Maszkviselés a fővárosi járatokon: vegyes tapasztalatokról számolt be a BKK

Belpol

A közlekedési központ szerint a leggyakoribb hiba, hogy nem takarják el az orrukat az utasok a maszkkal.

„A maszk használatát elsősorban az ellenőrök, illetve a metróbejáratoknál ellenőrzést végző utaskoordinátorok ellenőrzik. Ha azt látják, hogy egy utason nincs maszk, első körben udvariasan felszólítják az illetőt az előírások betartására. Pótdíjat nem szabnak ki, de ha a felszólítás nem vezet eredményre, akkor leszállíthatják az adott személyt a járműről. Ezt a BKK utazási feltételei is lehetővé teszik: »aki veszélyezteti utastársai egészségét, azt kizárhatják az utazásból«” – válaszolta megkeresésünkre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Lapunk az utasok maszkviselével, a szabálytalanságok szankcionálásával kapcsolatban érdeklődött a budapesti közlekedési cégnél.

A Fővárosi Önkormányzat több járványügyi szigorítást is bejelentett a közelmúltban, köztük azt is, hogy a BKK járatain a maszkot nem vagy szabálytalanul viselő utasok az utazásból történő kizárás mellett 8000 forint pénzbüntetéssel sújthatók.

Szigorít a BKK: 8000 forintra bírságolják azt, aki nem visel maszkot a járatokon

És kötelező lesz a maszkviselés a fővárosi piacokon és színházakban is. „A Fővárosi Operatív Törzs ülése után szigorító intézkedéseket hozott a Fővárosi Önkormányzat a járvány megfékezése érdekében. A szociális intézményekben elrendelt látogatási és kijárási tilalom mellett a kulturális intézmények védelmét is megerősítették, a közösségi közlekedés járatain pedig mostantól pénzbüntetéssel szankcionálható, ha valaki nem vagy szabálytalanul viseli a maszkot."

Orrot eltakarni!

„Az utasok túlnyomó többsége szabálykövető, együttműködő, és megértette a maszkviselés fontosságát. A maszkviselésre vonatkozó szabály bevezetésekor az utasok közel 100 százaléka betartotta az előírásokat, a BKK nem reprezentatív felmérése szerint augusztus közepén ez a száma 85 százalék körül, vagy egy kicsivel afölött mozgott – a visszaesés egyik oka minden bizonnyal a kánikula” – fogalmazott a Magyarnarancs.hu-nak küldött levelében a BKK.

A leggyakoribb hiba a társaság tapasztaltai szerint az, hogy sokan nem takarják el az orrukat, ami jelentősen csökkenti a maszk használatának hatékonyságát. „A különböző felületeinken folyamatosan felhívjuk utasaink figyelmét mind az orr, mind a száj eltakarására lehetőség szerint maszkkal, de ennek hiányában akár kendővel vagy sállal is” – szögezte le a közlekedési központ.

A BKK kollégáinak beszámolója szerint sok esetben volt már arra példa, hogy ki kellett zárni valakit a „közösségi közlekedési szolgáltatásból” az előírások be nem tartása miatt, azonban legtöbbször „már az udvarias figyelmeztetésnek is van hatása”.

Az ellenőrök munkáját a közterület-felügyelők is segíthetik; jogosultak az érintett személyt az utazásból kizárni, ha nem, vagy nem megfelelően takarja el az arcát az utazás során. „Hatósági jogkörében eljárva segíti a jegyellenőr intézkedését” – húzta alá a BKK. Kérdésünkre válaszolva a társaság közölte, jelenleg nem terveznek szigorító intézkedéseket a járatokon, illetve megállóhelyeken.

Nemcsak a BKK-nak kell a maszkviselés betartására komolyabb energiát fordítania, a Volánbusz is hasonló helyzetben van, ugyanakkor a távolsági buszjáratokat szolgáltató társaságnak már nincsenek annyira pozitív tapasztalatai.

Hiába intézkedhetnek a rendőrök, egyre többen utaznak maszk nélkül a Volánbusz járatain

Eddig nem tűnik sikeresnek a hatósági felügyelet. „Az elmúlt időszakban sajnálatos módon egyre többen utaznak maszk nélkül" - válaszolta a Narancs.hu megkeresésére a Volánbusz Zrt. A társaság pár hete közölte, hogy a nagyobb autóbusz-állomásokon ellenőrzi a rendőrség a közegészségügyi, járványügyi előírások - például a maszkviselési kötelezettség - betartását.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.