Nemzeti irodalmi erőközponttá alakítanák a Petőfi Irodalmi Múzeumot

  • narancs.hu
  • 2019. május 7.

Belpol

Nemzeti újságíróképző, PIM-ökoszisztéma, új irodalmi erőközpont. Tervezgetnek Orbán kultúrpolitikusai.

A Hvg.hu közölt részleteket egy birtokukba jutott előterjesztésből, ami a Petofi Irodalmi Múzeum (PIM) fejlesztési koncepcióját tartalmazza.

A dokumentum a korábban belső századvéges körhöz tartozó, Habony ügyintézőjeként emlegetett új PIM-vezető, Demeter Szilárd igazgatói pályázatának kibővített változtatának tűnik: Demeter már akkor leírta, hogy a PIM-nek "politizálnia kell és bele kell állnia az európai és magyar értékek védelmébe".

Birodalmi erőközpont

Most ezt fejelték meg a többek között Kásler Miklós által is jóváhagyott előterjesztésben azzal, hogy nemzeti jelentőségű irodalmi erőközpontról írnak, konkrétan Orbán „új korszak kell a magyar kultúrában“ állítására hivatkozva.

Cserébe pénz és paripa is kerül: duplázódik a költségvetés, a 2019-es 2,9 milliárdos költségvetéshez képest 2020-ban 6,1 milliárd forintot fordítanának az új célok megvalósítására.

Demeter Szilárd, a PIM igazgatója

Demeter Szilárd, a PIM igazgatója

Fotó: MTI

A dokumentum szerint „a mai nyugati kultúrában a PIM már pusztán létezése okán politikai állásfoglalásnak számít“, a kormány szerint viszont létezik „magyar nemzeti kultúra.“

Mindehhez össze kell vonni a kultúrpolitikai kormányzati célokat és feladatokat — a PIM lehetne az "utolsó lépcsőfok a Magyar Művészeti Akadémia-tagság előtt".

Médiaipari tehetséggondozás

Az Orbán János Dénes féle íróakadémia a PIM égisze alatt bővülhet ki „jól felkészült, tájékozódni és elvonatkoztatni tudó, kritikus gondolkodású, felelősségteljes, a magyar érdekeket szem előtt tartó újságírók" képzésével, „akik képesek lesznek alakítani, ezáltal jobbá tenni a világot”.

Ezt az előterjesztésben úgy hívják, hogy „médiaipari gyakorlatorientált tehetséggondozási rendszer“, és részt vennének benne  „különféle médiavállalkozások tulajdonosai és vezetői”.

A leendő erőközpont központja

A leendő erőközpont központja

Fotó: MTI

Kötelező felolvasás az ökoszisztémában

A terv szerint a Móricz-, Babits- és Örkény-díjat elnyerő íróknak kötelező lenne havonta vagy kéthavonta fellépni a PIM-ben. A díjak pályáztatását is elvennék a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft.-től. A díjakat kibővítenék, jöhet a 40-60 év közöttieknek a Móricz senior, Babits senior, Örkény senior”, szintén kötelező PIM-es rendezvényrészvétellel.

A PIM-székházban ötvöznék „a XX. század eleji kávéházi kultúrát, a »kockás abroszos« vendéglőt a manapság divatozó »co-working irodákkal«”, itt tartanák szerkesztőségi üléseiket különféle folyóiratok, sőt visszahoznák a kávéért kézirattal fizetek gyakorlatát is.

Mindehhez a Károlyi-palota korábban forráshiány miatt elakadt ingatfejlesztési terveit aktualizálnák, a cél a „PIM-ökosztisztéma“ létrehozása.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.