Fürjes Balázs a HÉV-fejlesztésről: egy jeggyel, átszállás nélkül lehet majd eljutni Csepelről és Ráckevéről Szentendréig

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 14.

Belpol

Az államtitkár szerint a Biodóm ügyében gólpasszt adott a kormány a fővárosi önkormányzatnak, "csak be kell lőni a ziccert".

Nagyszabású HÉV-fejlesztést jelentett be a napokban a kormány, a cél az, hogy gyorsabban, kényelmesebben, átszállásmentesen vagy csak kevés és könnyű átszállással jussanak el az utasok a munkába vagy az iskolába – mondta Fürjes Balázs a Magyar Nemzetnek adott interjúban. A Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a lapnak azt taglalta, hogy elsősorban korszerűsítenek és bővítenek, megújul a pálya, a megállók, a forgalomszervezés és az utastájékoztatás.

De Fürjes azt is közölte, hogy 2023 és 2025 között 54 akadálymentes, légkondicionált szerelvény áll forgalomba, ezek tágas, óránként 100 km-es sebességgel haladni képes vadonatúj HÉV-kocsik lesznek.

A csepeli és ráckevei vonalakról elmondta, hogy azokat beviszik a Kálvin térig, hogy elérjék a metróhálózatot, mint a szentendrei és a gödöllői HÉV.

Míg utolsó lépésként az 5-ös metró megvalósításáról szólt, mely az északi és déli HÉV-ek összekötésével valósul meg a belváros és a Duna alatt. Így a tervek szerint egy jeggyel, átszállás nélkül lehet majd eljutni Csepelről és Ráckevéről Szentendréig, vagy tetszés szerint át lehet majd szállni a metróra a Kálvinon, Astorián vagy a Nyugatinál.

Fürjes az interjúban azt is elárulta, hogy Vitézy Dávid vezetésével a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ nyílt európai uniós közbeszerzésen már ki is választotta a projekthez a tervezőket, bevonta a Városházát és az érintett önkormányzatokat a folyamatba, és elmondása szerint 2022–23-ra meglesznek a kiviteli tervek és az engedélyek is.

"A teljes program több szakaszban évtizedes feladat – ha a nagyja elkészül 2030-ig, mindenki jól dolgozott” – hangsúlyozta Fürjes Balázs.

Az államtitkár mindemellett beszélt az állatkertben épülő Biodómról is, amely jelenleg befejezésre vár.

„Egyértelmű, hogy Budapestnek és Magyarországnak is az a jó, ha a főpolgármester képes rendben befejezni a budapesti állatkertet izgalmasabbá tevő, a családoknak, gyerekeknek, idelátogatóknak élmény nyújtó Biodóm beruházást. Ez egy hatalmas üvegbuborékban kiépített dzsungel lenne, egzotikus növényekkel és állatokkal.

Ehhez a kormány negyvenmilliárd forintot biztosít a fővárosnak, minden beleszólás nélkül. "Gólpasszt adtunk a fővárosi önkormányzatnak, csak be kell lőni a ziccert."

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.