Fabiny Tamás evangélikus püspök egy cikkben kelt ki Orbán poloskázása ellen

  • narancs.hu
  • 2025. március 17.

Belpol

Ha egy közéleti szereplő önmagát kereszténynek vallja, akkor nemcsak a jó ízlés és a riasztó történelmi példák kell, hogy visszatartsák a dehumanizálástól, hanem a Szentírás is – írta Fabiny Tamás. 

Fabiny Tamás, az Északi Evangélikus Egyházkerület püspöke a Szemlélek nevű oldalon megjelent írásában reagált Orbán Viktor miniszterelnök március 15-i beszédére, amelyben a kormányfő úgy fogalmazott: "A mai ünnepi összesereglés után jön a tavaszi nagytakarítás – átteleltek a poloskák. Felszámoljuk a pénzügyi gépezetet, amely korrupt dollárokból vásárolt meg politikusokat, bírókat, újságírókat, álcivil szervezeteket és politikai aktivistákat. Felszámoljuk az egész árnyékhadsereget."

Fabiny azt írja, a beszédnek számos bibliai vonatkozása van, ezért érzi úgy, hogy teológusként meg kell szólalnia, majd Orbán beszédének sajátos teológiai keretezéséről szól, a miniszterelnök ugyanis szakrális pillanatnak nevezte március 15-én, és a szokásos "a Jóisten mindannyiunk fölött, Magyarország mindenek előtt" formulával zárta azt. A püspök szerint emiatt teológiailag fel kell vetni a Szentírásban nem véletlenül szereplő névtilalom kérdését, vagyis hogy "Ne mondd ki hiába Istenednek, az Úrnak a nevét", amelynek következményei vannak. 

Az evangélikus püspök emellett azt is írja, hogy egy történelmi emléknapról való megemlékezés nem indok arra, hogy annak szakralitását valljuk, és amellett érvel, hogy egy nemzeti ünnep nem szakrális, mert szerinte a nemzet és a vallás sok ponton összefüggő, ám egymástól jól megkülönböztethető terület. "Sem a nemzet szakralizálását, sem a vallás nacionalizálását nem tudom elfogadni" – fogalmaz. 

A "poloskák" említéséről Fabiny azt írja: "valóban minden politikustól elvárható, hogy óvakodjon ellenfelei és a másként gondolkodók dehumanizálásától.

Amennyiben azonban a közéleti szereplő önmagát kereszténynek vallja, akkor őt ettől nemcsak a jó ízlés és a riasztó történelmi példák kell, hogy visszatartsák, hanem a Szentírás is.

Teológiai nyelven ezt úgy mondjuk, hogy az ember imago Dei, Isten képmása."

Az evangélikus püspök azzal érvel, hogy az embert Isten a maga képére teremtette, majd arra utalva, hogy a napirenden lévő alaptörvény-módosítás indoklásában az szerepel, hogy "az ember születési neme biológiai adottság, amely – a teremtés sorrendjével egyezően – vagy férfi, vagy nő lehet", erre is kitér, mondván: "Itt nincs szó a teremtettség állítólagos sorrendiségéről, annál inkább hangsúlyos, hogy a férfi és a nő Isten képmását hordozza, méltóságát ezért tőle kapja." Hozzáteszi, a bibliai antropológiát általában ez a lelkület hatja át, így valakinek a dehumanizálása az ő istenarcúságának kétségbevonását is jelenti

Fabiny kitér Orbánnak arra a formulájára is, hogy a politikai ellenfelit "a pokolban külön bugyor várja". Az evangélikus püspök szerint bár lehet mondani, hogy ez csupán retorikai fordulat, amelynek használatát az általa különösen súlyosnak tartott helyzet indokolja, de "ismét azt kell mondanom, hogy egy keresztény politikust éppen a hite kell hogy megvédjen attól, hogy ilyen súlyos kifejezésekkel éljen". Arról, hogy az ellenfeleken "ott van a skarlát betű", Fabiny azt írja, ez a megbélyegzés jele, ami rossz történelmi emlékeket idéz.

"Gondolatmenete innen sajnos a pokol bugyrába vezet. Orbán Viktor néhány hete, évértékelőjében élt már ezzel a retorikai fordulattal. Akkor bizonyos, általa rombolónak tartott személyekről ezt mondta: 'A külföldieket vigye el az ördög, a magyarokat pedig dugja a pokol legmélyebb bugyrába!' A helyzet most azért súlyosabb, mert a korábbi mondatot 'csak' pártelnökként, a mostanit viszont miniszterelnöki minőségében mondta. Épeszű ember természetesen nem feltételezi, hogy a miniszterelnök itt valakit ténylegesen a kárhozatra kívánna juttatni. Egy ilyen gondolat ismételt hangoztatása azonban egyrészt csak tovább rontja az amúgy is tragikus állapotú közbeszédet, másrészt teológiai, vallási kategóriát visz a politikába" – írja. 

Fabiny erre egy bibliai történetet is idéz, amikor Jézus arra figyelmeztette Jakabot és Jánost, hogy ne akarjanak másokat elveszejteni, végül azzal zárja gondolatmenetét: "Tudjuk-e, milyen lélek van bennünk? Nagy a politikusok felelőssége, minden oldalon. Eszünkbe juthat Jakab apostol intelme: 'A nyelv is milyen kicsi testrész, mégis nagy dolgokkal kérkedik. Íme, egy parányi tűz milyen nagy erdőt felgyújthat.' (Jak 3,5–6)"

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.