Budapesti olimpia 2.0

Fel 2032-re!

  • Szalai Anna
  • 2018. május 9.

Belpol

Az olimpiarendezés lassan kezd olyanná válni, mint egy rossz horrorfilm, amelyben a történet a vége felirat után is folytatódik. Április 8. lehetőséget adott a Fidesznek arra, hogy újabb százmilliárdokat költhessen el az „olimpiai álomra”.

Gőzerővel zajlik a 2032-es olimpiai játékok megrendezésére való felkészülés: épülnek a sportlétesítmények, megkezdődött az infrastrukturális, közlekedési, sőt a szálláshelyeket biztosító beruházások előkészítése is. A cél az, hogy mire Budapest újfent pályázhatna, gyakorlatilag minden fontos létesítmény elkészüljön, épüljön, vagy legalábbis eléggé előrehaladott fázisban legyen ahhoz, hogy értelmetlenné tegyen mindenféle tiltakozást.

Orbán Viktor kormányfő a 2024-re szóló fővárosi pályázat visszavonása után sem mondott le az olimpiai álomról.

Ugyanabba a vízbe is bele lehet kétszer ugrani

Ugyanabba a vízbe is bele lehet kétszer ugrani

 

 

Elszólta magát

A kormányzati szándékokról elsőként Fürjes Balázs kiemelt beruházásokért felelős kormánybiztostól értesülhetett a nyilvánosság.
A Dagály Aréna tervblöffjével elhíresült „építő” a Momentum olimpiaellenes aláírásgyűjtő kampánya után bizonykodott az Inside­thegames portálon: „Budapest biztosan újraindul az olimpiáért, mert ez egy 120 éves álom. Magyarország szerelmes az olimpiába. A 2024-es projekt pedig releváns lehet a 2028-as vagy a 2032-es nyári olimpiai pályázatra is.”

A vasárnapi országgyűlési választásokig kormányzati tabutémának számított az olimpia, ezért Fürjes gyorsan korrigált, és közölte a hazai sajtóval, hogy nincs napirenden semmiféle olimpiai pályázat és előkészület. Ám ez körülbelül annyira volt igaz, mint az úszóaréna első látványterve; a sportlétesítmények többségének ütemezett megépítése továbbra is szerepel a kormány terveiben, csak meg kell keresni, hogy milyen programokban rejtik el ezeket, illetve miképpen adják be az egészet a publikumnak. Azt ugyanis Fürjes sem tagadta, hogy „a kormány a korábban elmondottaknak megfelelően több, az olimpiától függetlenül szükséges sportlétesítmény” építését tervezi, így ha a „magyar olimpiai álomból egyszer valóság lesz, akkor az minimális költséggel járna a sportlétesítmények tekintetében”.

A sportdiplomáciai előkészületek hivatalosan is folytatódtak. Fürjes már 2017 tavaszán találkozott Sebastian Coe-val, a Nemzetközi Atlétikai Szövetség (IAAF) elnökével, hogy a 2023-as atlétikai világbajnokság rendezési jogáról egyeztessen vele. Az eseménynek az olimpia központi létesítményének szánt atlétikai stadion adna otthont. Az IAAF idén szeptemberben dönt erről, és ebben fontos szempont lehet, hogy a helyszínül szolgáló vadonatúj csarnok tervezőjével már meg is állapodott a Fürjes vezette Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja (KKBK). A rendezéshez egyébként nem kell pályázatot benyújtani, mivel – éppen Coe kezdeményezésére – a közelmúltban eltörölték a hivatalos pályázati eljárást, helyette az IAAF az előzetes egyeztetéseket követően választja ki a rendezőt.

Jövőre Budapest lesz Európa Sportfővárosa – jelentette be Szabó Tünde sportért felelős államtitkár idén februárban. A címmel szerinte a világ elismeri a kormány eddigi sporttámogatási erőfeszítéseit, amelyek révén tavaly 113 nemzetközi sporteseményt rendezett Magyarország. Budapestnek sportfővárosként legalább 365 sporteseményt kell rendeznie 2019-ben, beleértve a helyi, közösségi, regionális, országos, illetve nemzetközi versenyeket is. (Egyébként is nagyon sűrű a hazai versenynaptár, az elkövetkező három évben jelen állás szerint legalább kéttucatnyi Európa-, illetve világbajnokságot, világkupaversenyt rendez Magyarország.) Gian Francesco Lupatelli, az Európai Fővárosok és Városok Sportszövetsége (ACES) elnöke szerint a cím elnyerése segíthet Budapestnek abban, hogy később újra olimpiarendezési pályázatot nyújtson be, akár már 2032-re. Ez a legkorábbi céldátum, mivel a 2024-es és a 2028-as játékok rendezési jogát már odaítélték Párizsnak, illetve Los Angelesnek.
A Nemzetközi Olimpiai Bizottságban azonban a 2024-es olimpia potenciális pályázóinak sorozatos visszalépését követően (Budapest mellett Boston, Róma és Hamburg is meggondolta magát) felmerült, hogy pályázat helyett meghívásossá alakítanák az eljárást. A kormányt ez a legkevésbé sem aggasztja. A Fidesz választás előtti utolsó novemberi kongresszusán Schmitt Pál az Origo beszámolója szerint így fogalmazott: „Ahogy az olimpiai ötletgazdát ismerem, már fontolgatja a ’32-es olimpiát.”

A kormány valójában 2016 de­cem­berében eldöntötte, hogy az aláírásgyűjtés és az olimpiaellenes közhangulat ellenére is megépíti a rendezéshez szükséges sportlétesítményeket a Kemény Ferenc Sportfejlesztési Program keretében. Az összesen 11 beruházást felvonultató tervről Fürjes azt nyilatkozta korábban, hogy 2022-re az olimpiától függetlenül is befejezik a már megkezdett munkát.

 

Elrejtett tételek

A program központi eleme az olimpia fő helyszínének szánt atlétikai stadion. A hajdani VITUKI-telep területén, a Kvassay-zsilip melletti telken megépülő, alapjáraton 15 ezer néző befogadására alkalmas, szükség esetén 40–55 ezer férőhelyesre bővíthető létesítményre éppen egy évvel ezelőtt írtak ki tervpályázatot, amelyet a kormány másik nagy projektjébe a Néprajzi Múzeum tervezésével beszálló, illetve Fürjes Balázzsal a Dagály Arénán is együtt munkálkodó Napur Architect nyert meg. A 7 millió forintos pályadíj mellett így a 4,7 milliárd forintos tervezői megbízást is besöpörhette a Ferencz Marcel vezette építésziroda. A bírálat szerint a sikert a költség- és kivitelezési idő hatékony megoldások hozták meg a csapatnak. Erre szükség is lesz, ha a 2023-as atlétikai vb-t itt rendeznék meg. A létesítmény teljes bekerülési költségét három évvel ezelőtt 120 milliárd forintra becsülték, de látva a Dagály és a Puskás Stadion elszálló kiadásait, ennyi aligha lesz elég. A stadionnak helyet adó 15 hektáros terület felét 2015-ben szerezte meg a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) úgy, hogy nem a telket, hanem annak tulajdonosát, a Duna Pas­sage Kft.-t vásárolta meg 16,5 milliárdért a Wing Zrt.-től – az egykori Wallistól –, amelytől egyébként 2011-ben tért vissza kormánybiztosnak Fürjes Balázs. (A Wallis 2006-ban vette meg a 7,4 hektáros területet a VITUKI Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Kutatóintézettől a HVG szerint alig több mint egymilliárd forintért, az akkor még létező környezetvédelmi tárca helyettes államtitkára, Tátrai Miklós közbenjárására. Tátrai később az MNV Zrt. vezérigazgatója lett, majd a sukorói ingatlanügy miatt tavaly ősszel börtönbe kellett vonulnia.) A telekpuzzle utolsó darabkájaként a tervpályázat kihirdetésével egy időben stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítették át a 2012 óta felszámolás alatt álló VITUKI-t, lehetővé téve ezzel a jogutód nélküli gyors megszüntetést, mivel az állami intézet egyhektáros területére is szükség van a stadionépítéshez – mutatott rá blogbejegyzésében Jancsó Andrea, az LMP-ből azóta kilépett ferencvárosi önkormányzati képviselő.

Egy tavaly decemberi kormánydöntés a 2017-ben átcsoportosított 750 millió forint után újabb 3 milliárd forintot biztosított a Kemény Ferenc Program három beruházásának idei előkészítésére. A pénz zömét – 2,427 milliárd forintot – az atlétikai stadion viszi el, de jutott a csepeli szigetcsúcsra tervezett Xtrém Szabaidőparkra is 281 millió, az új Dunai Evezős Központra pedig 292 millió. Ez utóbbinak csupán a klubházát 160 millióért tervezi az Óbuda Építész Stúdió Kft. Az 510 ezer négyzetméteres evezős központra – beleértve egy több mint 2 kilométer hosszú pálya kialakítását, a Francia-öböl feletti gyalogos-kerékpáros hidat és a mederpartfal-rendezést – a tervezői tendert márciusban írta ki, és már májusban le is zárná a KKBK. Májusban zárul a KKBK 322 millió forint keretösszeggel meghirdetett sportszakma tanácsadói, a 674 milliós független mérnöki tanácsadói, illetve a programbemutató és átadórendezvények szervezésére kiírt 360 millió forintos keretösszegű pályázata is.

Tavaly úgy tűnt, sínen van az új Budapest Velodrom is. Az óbudai gázgyár „ikonikus környezetébe” álmodott versenykerékpáros szen­t­­ély tervezői pályázatát a Clark Ádám téri szállodát is tervező Gall és Társai Építésziroda nyerte. A céggel tavaly decemberben alá is írták a 959 millió forintos szerződést. Csakhogy a földben lévő veszélyes anyagokat rejtő 200 ezer tonna gázmassza elhordása a Főgáz által erre szánt 10 milliárd forintnál jóval többe, 20–25 milliárd forintba kerülne. Fürjes idén januárban azt mondta a Heti Válasznak, hogy még tart a mérnöki vita e tárgyban és lehet, hogy nem hordják el a földet, csupán lefedik betonlapokkal. A Magyar Közlönyben megjelent decemberi kormányhatározat viszont úgy szól, hogy a velodromot a szigetcsúcson építik fel. Így könnyen lehet, hogy megismétlődik a Dagály-trükk: Gall győztes réz-fémszövet-borítású karakteres épülete helyett újfent egy leginkább parkolóházra hajazó monstrumot emelnek több tízmilliárdért.

Új elem a Diákváros. A fent említett decemberi kormányhatározatban foglaltak szerint az olimpiai falu tervezett helyszínén – bevonva a műemléki védettség alatt álló Nagyvásártelepet is –, a Ráckevei-Duna mellett húznák fel több ütemben az új, 8500 férőhelyes kollégiumi, sport- és rekreációs negyedet. A terület korábban a Quaestor-cégcsoport tulajdonában volt. 2015-ös bedőlése után a társaság ingatlanjait birtokló DunaCity Kft. végelszámolása során a Duna-parti telkeket többször is meghirdették – holott a károsultak és Tarsoly Csaba cégvezér is kérte a zár alá vételüket –, de nem találtak vevőre. Az MNV végül a pályázati kiíráshoz képest majdnem tízmilliárddal kevesebbért, 18,2 milliárd forintért vehette meg az ingatlanokat. (Tarsoly korábban 300 milliárdra becsülte az ott tervezett projekt értékét.) Az új városnegyed tervpályázatát a kabinet ütemezése szerint júniusig ki kell írni, míg a kidolgozott mestertervet és helyszínrajzokat jövő nyárig kell bemutatni a kormánynak. Gulyás Gergely, a Fidesz frakcióvezetője a MOME Műterem- és Médiaházának átadóján a meglévő kollégiumi helyek kritikus állapotával és az elszálló albérletárakkal indokolta a nagyszabású elképzelést. Ezzel ki is derült, hogy melyik programba rejtve valósítaná meg az olimpia szállásfejezetét az Orbán-kabinet.

A kollégiumfejlesztési stratégiát a Kemény Ferenc Programmal egy időben, 2016 decemberében hirdette meg Balog Zoltán emberi erőforrás-miniszter. A program révén 2023-ig legalább 8 ezer új férőhelyet hoznak létre, további 29 ezret pedig felújítanak csaknem 200 milliárd forint értékben. A programba több olyan vidéki intézmény is bekerült, amelyet olimpiai szálláshelyként vesznek számításba. A Diákváros egyelőre a csepeli beruházások között szerepel.
A decemberben nevesített öt projekt – atlétikai stadion, Xtrém park, evezős központ, Velodrom, Diákváros – előkészítésére összesen 35 milliárdot (az idén 8,02, jövőre 12,23, 2020-ban 6,48, 2021-ben 6,876, 2022-ben 1,27) biztosít a kormány. De a megvalósítással megbízott KKBK is kap a feladatra további 3,2 milliárdot. S ebben még nincs benne a szintén olimpiai helyszínként jegyzett Fradiváros, amelynek első ütemére 10 milliárdot, a másodikra 15 milliárdot kapott Kubatov Gábor klubelnök, egyben a Fidesz pártigazgatója-alelnöke. A Népliget több lépcsőben zajló elfoglalásának a végén 6-7 fűthető nagy füves focipálya, jégcsarnok és curlingpálya, multifunkciós sportcsarnok és szálloda épül. Szintén külön költségvetési soron fut a Puskás Ferenc Stadion, amelyet jövő novemberben adnának át, 2020-ban mindenesetre a labdarúgó-Európa-bajnokság egyik helyszíne lesz. A várható költségek 190 milliárdnál tartanak, holott az olimpiai számításokban még 110 milliárddal szerepelt, és a kezdeti terveket éppen a költségcsökkentés érdekében butították le.

 

A nagy beruházás

Bár a 2024-es budapesti játékok, ha elnyerjük, a „gyalogosok olimpiája” lett volna, a megvalósíthatósági tanulmány 3750 milliárd forint infrastrukturális, illetve közlekedési beruházással számolt. A legnagyobb tételek közül több megvalósításába is belekezdett a kormány. A Rákóczi, illetve a Gubacsi híd közötti 265 hektáros terület infrastrukturális fejlesztésére a már többször emlegetett tavalyi kormányhatározat adott utasítást. Ebben szerepel a Művészetek Palotája és a Nemzeti Színház előtt, a Duna-parton futó HÉV-vágányok 80 milliárdosra becsült kiváltása és egy sétány kialakítása. Az idén elindulhat a turisztikai szakma által nagyon várt, de az olimpiai tervekben is szereplő kongresszusi központ kivitelezése, amelynek építését 2014-ben ígérte meg Orbán Viktor. A terveket a Finta Stúdió készítette el 961 millióért, az építkezés az MNV reményei szerint az idén elkezdődhet, míg az átadást 2020 utánra ígérik. A telket még 2014-ben vásárolta meg az MNV 4,8 milliárd forintért a nemrégiben elhunyt nagyvállalkozó Demján Sándor érdekeltségébe tartozó TriGranittól. Az építkezésre az idén 5 milliárdot szánnak.

A szintén az olimpiai tervekből ismerős új Duna-híd ennél sokkal nagyobb tétel lesz. A Rákóczi hídtól 2 kilométerre délre, a Galvani, illetve az Illatos út vonalában épülő kétszer három forgalmi sávos átkelő tervezésére tavaly kiírt tervpályázatra sztárépítészek is bejelentkeztek. A 441 millió forintos tender eredményhirdetését április 19-re ígérték. Addigra az is kiderülhet, hogy merre visz a hídról tovább az út a dél-pesti oldalon.
A kapcsolódó úthálózat tervezésével megbízott Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) eredetileg a Határ úti kiserdőn vezette volna át az utat – teljesen kiirtva az egészet –, amiből jókora botrány kavarodott tavaly ősszel.
A NIF hat hónapot kapott az új nyomvonal kidolgozására, a határidő elméletileg a jövő héten jár le. Az eredetileg az olimpia miatt eltérített belgrádi vasútvonal is továbbgörbül. A síneket az ötkarikás játékok nélkül is áthelyezik a Soroksári út mellől a Határ út, Illatos út vonalába. A változtatás 80 milliárd forinttal drágítja az egyébként is csillagászati összegeket (470 milliárdot) felemésztő – ám sokak szerint teljesen felesleges – beruházást. És még az olimpiai álom felénél se járunk.

Figyelmébe ajánljuk