Közös témát talált Gyurcsány és Magyar: 2006

  • narancs.hu
  • 2025. március 20.

Belpol

„Elnök úr! Ön hazudik.” „Ön hazudik.”

A Pride mostani betiltása és a 2006-os események akkori kormányzati kezelése között nincs hasonlóság – állítja Gyurcsány Ferenc korábbi miniszterelnök, a Demokratikus Koalíció elnöke, aki „levélfélét” írt ebben az ügyben Magyar Péterhez, a Tisza Párt elnökéhez.

Az egykori kormányfő nem tartja korrektnek Magyar megközelítését, szerinte a 2006-os tüntetések és az állam akkori reakciója  hibás volt, de nem követtek el bűnt. 

„Ha azt kérdezi, hogy hibáztam-e miniszterelnökként, akkor azt válaszolom, hogy igen. Ha azt kérdezi, hogy követtem-e el történelmi, politikai bűnt, akkor azt mondom, hogy nem. Persze, jön a kérdés, hogy mi a bűn? Szerintem történelmi bűn az európai polgári demokrácia fősodráról való tudatos letérés, politikai bűn pedig az, ha valaki a politikai hatalom megszerzése/megtartása érdekében tudatosan megsérti a törvényt vagy más jogi normát. Ami ezeken túl van, az politikai tévedés, hiba. Azt állítom, hogy Orbán Viktor történelmi és politikai bűnöket követ el. (Ez akkor is igaz, ha azok egy részét a normatív törvényesség látszata mögött, például a rosszhiszemű jogalkotás és joggyakorlás megvalósításával leplezi, illetve teszi.) Megismétlem az első állítást: hibáztam miniszterelnökként, tévedtem, de most hozzáteszem: se történelmi, se politikai bűnt nem követtem el” – érvel Gyurcsány Ferenc. 

Úgy gondolja, aki Orbán és Gyurcsány közé egyenlőségjelet tesz, „az hétpróbás gazember, agyafúrt manipulátor”. Szerinte annál nagyobb baj nem is történhetne most, mint hogy „az ördögi Orbán helyére az ördögi Magyar lépjen”.

Gyurcsány levele részletezi a 2006-os eseményeket, amelyekben az utcai erőszakra adott, helyenként törvénytelen állami erőszak felelt, de ezt vizsgálatok követték a demokratikus alkotmányosság keretei között, és voltak következmények. A Pride betiltása egészen más történet. Szerinte Magyar azért tesz egyenlőségjelet a két esemény közé, mert ki akar bújni az állásfoglalás terhe alól, hogy egyetért-e a Pride-dal vagy sem.

A bejegyzés alatt Magyar Péter is komentelt. Az egyik hozzászólása ez: „amit 2006 kapcsán ír, az színtiszta hazugság. A TV székházat meg lehetett volna védeni, ha a rendőrséget arra utasítják, de nyilván nem az volt a cél. Jobban megfelelt a célnak a lángoló épület. Ott voltam az Astorian, átéltem. Ön hazudik. Képviseltem ügyvédjelöltként ártatlanul összevert fiatalokat, láttam, hogy miként nyomorítottak meg családokat. Képviseltem gumilövedékkel félszemére megvakított sérültet, aki épp a munkából jött haza. Ő azóta öngyilkos lett. Emlékszem, hogyan tette ön majd egy évig lehetetlenné, hogy éljenek a magyar emberek a gyülekezési jogukkal, emlékszem a hónapokig műveleti területté nyilvánított Kossuth térre. Ön végtelenül álszent és cinikus. De a célját már elérte a poszttal, a fidesz propaganda már bőszen osztja mindenhol”.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."