Kolesár volt az egyik futártüntető, aki találkozott Palkovics László technológiai és ipari miniszterrel, hogy az új kata-törvényről egyeztessenek. Később újságíróknak azt mondta, a megbeszélés nem volt eredményes; mint akkor fogalmazott; „az ispán úr maga közelébe engedte a jobbágyokat, majd elhajtotta őket, hogy tudják hol a helyük”. A Futárok a KATA-ért csoport egyik vezetőjeként is tevékenykedő Kolesár Andrást arról kérdeztük, hogy hogyan látja most a helyzetüket, illetve lehet-e számítani további megmozdulásokra.
Nincs milliós fizetés
Kérdésünkre azt mondta, a jövőben átalányadózni fog, ami, ha meglesz az egyetemi hallgatói jogviszonya, akkor mellékállású egyéni vállalkozóként nem lesz olyan tragikus, mint a többségnek, akik most 50 ezer forint helyett 200-250 ezer forintot fizetnek majd be az államkasszába. Hozzátette ugyanakkor, hogy a könyvelői kötlsége így is a két és félszeresére ugrik majd. Van olyan terve, amiről le kell mondania: „egy-két haverral összeköltözve” kezdte volna meg az egyetemet, ami most „offos” az emelkedő rezsiárak, illetve a pénzünk elértéktelenedése miatt.
Szerinte azoknak a futároknak teljesen megkérdőjeleződik az egzisztenciájuk, akik heti 40 órában dolgoztak, mert akkora adóterhet kell elviselniük. Emellett, bármilyen meglepő, egy biciklit sem olcsó fenntartani az amortizáció miatt (akár havi 50 ezret is rá kell költeni), valamint a benzinárstop kedvezményezetti körének szűkítése miatt egy személygépjármű költségei is egyre drágábbak. Nincs biztosításuk, beteg- és fizetett szabadságuk, táppénzük, normális nyugdíjuk, vagy tb-keretük. Emellett egy futár rengeteget költ ételre, hiszen „nem viszi magával a pörköltet a táskában”.
„Ahhoz, hogy stabilan fenn tud tartani a nettó 300-350 ezres bevételt, konkrétan sportembernek kell lenned”
– meséli Kolesár András, akinek a kerékpározás egy idő után annyira megterhelő volt, hogy átült motorra. A hiedelmekkel ellentétben a 1,5 milliós fizetést a tapasztalatai szerint senki nem éri el a szakmában; két emberről tud, aki az egymillió forintot megkereste, de közülük az egyik minden nap dolgozik. (Azt, hogy egymilliót keresnek a futárok, konkrétan a kormány propagandasajtója kezdte el terjeszteni a katatörvény ellen nagy számmal tüntető ételfutárokat lejáratandó.)
A kormány fél a taxisoktól
Kolesár szerint sok a pályaelhagyó, a többség külföldre megy, mert szereti a futárkodást. A partnercégek pedig az új kata-törvény miatt nem fognak többet fizetni az államnak, maximum nekik is megnő a könyvelési költségük, illetve esetleg kompenzálják a futárokat valamelyest. Sokan azon a véleményen vannak, hogy pont a multinacionális társaságoknak (mint amilyenek a Magyarországon is működő külföldi futácégek) kellene felvenniük állásba az alkalmazottakat, de Kolesár András úgy véli, ezt nehéz megoldani a futárok esetében. A főállású futárok is teljesen más időközönként mennek ki dolgozni, és rengeteg a fiatal, aki az egyetem mellett dolgozik, ő például az érettségi környékén kezdte el a futárkodást.
Érdekes párhuzam, ha a taxisokra gondolunk, hiszen sokan közülük szintén elég rugalmasan dolgoznak, viszont továbbra is katázhatnak majd. Kolesár András szerint a kormány nem szeretne velük újat húzni, mert rengetegen vannak, és még élénken él a döntéshozókban az 1990-es taxisblokád.
„Ha kiesnének a katából, akkor balhé lenne”
– mondja. (Mellékesen tesszük hozzá, hogy az új törvény szerint már nem 12 millió, hanem 18 millió forint felett kell az ezen értékhatáron túli bevétel után 40 százalékos büntetőtadót fizetnie a vállalkozónak, magyarul a taxisok számára még kedvezőbb lesz ez az adózási forma, pedig a kormány kommunikációja a katásokat „adócsalónak, adóelkerülőnek” minősítette nem egyszer.)
Lesznek még tüntetések
A Futárok a KATA-ért szervezet tagjainak vanank megbeszéléseik, de miven nem „főállású” tüntetők, ezért nehezen oldják meg, hogy rendszeresen legyenek demonstrációk. Kolesár András ettől függetlenül biztos benne, hogy lesznek még megmozdulások, de időpontjuk és jellegük még képlékeny. Erre már csak azért is lehet számítani, mert októberben, novemberben vélhetően a társadalmi feszültség eszkalálódni fog a magas rezsiszámlák miatt. „Lesznek, akik meg fogják szívni”, például a nagycsaládosok többsége, akik mondjuk 2-3 gyereket nevelnek.
A szervezet nyomatékosan megkérte az ellenzéki pártokat, hogy ne generáljanak politikai hasznot maguknak az ő tüntetéseikből. Ettől függetlenül kérdeztünk arra, hogy a futároknak nem lesz-e szükségük támogatásra, hiszen az elmúlt hetek megmozdulásai változó intenzitást mutattak. Kolesár szerint ha egy ellenzéki párt megosztja az eseményüket, akkor máris „összegyurcsányozzák” őket, amit szeretnének elkerülni. Ha az ellenzék tüntetne, tegyék meg, de ne legyen összekeverhető az ő eseményeikkel, és ne várják el tőlük, hogy beálljanak mögéjük. (Egyébként a Szabad Európa arról írt a napokban, hogy az ellenzéki pártokat kapcsolattartókon keresztül megkereshették a Fideszből, hogy ne növeljék, használják ki a hangulatot a rezsicsökkentés kivezetés miatt.)
Nem fogják visszavonni a törvényt
Kolesár András szerint a katatörvényen nem fognak változtatni, ezt nem látja a döntéshozó attitűdben. Az reális, hogy az új szabályokat bevezetését eltolják január 1-jéig. Illetve lehet, hogy beveszik a taxisok mellé a futárokat is, de az nem lenne igazságos megoldás (a futár például lapunknak elárulta, neki is van munkája a futárkodás mellett a művészeti szcénában).
Jelenleg a Futárok a KATA-ért nem hivatalos szervezet, hanem egy „egyszeri projekt” azért, hogy Magyarországon a magyar embereket emberként kezeljék. Kolesár András reméli, boldog-boldogtalannak leesik, hogy a kormány nem azt teszi, amit ígért, és a következő választáson minimum nem lesz meg a Fidesz kétharmadja. „Leginkább az idegesít, hogy nem volt egyeztetés és rövid időt hagytak az átállásra. Novák Katalin köztársasági elnök is úgy írta alá a törvényt, hogy nem tudja, miért írja alá, de ilyen időkben nem állhatja útját a törvénykezésnek” – emlékeztetett Kolesár András.