Tanköztársaságot alapít az SZFE

  • BM
  • 2020. szeptember 14.

Belpol

Elkezdődött a tanév az egyetemen.

„A hallgatók nem adják fel pozíciójukat, követelésüket” – nyitotta meg az idei tanévet Upor László, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) lemondott rektorhelyettese az intézmény épülete előtt hétfőn délelőtt. Hozzátette, az egyetem ragaszkodik az autonómia helyreállításához, a diákok, oktatók, munkatársak azon dolgoztak, hogy az oktatás menetét a céljaikhoz, jelenlegi élethelyzetükhöz illesszék.

Szerinte nagyon sok szándékot és érdeket kell majd összecsiszolni, de izgalmas tanulási folyamat előtt állnak, ami állandó visszacsatolást és önkorrekciót hordoz magában. Kísérleti tanköztársaságot építenek, amibe beleférnek a hagyományos oktatási egységek, zárt és nyitott kurzusok, valamint a kreatív, a társadalmi helyzetre, valamint az egyetem jelenére reflektáló akciók is. „Nyitott, szabad, folyton változó egyetem vagyunk, minden ellenkező híreszteléssel szemben” – mondta.

„Kinek üzenjenek?”

„A Színház- és Filmművészeti Egyetem megnyit egy olyan tanévet, amelyet egy világjárvány és egy erőszakosan, erőltetett menetben végrehajtott és végrehajtatott modellváltás fémjelez” – mondta Novák Eszter rektorhelyttes. Szerinte a folyamatok mentén hiányzott a szakértelem, a tisztesség és az emberség. Az oktatók, hallgatók kialvatlanok, elkeseredettek, dühösek, „át vannak verve és nem akarják befogni a szájukat”. Az intézményben művészettel foglalkoznak, a művészetnek pedig az a dolga, hogy beszéljen, az a felelőssége, hogy ne hallgasson. Szerinte az egyetem száz sebből vérzik, „jól finanszírozott hazugsággyár” próbálja hónapok óta hitelteleníteni, értékeit alapjaiban kérdőjelezik meg, az autonómiát teljesen elvesztette.

„A kormány, akinek a szándékait végrehajtották, a Miniszterelnökséget vezető miniszterrel azt üzente, ez már nem az ő dolguk, nem a kormány felelőssége. A végrehajtó miniszter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium vezetője azt üzente, hogy ez már nem az ő felelőssége. Az egyre meredekebb hazugságokat terjesztő kuratóriumi elnök is azt üzeni, hogy ez nem az ő felelőssége. Mi kinek üzenjünk?” – kérdezte.

Arra kérte Magyarország miniszterelnökét, hogy pörgesse vissza az időt, hallgassa meg az egyetem képviselőit, hallja meg meg annak a 400 művésznek a hangját, akik még a törvény megalkotása előtt, tisztességes tárgyalást kértek. Szólítsa meg a törvényalkotókat, hogy teremtsék meg az autonómia garanciáit. Vegye észre sok-sok ezer magyar ember, művész, tudós, tanár, egyetemi tanár, tanszékek, magyar és külföldi színházak, színházi és filmesz szakmai szervezetek, határon túli magyar egyetemek, szakszervezetek, egyetemi hallgatók, hallgatói önkormányzatok szolidaritását. „Halgass meg a véleményüket! Fügessze fel a kuratórium működését, kezdjük elölről, az SZFE készen áll a tárgyalások megkezdésére” – zárta beszédét.

Novák Eszter beszéde után az egyik hallgató azt mondta, a blokádot fenntartják, a kuratórium vezetőit, döntéseit nem fogadják el.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.