Gerő András 5 milliós vázlatot írt egy kormányzati kiállításhoz

Belpol

Egymás után két kormányzati csúcsprojektben is megbízást kapott Gerő András. A Városligetben megnyíló kiállítás koncepcióvázlatát 5 millió forintért dolgozta ki, korábban pedig a Sorsok Háza koncepcióját készítette el.

A Milleniumról szóló kiállítás szakmai koncepcióvázlatának elkészítésére adott megbízást szeptemberben a Városliget Zrt.

A feladatra a korszak kutatóját, Gerő András történész választották, akinek december 11-ig – kevesebb, mint három hónap alatt – kellett elkészíteni a munkát 5 millió forintért. A kiállításra 2019-ben kerülhet sor, helyszíne a még felújítás alatt álló Olof Palme Ház lesz a Városligetben.

A megbízásra a Liget-projektet bonyolító cég szerződéslistáján bukkantunk, ami igencsak szűkszavú, érthetően kíváncsiak voltunk arra, hogy mit tartalmaz az a vázlat, ami 5 millió forintba kerül az adófizetők pénzéből.

A rejtélyes, titokzatos vázlat

Ezért megkértük a 2003-ban alapított Habsburg Intézetet vezető történészt, a CEU professzorát, ismertesse lapunkkal a koncepcióvázlat tartalmát, de a szakember a Városliget Zrt.-hez irányított.

Gerő András (baloldalon) előad

Gerő András (baloldalon) előad

 

 

Gerőtől azt is szerettük volna megtudni, milyen eljárással választották ki pont őt a munkára, voltak-e versenytársai, de ezekre a kérdésekre épp úgy nem adott választ, ahogy arra sem, hány munkaórát töltött a megírásával, mekkora a vázlat terjedelme. Viszont elküldte a honlapja linkjét, ahol megtekinthetjük „személyes munkásságát”, publikációs jegyzékét, amelyben – szögezte le a történész – „több nyelven megjelent könyvet, szerkesztett kötetet és tanulmányokat is” találhatunk a tárgykört illetően.

Gerő megkeresésével egyidőben egyébként kísérletet tettünk arra, hogy a közpénzből működő Városliget Zrt.-től kérjük el az 5 milliós dolgozatot, de semmilyen reakció nem érkezett levelünkre. Amin egyébként nem lepődtünk meg, hetekkel ezelőtt feltett, a Ligetben 300 millióért épült, de a tavaly már be is zárt pavilonokra vonatkozó kérdéseinkre sem válaszoltak.

Kudarcos felújítás a Ligetben: bezártak a 300 milliós pavilonok

Háromszázmillió forintba kerültek a Városliget Zrt. minőségi vendéglátás és ajándéktárgy árusításra hivatott pavilonjai, amelyek mind bezártak. Az épületeket bérlő, offshore-ban is utazó tulajdonosának cége tízmillió feletti veszteséget termelt. Hetek óta egy sem működik abból a három pavilonból az Állatkerti úton, amelyeket a Városliget átszabása keretében szinte az elsőként újítottak fel.

Úgy fest, a milleniumi kiállítás tervei ugyanakkor már Gerő megbízása előtt megvoltak. Legalább is erre lehet következtetni abból az interjúból, amit a Magyar Távirati Iroda készített Gyorgyevics Benedekkel, a Városliget Zrt. vezérigazgatójával.

Ebben Gyorgyevics a következőket mondta:

  • a 3 milliárd forintból felújított Olof Palme Ház idén év elején a Millennium Háza néven nyílik meg
  • „a különleges, interaktív állandó kiállítás” Magyarország történetének „legvirágzóbb, legsikeresebb időszakát, századfordulós aranykorát eleveníti majd meg”
  • „egy óriási, több mint 100 négyzetméteres, több ezer házat ábrázoló városmakett és az ahhoz kapcsolódó vetített képek segítségével idézi meg a századfordulós Budapestet”

A projekt honlapján pedig az olvasható, hogy „a tárlaton a látogatók szeme előtt elevenedik meg a 120 évvel ezelőtti Budapest: házaival, templomaival és hídjaival, az utcán sétáló emberekkel, a Dunán úszó hajókkal – valóságos, háromdimenziós makettként, kiterjesztett valóság (Augmented Reality – AR) technológiák segítségével.”

Színes biográfia

Az életrajza szerint az 1990 óta a CEU történelem tanszékén tanító Gerő korábban egy másik, sokat vitatott kormányzati projektben vállalt munkát: felkérték a Sorsok Háza koncepciójának kidolgozására, amiben ő örömmel vett részt. Ennek történetét a saját honlapján is elmesélte, illetve nemrég a 24.hu hírportálon védte meg a Schmidt Mária kormánybiztos felügyelte – közben az EMIH szakmai irányítása alá került – projektet.

Gerő négy évvel ezelőtt a lapunk hasábjain szintén védelmébe vette a beruházást a holokauszt egyik legjelentősebb hazai kutatójával, Karsai Lászlóval vitatkozva.

Jók és rosszak

Karsai László, a Mazsihisz történész szakértője legújabb cikkének ez az alcíme: „Vitában Gerő Andrással". Általában szeretem az érdemi vitákat.

Gerő igazgatja a 2003-ban még az MSZP-SZDSZ-kormány által alapított Habsburg Intézetet, ami 2011 óta már a Schmidt vezette Közép- és Kelet-Európai Történelem és Társadalom Kutatásért Közalapítványhoz tartozik, ennek kebelén működik a Terror Háza is. A közalapítvány kuratóriumában jelen van Szájer József fideszes EP-képviselő, Lánczi Andrással a Századvég Alapítvány volt elnöke, a Budapesti Corvinus Egyetem rektora és Martonyi János volt külügyminiszter.

Gerő 2012-ben nagy port kavart a baloldali-liberális hírportálon, a Galamus.hu-n megjelent írásával: akkor azt állította, a 20. század magyar történelem legnagyobb kutatója, Romsics Ignác tanulmányaiban a kérdések antiszemita megközelítését képviseli.

Mint a fentiekből is látható, a közéleti, politikai kérdésekben gyakran megszólaló Gerő Andrásnak igen színes az életrajza. A kormányzati projektekben részt vevő történész egyébként az első Orbán-kormány idején nagy kritikusa volt a kabinetnek és a jobboldalnak. Többek között azért bírálta akkor a Fideszt, mert szerinte kisajátította a „polgár” szót, és több interjújában is azt fejtegette, a hazai „jobboldal történetének a nacionalizmus és a rasszizmus szerves része”, egy olyan „daganat”, amit nem is nagyon lehet már kimetszeni.

Gerő a Habsburg Intézet alapításakor egyébként vitába keveredett a jobboldali Professzorok Batthyányi Körében (PBK) szerepet vállaló – tavaly elhunyt – Solymosi Frigyessel. 2002 végén a Magyar Nemzetben megjelent publicisztikájában azzal vádolta az akkori liberális oktatási minisztert, Magyar Bálintot, hogy baráti alapon utalta ki Gerőnek az intézet létrehozására szánt támogatást. A történelem iróniája, hogy Solymosi az előző ciklusban vállalhatatlannak nevezte az Orbán-kormány döntéseit, kilépett a PBK-ból, sőt, felszólította a miniszterelnököt, mondjon le.

Kiemelt beruházó

Az Olof Palme Házat a Magyar Építő Zrt. újítja fel. A céget tulajdonló Körösaszfalt Mélyépítő Zrt. 2016 nyaráig Mészáros Lőrinc üzlettársa, Szíjj László érdekeltségéhez tartozott. Ekkor egy másik NER-milliárdoshoz vándorolt: a miniszterelnök vejével üzletelő Paár Attilához.

A Magyar Építőnek jutott korábban többek között a Postapalota felújítása, a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság logisztikai központjának felépítése, az MNB által megvásárolt Ybl-villa átalakítása és a legnagyobb falat, az új Puskás Stadion felhúzása a ZÁÉV-vel közösen.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.