Tanköztársaságot alapít az SZFE

  • BM
  • 2020. szeptember 14.

Belpol

Elkezdődött a tanév az egyetemen.

„A hallgatók nem adják fel pozíciójukat, követelésüket” – nyitotta meg az idei tanévet Upor László, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) lemondott rektorhelyettese az intézmény épülete előtt hétfőn délelőtt. Hozzátette, az egyetem ragaszkodik az autonómia helyreállításához, a diákok, oktatók, munkatársak azon dolgoztak, hogy az oktatás menetét a céljaikhoz, jelenlegi élethelyzetükhöz illesszék.

Szerinte nagyon sok szándékot és érdeket kell majd összecsiszolni, de izgalmas tanulási folyamat előtt állnak, ami állandó visszacsatolást és önkorrekciót hordoz magában. Kísérleti tanköztársaságot építenek, amibe beleférnek a hagyományos oktatási egységek, zárt és nyitott kurzusok, valamint a kreatív, a társadalmi helyzetre, valamint az egyetem jelenére reflektáló akciók is. „Nyitott, szabad, folyton változó egyetem vagyunk, minden ellenkező híreszteléssel szemben” – mondta.

„Kinek üzenjenek?”

„A Színház- és Filmművészeti Egyetem megnyit egy olyan tanévet, amelyet egy világjárvány és egy erőszakosan, erőltetett menetben végrehajtott és végrehajtatott modellváltás fémjelez” – mondta Novák Eszter rektorhelyttes. Szerinte a folyamatok mentén hiányzott a szakértelem, a tisztesség és az emberség. Az oktatók, hallgatók kialvatlanok, elkeseredettek, dühösek, „át vannak verve és nem akarják befogni a szájukat”. Az intézményben művészettel foglalkoznak, a művészetnek pedig az a dolga, hogy beszéljen, az a felelőssége, hogy ne hallgasson. Szerinte az egyetem száz sebből vérzik, „jól finanszírozott hazugsággyár” próbálja hónapok óta hitelteleníteni, értékeit alapjaiban kérdőjelezik meg, az autonómiát teljesen elvesztette.

„A kormány, akinek a szándékait végrehajtották, a Miniszterelnökséget vezető miniszterrel azt üzente, ez már nem az ő dolguk, nem a kormány felelőssége. A végrehajtó miniszter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium vezetője azt üzente, hogy ez már nem az ő felelőssége. Az egyre meredekebb hazugságokat terjesztő kuratóriumi elnök is azt üzeni, hogy ez nem az ő felelőssége. Mi kinek üzenjünk?” – kérdezte.

Arra kérte Magyarország miniszterelnökét, hogy pörgesse vissza az időt, hallgassa meg az egyetem képviselőit, hallja meg meg annak a 400 művésznek a hangját, akik még a törvény megalkotása előtt, tisztességes tárgyalást kértek. Szólítsa meg a törvényalkotókat, hogy teremtsék meg az autonómia garanciáit. Vegye észre sok-sok ezer magyar ember, művész, tudós, tanár, egyetemi tanár, tanszékek, magyar és külföldi színházak, színházi és filmesz szakmai szervezetek, határon túli magyar egyetemek, szakszervezetek, egyetemi hallgatók, hallgatói önkormányzatok szolidaritását. „Halgass meg a véleményüket! Fügessze fel a kuratórium működését, kezdjük elölről, az SZFE készen áll a tárgyalások megkezdésére” – zárta beszédét.

Novák Eszter beszéde után az egyik hallgató azt mondta, a blokádot fenntartják, a kuratórium vezetőit, döntéseit nem fogadják el.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.