Maszkviselés a fővárosi járatokon: vegyes tapasztalatokról számolt be a BKK

Belpol

A közlekedési központ szerint a leggyakoribb hiba, hogy nem takarják el az orrukat az utasok a maszkkal.

„A maszk használatát elsősorban az ellenőrök, illetve a metróbejáratoknál ellenőrzést végző utaskoordinátorok ellenőrzik. Ha azt látják, hogy egy utason nincs maszk, első körben udvariasan felszólítják az illetőt az előírások betartására. Pótdíjat nem szabnak ki, de ha a felszólítás nem vezet eredményre, akkor leszállíthatják az adott személyt a járműről. Ezt a BKK utazási feltételei is lehetővé teszik: »aki veszélyezteti utastársai egészségét, azt kizárhatják az utazásból«” – válaszolta megkeresésünkre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Lapunk az utasok maszkviselével, a szabálytalanságok szankcionálásával kapcsolatban érdeklődött a budapesti közlekedési cégnél.

A Fővárosi Önkormányzat több járványügyi szigorítást is bejelentett a közelmúltban, köztük azt is, hogy a BKK járatain a maszkot nem vagy szabálytalanul viselő utasok az utazásból történő kizárás mellett 8000 forint pénzbüntetéssel sújthatók.

Szigorít a BKK: 8000 forintra bírságolják azt, aki nem visel maszkot a járatokon

És kötelező lesz a maszkviselés a fővárosi piacokon és színházakban is. „A Fővárosi Operatív Törzs ülése után szigorító intézkedéseket hozott a Fővárosi Önkormányzat a járvány megfékezése érdekében. A szociális intézményekben elrendelt látogatási és kijárási tilalom mellett a kulturális intézmények védelmét is megerősítették, a közösségi közlekedés járatain pedig mostantól pénzbüntetéssel szankcionálható, ha valaki nem vagy szabálytalanul viseli a maszkot."

Orrot eltakarni!

„Az utasok túlnyomó többsége szabálykövető, együttműködő, és megértette a maszkviselés fontosságát. A maszkviselésre vonatkozó szabály bevezetésekor az utasok közel 100 százaléka betartotta az előírásokat, a BKK nem reprezentatív felmérése szerint augusztus közepén ez a száma 85 százalék körül, vagy egy kicsivel afölött mozgott – a visszaesés egyik oka minden bizonnyal a kánikula” – fogalmazott a Magyarnarancs.hu-nak küldött levelében a BKK.

A leggyakoribb hiba a társaság tapasztaltai szerint az, hogy sokan nem takarják el az orrukat, ami jelentősen csökkenti a maszk használatának hatékonyságát. „A különböző felületeinken folyamatosan felhívjuk utasaink figyelmét mind az orr, mind a száj eltakarására lehetőség szerint maszkkal, de ennek hiányában akár kendővel vagy sállal is” – szögezte le a közlekedési központ.

A BKK kollégáinak beszámolója szerint sok esetben volt már arra példa, hogy ki kellett zárni valakit a „közösségi közlekedési szolgáltatásból” az előírások be nem tartása miatt, azonban legtöbbször „már az udvarias figyelmeztetésnek is van hatása”.

Az ellenőrök munkáját a közterület-felügyelők is segíthetik; jogosultak az érintett személyt az utazásból kizárni, ha nem, vagy nem megfelelően takarja el az arcát az utazás során. „Hatósági jogkörében eljárva segíti a jegyellenőr intézkedését” – húzta alá a BKK. Kérdésünkre válaszolva a társaság közölte, jelenleg nem terveznek szigorító intézkedéseket a járatokon, illetve megállóhelyeken.

Nemcsak a BKK-nak kell a maszkviselés betartására komolyabb energiát fordítania, a Volánbusz is hasonló helyzetben van, ugyanakkor a távolsági buszjáratokat szolgáltató társaságnak már nincsenek annyira pozitív tapasztalatai.

Hiába intézkedhetnek a rendőrök, egyre többen utaznak maszk nélkül a Volánbusz járatain

Eddig nem tűnik sikeresnek a hatósági felügyelet. „Az elmúlt időszakban sajnálatos módon egyre többen utaznak maszk nélkül" - válaszolta a Narancs.hu megkeresésére a Volánbusz Zrt. A társaság pár hete közölte, hogy a nagyobb autóbusz-állomásokon ellenőrzi a rendőrség a közegészségügyi, járványügyi előírások - például a maszkviselési kötelezettség - betartását.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.