-díjat elnyerő íróknak kötelező lenne havonta vagy kéthavonta fellépni a PIM-ben. A díjak pályáztatását is elvennék a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft.-től. A díjakat kibővítenék, jöhet a 40-60 év közöttieknek a Móricz senior, Babits senior, Örkény senior”, szintén kötelező PIM-es rendezvényrészvétellel.

A PIM-székházban ötvöznék „a XX. század eleji kávéházi kultúrát, a »kockás abroszos« vendéglőt a manapság divatozó »co-working irodákkal«”, itt tartanák szerkesztőségi üléseiket különféle folyóiratok, sőt visszahoznák a kávéért kézirattal fizetek gyakorlatát is.

Mindehhez a Károlyi-palota korábban forráshiány miatt elakadt ingatfejlesztési terveit aktualizálnák, a cél a „PIM-ökosztisztéma“ létrehozása.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.