Az új rendszer bevezetése ugyanakkor türelmi időszakkal indult: az első két hónapban még a korábbi, alacsonyabb összegű „fedélzeti” pótdíjjal kellett csupán számolnia annak, aki érvényes jegy vagy bérlet nélkül kezdte meg utazását. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) most úgy döntött: az átmenet megkönnyítése érdekében meghosszabbítja a türelmi időt 2025. február 1-jéig – írja a MÁV Zrt. szombati közleményében.
Az online jegyváltás mellett Budapest valamennyi állomásán és megállóhelyén, illetve az elővárosi vonalak jelentős részén már a nap 24 órájában biztosított a menetjegy-vásárlás pénztárból vagy automatából, köszönthetően a MÁV-START által az elmúlt években beszerzett 375 jegykiadó automatának.
Épp ehhez, valamint a kalauz nélküli rendszer bevezetéséhez igazodva hozhatta létre a vasúttársaság a kötelező jegyelővételi zónát, amelybe Budapest valamennyi állomása és megállóhelye, valamint – a lajosmizsei vonal nagyrészének kivételével – minden, az agglomeráció nagyobb vasúti csomópontjáról induló vonal, illetve annak egy elővárosi szakasza beletartozik.
A zónán belüli utazáskor egységesedett a pótdíj összege is, illetve kivezetjük a korábbi mérsékelt összegű, „fedélzeti” pótdíjat, így a zónában jegy nélkül felszállók a vonatokon már csak 25 ezer forintos pótdíj megfizetésével válthatnak menetjegyet. Az utólagosan rendezett pótdíj összege tavaly decembertől 30 napon belül befizetve ugyancsak 25 ezer forint lett, 30 napon túl pedig 50 ezer forintra változott, számolt be a vállalat.