Maszkviselés a fővárosi járatokon: vegyes tapasztalatokról számolt be a BKK

Belpol

A közlekedési központ szerint a leggyakoribb hiba, hogy nem takarják el az orrukat az utasok a maszkkal.

„A maszk használatát elsősorban az ellenőrök, illetve a metróbejáratoknál ellenőrzést végző utaskoordinátorok ellenőrzik. Ha azt látják, hogy egy utason nincs maszk, első körben udvariasan felszólítják az illetőt az előírások betartására. Pótdíjat nem szabnak ki, de ha a felszólítás nem vezet eredményre, akkor leszállíthatják az adott személyt a járműről. Ezt a BKK utazási feltételei is lehetővé teszik: »aki veszélyezteti utastársai egészségét, azt kizárhatják az utazásból«” – válaszolta megkeresésünkre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Lapunk az utasok maszkviselével, a szabálytalanságok szankcionálásával kapcsolatban érdeklődött a budapesti közlekedési cégnél.

A Fővárosi Önkormányzat több járványügyi szigorítást is bejelentett a közelmúltban, köztük azt is, hogy a BKK járatain a maszkot nem vagy szabálytalanul viselő utasok az utazásból történő kizárás mellett 8000 forint pénzbüntetéssel sújthatók.

Szigorít a BKK: 8000 forintra bírságolják azt, aki nem visel maszkot a járatokon

És kötelező lesz a maszkviselés a fővárosi piacokon és színházakban is. „A Fővárosi Operatív Törzs ülése után szigorító intézkedéseket hozott a Fővárosi Önkormányzat a járvány megfékezése érdekében. A szociális intézményekben elrendelt látogatási és kijárási tilalom mellett a kulturális intézmények védelmét is megerősítették, a közösségi közlekedés járatain pedig mostantól pénzbüntetéssel szankcionálható, ha valaki nem vagy szabálytalanul viseli a maszkot."

Orrot eltakarni!

„Az utasok túlnyomó többsége szabálykövető, együttműködő, és megértette a maszkviselés fontosságát. A maszkviselésre vonatkozó szabály bevezetésekor az utasok közel 100 százaléka betartotta az előírásokat, a BKK nem reprezentatív felmérése szerint augusztus közepén ez a száma 85 százalék körül, vagy egy kicsivel afölött mozgott – a visszaesés egyik oka minden bizonnyal a kánikula” – fogalmazott a Magyarnarancs.hu-nak küldött levelében a BKK.

A leggyakoribb hiba a társaság tapasztaltai szerint az, hogy sokan nem takarják el az orrukat, ami jelentősen csökkenti a maszk használatának hatékonyságát. „A különböző felületeinken folyamatosan felhívjuk utasaink figyelmét mind az orr, mind a száj eltakarására lehetőség szerint maszkkal, de ennek hiányában akár kendővel vagy sállal is” – szögezte le a közlekedési központ.

A BKK kollégáinak beszámolója szerint sok esetben volt már arra példa, hogy ki kellett zárni valakit a „közösségi közlekedési szolgáltatásból” az előírások be nem tartása miatt, azonban legtöbbször „már az udvarias figyelmeztetésnek is van hatása”.

Az ellenőrök munkáját a közterület-felügyelők is segíthetik; jogosultak az érintett személyt az utazásból kizárni, ha nem, vagy nem megfelelően takarja el az arcát az utazás során. „Hatósági jogkörében eljárva segíti a jegyellenőr intézkedését” – húzta alá a BKK. Kérdésünkre válaszolva a társaság közölte, jelenleg nem terveznek szigorító intézkedéseket a járatokon, illetve megállóhelyeken.

Nemcsak a BKK-nak kell a maszkviselés betartására komolyabb energiát fordítania, a Volánbusz is hasonló helyzetben van, ugyanakkor a távolsági buszjáratokat szolgáltató társaságnak már nincsenek annyira pozitív tapasztalatai.

Hiába intézkedhetnek a rendőrök, egyre többen utaznak maszk nélkül a Volánbusz járatain

Eddig nem tűnik sikeresnek a hatósági felügyelet. „Az elmúlt időszakban sajnálatos módon egyre többen utaznak maszk nélkül" - válaszolta a Narancs.hu megkeresésére a Volánbusz Zrt. A társaság pár hete közölte, hogy a nagyobb autóbusz-állomásokon ellenőrzi a rendőrség a közegészségügyi, járványügyi előírások - például a maszkviselési kötelezettség - betartását.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.