Győr több adót fizet be, mint amennyi állami támogatást kap

  • narancs.hu
  • 2025. március 20.

Belpol

A város 162 millió forinttal nettó befizetője az állami költségvetésnek.

Győr 2025-ben 14,775 milliárd forint állami támogatást kap. A város 12,537 milliárd forint szolidaritási adót fizet be, de az iparűzési adó többletbevételét is elvonják, ez várhatóan 2,4 milliárd forint lesz idén. A győri önkormányzatnál kiszámolták: 162 millió forinttal többet fizet a város, mint amennyi állami támogatást kap, Győr idén tehát az államkincstár nettó befizetője lesz – írja a Nyugat.hu.

A lapnak Pintér Bence győri polgármester felidézte az önkormányzat idei évi költségvetésének megalkotását, amely nem ment egyszerűen, mert a közgyűlésben többséget alkotó kormánypárti képviselőknek is, az új győri vezetésnek is megvolt a maga terve. Végül sikerült megállapodniuk.

Győrben 1,6 százalék az iparűzési adó mértéke, a törvényi maximum 2 százalék, és a legtöbb település el is megy ebben a falig. A szolidaritási adót, amelyet az állam von el a jelentős iparűzésiadó-bevétellel rendelkező településektől, 2 százalékkal számolják. Pintér Bence azt mondta, hogy mivel Győrben alacsonyabb az adókulcs, emiatt is hátrányt szenved a város a szolidaritási hozzájárulás befizetésekor. Ez az adókulcs Győr és az Audi között köttetett, titkos megállapodás következménye. Pintér szeretné feloldani a titkosítást hivatalba lépése óta, de eddig ezzel nem boldogult. 

Győr idén 79,9 milliárdos kiadással számol, a bevételi oldalon 69,25 milliárd szerepel. A hiány 10,65 milliárd, amelyet a tavalyi 10,36 milliárdos maradványból és értékpapír-bevételekből pótolnak.

A Nyugat.hu úgy számol, idén 24 Haladás-stadion árát vonja el a kormány az önkormányzatoktól szolidaritási hozzájárulás címén, azzal a filozófiával, hogy a jobb módú önkormányzatoknak segíteniük kell azokat, amelyeknek kevesebb a bevételük. 

 

 

A legmagasabb szolidaritási adót Budapest fizeti, a fővárosi önkormányzat és a kerületek együtt 162,4 milliárdot adnak be így a közösbe. A települések kevesebb mint 4 százaléka fizeti a szolidaritási adó több mint 60 százalékát. 

A Magyar Önkormányzatok Szövetsége nemrég kérte Nagy Márton nemzetgazdasági minisztertől, tegye közzé, mely önkormányzatokhoz, milyen célokra adta oda a kormány ezt a szolidaritási hozzájárulást az utóbbi négy évben. 

A minisztérium azt válaszolta, „aki a szolidaritási hozzájárulást támadja, valójában csak egymás ellen akarja fordítani a kisebb és nagyobb, a gazdagabb és szegényebb településeket”.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.