Gulyás Balázs neurobiológus lett az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat új vezetője

  • narancs.hu
  • 2023. május 2.

Belpol

Azt szeretnénk, hogy az intézethálózat igazi 21. századi zászlóshajója lehessen a magyar kutatási és gazdasági ökoszisztémának - mondta a most kinevezett vezető.

Gulyás Balázs 41 év után tér vissza Magyarországra, hogy ezentúl ő irányítsa a Eötvös Loránd Kutatási Hálózatot (ELKH). Tudósként és tudományszervezőként óriás teljesítmény áll mögötte – hangsúlyozta Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter, amikor kedden Budapesten átadta az intézményhálózat új vezetőjének a kinevezési okiratot.

Gulyás Balázs pályája a Pannonhalmán tett érettségi, a Semmelweis Egyetemen szerzett diploma, valamint az ELTE-n folytatott több év fizikatanulás után 1981-ben kezdődött, amikor elhagyta Magyarországot, majd a leuveni katolikus egyetemen látórendszer élettanból PhD-fokozatig jutott. Posztdoktori tapasztalatait a stockholmi Karolinska Institute klinikai idegélettani tanszékén és az Oxfordi Egyetem kísérleti pszichológiai tanszékén szerezte. 1995-ben a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) külső tagjává választották, emellett tagja az Európai Tudományos Akadémiának (Academia Europaea), ahol jelenleg az élettani és idegtudományi szekció elnöke, valamint tagja a Belga Királyi Orvostudományi Akadémiának. Tiszteletbeli professzora a londoni Imperial College-nak, korábbi elnökhelyettese a szingapúri Nanjang Műszaki Egyetem szenátusának, és emeritus elnöke az egyetem orvoskara idegtudomány és mentálhigiéniás programjának. Tagja a European Research Council egyik bizottságának. Az egyes neurológiai betegségekben használt gyógyszerek hatásanalízisével foglalkozik. Jelenleg a két emberi agy közötti kommunikáció non-invazív lehetőségeit vizsgálja, a gondolatok átvitelét, az emberi idegrendszer teljesen új tulajdonságát kutatja.

Óriások vállán állok én magam és az intézet kutatói is, hiszen egy nagy múltra visszatekintő, rendkívül jól felépített hálózatról van szó - fogalmazott az ELKH új vezetője. Gulyás hozzátette, hogy az ELKH új szakaszába lép, azt szeretnék, hogy az intézet működésében a tudományos teljesítmény, a társadalomra és a gazdaságra gyakorolt közvetlen vagy közvetett eredményalapú hatások érvényesüljenek, és ehhez megadják az adminisztratív, szervezeti és személyi támogatást a hálózat tagjainak. "Azt szeretnénk, hogy a 19. századhoz visszanyúló intézethálózat egy igazi 21. századi zászlóshajója lehessen a magyar kutatási és gazdasági ökoszisztémának" – mondta az új elnök.

Az ELKH létrejöttekor - a szakma széleskörű felháborodására - átvette Magyar Tudományos Akadémia alá tartozó kutatóintézeteket. Akkor az MTA elnöke, Lovász László is tiltakozott ez ellen, de hiába. Az új intézetben a kormányhoz hű emberek kerültek többségben, erről itt írtunk. 

Maróth Miklós, az ELKH előző elnöke – aki egyéként 2022 közepe óta Orbán Viktor tanácsadója is –a múlt héten mondott le és távozott az intézményhálózat éléről.

(Címlapképünkön: Gulyás Balázs neurobiológus, az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat új vezetője, miután átvette kinevezési okiratát Csák János kultúráért és innovációért felelős minisztertől a Karmelita kolostorban. Fotó: MTI/Soós Lajos)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.